Dnes vyšlo 1 článků

Vít Endler: Trh je dnes ve fázi „nice to have“

Vít Endler: Trh je dnes ve fázi „nice to have“

Vadí vám, že v online e-shopech nejde zkusit paruka, brýle, šperky nebo použít řasenka jako doma nebo v kamenném obchodě před zrcadlem? Známe řešení, které tyto hranice odbourává: Virtooal.com. Startup Virtooal.com boří poslední výhody kamenných prodejen. Technologie virtuálního zrcadla určená pro e-commerce platformy. Co stálo za vznikem, novinky a plány částečně odhalil podnikatel a spolumajitel start-upu Virtooal.com Vít Endler.

 

Jak projekt Virtooal.com vznikl, cobylo motivací k jeho založení?

Virtooal.com původně vznikl jako vedlejší projekt u e-shopu s vlasovými příčesky, parukami a barevnými čočkami Happyhair.cz. Zakladatelé e-shopu cítili potřebu lépe svým klientům představit nabízené produkty. První verze virtuálního zrcadla vznikla v roce 2008 a já osobně jsem do něj vstoupil v roce 2017 jako investor. Ve Virtooal.com vidím velkou příležitost zlepšit  proces nakupování brýlí, kosmetiky či módy na internetu.

Jaký je tedy zásadní přínos Virtooal.com?

Projekt Virtooal.com – virtuální zrcadlo a virtuální převlékací kabinka má několik úrovní. První je přínos a řešení problémů e-shopu. Plugin Virtooal.com zvyšuje konverzní poměr, díky vizuálnímu zobrazení produktu na tváři zákazníka, a e-shop díky tomu efektivněji investuje marketingové peníze. Zároveň díky lepší vizualizaci snižuje množství vratek zboží a tím snižuje náklady e-shopu.

Další úroveň je už zákaznická. Zákazník e-shopu má možnost vyzkoušet si ohromné množství makeoverů (pozn.: proměn vizáže), nebo třeba brýlí v různých kombinacích, což je i v reálném světě téměř nemožné, ještě větší účinek to bude mít v segmentu módy. Zákazník si bude moci vyzkoušet nekonečné množství outfitů.

Zákazník má lepší představu, jaký produkt si kupuje. Je to velmi podobné reálnému nakupování. Koncový zákazník může své makeovery a outfity sdílet s ostatními, nechat si je okomentovat atd. Zkrátka i nakupování na internetu může být zábavné.

Jak jste se k projektu dostal a proč jste se rozhodl do něj investovat?

Projekt, a tedy původní zakladatele, jsem nalezl na internetové investorské platformě a hned na prvním setkání jsem věděl, že je to ono, že je to projekt, který mě osobně sedí, bude mě bavit. Projekt má světový potenciál, je tam spousta neprobádaného a my můžeme spolutvořit nový trh. Další věc je, že si myslím, že se s původními zakladateli výborně doplňujeme. Ondřej Bagin je obchodník a podnikatel, Peter Soos je čistokrevný IT developer a já do projektu přináším znalost e-commerce prostředí, strategické myšlení a firemní procesy tak, abychom mohli nastartovat růst firmy a následně ho i ustát.

Měl jste podporu ve svém okolí?

Věnuji se investování od roku 2013, nejdříve jsem začal s akciemi, ale postupně jsem většinu svých investic přesunul do nemovitostí. Tuto “lásku” popisuji i na mém novém webu financnisamuraj.cz Hledal jsem možnost dalších investic a našel jsem právě projekt Virtooal.com, který mě oslovil, a tak jsem do toho šel. Vstupoval jsem do projektu tak abych se mohl aktivně účastnit, tedy ne úplně jako investor, ale spíše jako podnikatel a cítím se jako spoluzakladatel.

Pokud začínáte po dlouholeté kariéře zaměstnance podnikat, vždy se na vás bude okolí koukat trochu divně a vaše nejbližší okolí bude mít trochu strach. Vládne totiž obecná představa, že podnikání a investování je nebezpečné a zaměstnání je naopak bezpečné. Já si myslím, že je tomu právě naopak a po několika letech se mi o tom podařilo přesvědčit i mé nejbližší okolí. Takže dnes již podporu mám.

Co ve Vašem případě obnášel začátek podnikání?

Více než 20 let jsem budoval svou kariéru zaměstnance. V posledním zaměstnání (Mall.cz) jsem ale zjistil, jak funguje budování a řízení firmy a moje touha pracovat “na svém“ se touto zkušeností výrazně posílila. Začal jsem se tedy o podnikání a investování intenzivně zajímat a obojí mi přináší satisfakci, a hlavně výrazně větší svobodu a bezpečí než v případě zaměstnání. Jako začátek podnikání beru mou první investici do nájemní nemovitosti a pak investici do Virtooal.com. Dnes jsem o kousek dál a věřím, že se budu posouvat kupředu. Virtooal.com má našlápnuto a má možnost stát se firmou s celosvětovou působností, tam někde leží naše meta.

Jaký je podle vás v současnosti stav na trhu, co chcete změnit a jaké jsou vaše vzory/inspirace, co jste naopak udělali po „Česku“?

S projektem Virtooal.com se zaměřujeme na oblast e-commerce a našimi primárními zákazníky jsou e-shopy. Oproti konkurentům se soustředíme hlavně na lokální společnosti. Trh je dnes, dle mého, ve fázi „nice to have“, což v praxi znamená, že e-shopy sice plugin hodnotí kladně, ale není pro ně prioritní. Je to hlavně proto, že služba není zatím tolik rozšířená a edukace trhu v tomto směru je malá. Snažíme se tedy potenciálním i stávajícím klientům vysvětlovat výhody a jaké úspory může plugin reálně přinést. Přirovnáváme to k chatovacím pluginům, které před 5-6 lety mělo jen pár e-shopů a šlo jen o „nice to have“, ale dnes různé druhy chatů či chatbotů provozuje každý a jedná se o „must have“. A to hlavně proto, že to dokáže šetřit náklady. S pluginem Vitooal.com je to stejné.

Měli jste/máte nějaké komplikace s rozjetím a jak to řešíte? S jakými překážkami jste se na začátku a v průběhu podnikání potýkali? Jak se Vám je podařilo vyřešit? Co Vás nejvíc překvapilo?

Podnikání je o řešení problémů. Znamená to, že problémy řešíte dnes a denně, od malých k větším. Tohle je fakt, který každý podnikatel musí přijmout, pokud ho nepřijme pak by měl být zaměstnancem. Díky tomu, že já jsem si už prošel budováním firmy (Mall.pl) a kolegové také podnikají již hodně let, nejsme typický start up bez podnikatelských zkušeností. Jsme připraveni na to, že problémy se objevují, my je řešíme a posouváme se tím dál.

V čem je „jiná“ než jiné projekty. V čem je vaše výhoda/y, čím chcete konkurovat, přidaná hodnota?

Celý trh se bude nyní vyvíjet výrazně rychleji než dosud. To je dané technologickými možnostmi a také tím, že se o podobných službách začíná víc mluvit. My se soustředíme na to, aby náš plugin byl zejména jednoduše „nasaditelný“ v jakémkoliv e-shopu. Cílem je, aby si během jednoho půldne náš plugin sám klient nainstaloval, nahrál si produkty a mohl ho používat. Zároveň chceme zachovat určitou univerzálnost v použití. S naším pluginem v e-shopu si klient nyní vyzkouší, brýle, kosmetiku, čočky, šperky a v budoucnu i módu. Takto komplexní nástroj na trhu zatím není.Pak jsou zde samozřejmě ty obecné výhody pro e-shopy a to je zvýšení konverze, snížení vratek a možnost kombinovat při zkoušení tisíce produktů.

Jaké jsou plány se službou v horizontu roku, vize, případně dále, kam chcete směřovat, kolik chcete mít zákazníků/zisk případně pozice na trhu?

Náš plugin si nainstalovalo a vyzkoušelo již přes 1000 zákazníků a máme přes 70 klientů s měsíčním subscription. Každý měsíc nyní onboardujeme (nabíráme) 10+ nových klientů a pracujeme na naší marketingové strategii zejména pro anglosaský trh. V USA jsme se spojili s PR agenturou a testujeme si tamní trh.

Měsíčně se náš plugin u našich klientů použije již více než milionkrát a přepočítáno na unikátní uživatele tak se blížíme 100 000 UU měsíčně.

Hodně jsme se věnovali pluginu pro e-shopy s brýlemi a podařilo se nám dostat se technologicky na úroveň světových konkurentů. Využíváme tak LIVE přenos kamery počítače a nebo mobilu a dokážeme z fotografií zpracovat velmi realistický „3D“ model brýlí. Zároveň nabízíme funkce, které zvyšují komfort nakupování a tím i konverzní poměr.

V roce 2019 se věnujeme kosmetice, kde chceme mít použitelnou verzi pro browsery v LIVE modu, což zatím žádný náš konkurent neuvedl na trh. Plugin pro šperky rozšíříme také o prsteny a hodinky, budeme tedy pracovat nejen s obličejem, ale také s rukou a to vše v LIVE mode.

Díky spolupráci s ČVUT pracujeme na pokročilé detekci tváře aby naše virtuální zrcadlo bylo ještě přesnější a dokázalo věrně zobrazovat produkty v rozšířené realitě.

Můžete se aktuálně něčím pochlubit?

Naši klienti již dnes pocházejí z různých koutů světa, mohli bychom tak říkat, že již dnes jsme na 5 kontinentech, dokonce i v Africe. Naši klienti jsou střední a menší e-shopy, určeno vždy podle velikosti daného trhu. Střední e-shop z USA je tedy trochu jiná velikost než střední e-shop z Česka. Ukazuje nám to příklad našeho klienta, který prodává brýle. Klient si náš plugin sám nainstaloval a za první měsíc fungování využilo na jeho stránkách naše bylo využito naše zrcadlo více jak 400 000 krát, nyní je to v průměru 600 000-700 000 měsíčně.

Interakce s naším pluginem je nová metrika, kterou jsme zavedli a která nám ukazuje, jak u kterého klienta je náš plugin funkční. Na základě těchto informací pak s klientem řešíme, jak můžeme funkčnost našeho pluginu zlepšit, aby přinášel klientovi co největší užitek.

Zároveň jsme zapracovali na reportingu pro naše klienty. Naši zákazníci tak mají přehled jak naše virtuální zrcadlo pracuje v jejich e-shopu a jak s ním pracují jejich zákazníci. Je tak reálně vidět jaký business naše zrcadlo e-shopu přináší.

Jaká je podle vás budoucnost trhu v ČR?

My se soustředíme na globální trh, to je pro nás budoucnost. Na ČR trhu samozřejmě působíme a působit budeme a budeme rádi, pokud zde budeme mít spokojené zákazníky. ČR bude v e-commerce podle mého názoru pokračovat v růstovém trendu, protože služby, které v e-commerce koncový zákazník dostává jsou nadstandardní v porovnání s velikostí trhu a jinými trhy v Evropě a ve světě. Věříme tedy, že i v českých e-shopech se plugin Virtooal.com bude objevovat čím dál častěji.

Spojili jsme se největším poskytovatelem e-shopového řešení, společností Shoptet a tak věříme, že plugin Virtooal bude pro zákazníky Shoptetu atraktivní.

Dá se v jednoduchosti napsat, co má e-shop (B2B segment) a na druhou stranu zákazník e-shopu od služby očekávat a kolik ho to bude stát? Co vše lze „koupit“?

Náš primární klient je e-shop tedy B2B, ale chceme, aby nákup, či, lépe řečeno, implementace našeho pluginu byla extrémně jednoduchá, rychlá a levná. Naše cenová strategie je nastavena podle velikosti e-shopu, kterou měříme návštěvností a počtem implementovaných produktů. Dá se říct, že za pár set EUR za měsíc a půlden instalace může klient fungovat s plnohodnotným pluginem. Pro velké e-shopy máme custom verzi, e-shop tak má naší plnou pozornost a podporu.

Klient e-shopu získá výrazně lepší představu o tom jaké zboží si kupuje. Věříme, že klienti si budou z tohoto důvodu vybírat e-shopy, které mají plugin virtuálního zrcadla, právě pro lepší představu produktu.

Kdo jsou vaši nejčastější klienti? 

Dnes se soustředíme na 3 hlavní segmenty – brýle, kosmetika a šperky. A z prvních dvou zmiňovaných máme nejvíce klientů. Do budoucna se chceme zaměřit také na módu.

Máte nějakou radu pro jiné podnikatele, čím se řídíte?

Vytrvalost. Vytrvalost je v podnikání velmi důležitá a hodně firem skončí, prostě protože nevydržely dostatečně dlouho. Řídím se čínským příslovím „Pokud je člověk na správné cestě, jednou určitě dojde k cíli.”

Kolik je vám let, jaký je váš rodinný stav, vzdělání, úspěchy a zkušenosti, co je pro vás inspirací, co byste poradil lidem, kteří chtějí podnikat, pracovat v podobném odvětví?

Je mi 42 let, jsem ženatý. Přes 20 let jsem pracoval pro někoho jiného jako zaměstnanec a nyní po 40 se pouštím do podnikání. Má to své výhody, ale také nevýhody. Pokud je člověk sám a nemá rodinu, může víc riskovat. Na druhou stranu mám po 20leté kariéře víc zkušeností, které mohu uplatnit.

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru