Dnes vyšlo 1 článků

V České republice vynalezli automatické sněžné řetězy

Jestliže často jezdíte na hory, potom se neobejdete bez sněhových řetězů. Doposud bylo jejich nasazování náročné. Nicméně podnikatel Petr Gross po tříletém vývoji začal vyrábět automatické sněžné řetězy, při jejichž nasazování nemusíte vystupovat z automobilu.

„Jel jsem v zimě mezi Žamberkem a Vamberkem přes les, padal mrznoucí déšť a já musel v obleku, bílé košili a s vázankou nasadit sněhové řetězy,“řekl Petr Gross, který v Miloticích nad Bečvou na Přerovsku a ve Vrbně pod Pradědem vyrábí optické komponenty z plastů pro automobilová světla.

„Byl jsem mokrý, špinavý, promrzlý. Klel jsem tak, že zvěř, co byla poblíž, určitě utekla hluboko do lesa,“ dodal Petr Gross.

Petr Gross tehdy začal přemýšlet o něčem, aby se při další podobné události nemusel ušpinit a nemusel vynaložit tolik úsilí na nasazování řetězů.

„Na disk kola se podobně jako poklice nasadí protiskluzové zařízení, tzv. automatické sněhové řetězy, které má čtyři pakny (čelisti) s protiskluzovými hřeby. Pakny se v případě potřeby vysunou a obejmou pneumatiku. Rozevření a složení čelistí ovládáte dálkovým ovladačem jako televizor z auta. Vlastní nasazení protiskluzového zařízení na disk kola trvá po vytažení z kufru dvě až tři vteřiny,“ popsal

Speciální čelisti se vysouvají v okamžiku, kdy to vyžaduje stav silnice, tedy když se na silnici objeví sníh. Aktuálně se automatické sněžné řetězy vyrábí pro osobní vozidla, ale v následujícím roku by měly být vyráběné i pro nákladní vozidla a autobusy.

Sněžné řetězy jsou vyrobené z umělé hmoty a využívají se pro kola o velikosti 15 až 18 palců. Tento vynález je ve světě unikátem. Petr Gross si svůj vynález patentoval ve většině zemí Evropy.

„Nyní vyvíjíme řetězy, ale na jiném principu, i pro náklaďáky. Patentovat je chceme i v USA a Kanadě. Snad s nimi vyjedeme příští rok,“ dodal Petr Gross.

Umělohmotné sněžné řetězy na jedno kolo stojí téměř 6 tisíc korun včetně daně. Ačkoliv je pořizovací cena vyšší, zájemce pravděpodobně neodradí.

„Když člověk vlétne s autem do příkopu, tak to obyčejně stojí podstatně víc než 12 tisíc,“ řekl Petr Gross.

K výrobě řetězů se používá pevný konstrukční plast, který je v určitých situacích lepší než kov. Z takového materiálu se vyrábí například i prvky do samopalů.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru