V IKEA můžete zaplatit svým časem!

Přemýšleli jste o tom někdy? Co jsou to peníze? Možná byste řekli, že peníze jsou bankovky, které vláda určitého státu přijímá jako zákonné platidlo. Zamyslete se hlouběji. Mohou značky motivovat ke změně pohledu na peníze? Jak lze čas převést na peníze? V mikroekonomii existuje princip, který říká, že „cena něčeho je to, co obětujete, abyste to získali“. Možná si myslíte, že jsou to peníze, které jste obětovali, abyste si výrobek koupili, ale zamyslete se znovu. Jak jste tyto peníze vydělali? Kolik „času“ vám zabralo tyto peníze vydělat?
Čas je nejvyšší měnou. To už není hypotéza, spíše se to postupně stává skutečností. S tím, jak stále více lidí poznává význam času, se pomalu dostává do hlavního centra pozornosti mozku. Tedy nejen naše mozky, ale zaměřily se na něj i některé společnosti. Například IKEA.
IKEA je švédský obchodní řetězec, který se zabývá výrobou nábytku připraveného k montáži. Ať už jde o kuchyňské nádobí, kancelářské židle a nejrůznější domácí spotřebiče. Zahájila kampaň, v jejímž rámci umožňuje zákazníkům při nákupu v jejich obchodech neplatit měnou, ale svým časem.
IKEA Dubaj oznámila, že zákazníci mohou platit časem, který potřebovali na cestu do prodejny. Zaměstnanci IKEA naskenují jejich historii na mapách Google a podle času, který zaznamenají, pak mohou zákazníci zaplatit za nákup jakéhokoli zboží v obchodě. Tato akce je prozatím omezena pouze na Dubaj, ale může se rozšířit, jakmile bude kampaň úspěšná. Obří obchodní domy IKEA jsou většinou a především postaveny na pobřeží měst. V důsledku toho zákazníci více cestují, aby mohli obchod navštívit. Je tedy zřejmé, že musí existovat nějaká přitažlivá pobídka.
Vše v obchodě bylo označeno visačkami peněz i časem. Při placení stačí, aby zákazníci ukázali historii svých map Google a cestovali do jeho prodejen. To byla kampaň „Nakupujte časem“, kterou iniciovala. Která se podle očekávání stala okamžitým hitem. Tato možnost „Buy with your time“ rozhodně změnila způsob, jakým zákazníci nakupují v IKEA.
Tato inovativní marketingová technika podpořila stále častější návštěvy obchodního domu. Nyní zákazníci souhlasili s tím, že budou cestovat na delší vzdálenosti, aby přišli nakupovat do IKEA, což vedlo k větší loajalitě zákazníků. Tato časová motivace vede také k lepšímu udržení zákazníků. Jakmile člověk vstoupí do prostor IKEA, obchod by splnil svou úlohu a nalákal ho k nákupu dalších výrobků.
Když někdo využije značnou část svého času k cestě na místo určení, pak obvykle raději stráví na místě více času, aby se mu cesta vyplatila. To je normální psychologické chování, které však u společnosti IKEA dělá divy. Jelikož prodejce nábytku instaloval pobídku k delšímu cestování, zákazníci mají tendenci být v obchodě déle, než je průměr. Mají tendenci nakupovat více výrobků impulzivně.
IKEA v minulosti zaznamenala údaje, že většina zákazníků, kteří jsou jí věrní, cestuje do obchodního domu IKEA nepřiměřeně dlouho. Společnost proto uvažovala o motivaci tohoto chování, která nejenže vybuduje lepší vztahy se stávajícími zákazníky, ale také povzbudí nové zákazníky k tomuto chování.
Zapojení map Google do této propagační techniky přidalo mapovým službám společnosti Google více uživatelů. Znamená to také, že zákazníci musí společnosti Google umožnit sledování času, který stráví na cestách. Podporuje to také chování typu „je v pořádku nechat se sledovat, dokud se vám nedostane pobídky“. Tato věc trochu děsí lidi, kteří si uvědomují soukromí, ale většině to nevadí.
Zdroj, foto: staruptalky.com
Komentáře