Tomáš Kováč: Výukové aplikace do češtiny existují, ale nevyužívám je (2/3)

Tomáš Kováč: Výukové aplikace do češtiny existují, ale nevyužívám je (2/3)

Je to Pan učitel s velkým P. Používá moderní technologie. Nebojí se jít s dobou. Používá při výuce tablety. Tomáš šel tak daleko, že před pár lety sehnal přes sponzory pro každého svého žáka iPad. V první části našeho rozhovoru nám Tom popsal, jak začínal. Dnes tu máme další část, tentokrát zaměřující se na výhody a nevýhody iPadů ve škole. 

A jaké výhody tedy vlastně přináší tablet oproti klasickým učebním pomůckám?
V naší třídě se tak nějak tablet stal klasickou učební pomůckou. A za to jsem rád. Není to již nic výjimečného, “božského”, ale je to zdroj informací, pracovní pomůcka, ale také zdroj zábavy. A výhody? Ty už jsem nejspíš shrnul v předchozích otázkách.

png;base64a6776a6b0dbbbe98

iPad jako učební pomůcka nebo zdroj dobré zábavy

Učíš třeba děti v tak útlém věku i více používat selský rozum? A tedy učíš je nespoléhat jen na to, co se naučili, ale hledat také vlastní cesty a řešení u problémů?
Samozřejmě. Vychází to také z toho, že jsem vystudoval dramatickou výchovu a řešení problémů je jedna z klíčových dovedností. Snažím se, aby vyučování bylo hledáním vlastní cesty k dovednostem a k učivu. Nerad jim diktuji učivo. Snažím se být pouze “koordinátorem” jejich vzdělávání. A to se netýká pouze práce s tablety, ale celkového mého pohledu na výuku.

Jak ti třeba tví žáci posílají domácí úkoly? Mailem? Nebo ti je nasdílí?
Tady jsem asi na začátku měl více zdůraznit, že žáci pracují hlavně s klasickou učebnicí a  papírem. Tudíž úkoly vypracovávají do sešitů. Občas pošlou mailem :-).

Učíš své žáky také používat email, hledat na internetu a další dovednosti, které se jim budou v pozdějším věku hodit?
Já je neučím primárně využívat maily, hledat informace na internetu apod.

Oni si vyfotili na tabletu fotku třídy a chtěli  ji ukázat rodičům. Tak jsem jim ukázal možnost poslat to přes mail. Poslal jsem jim na mail pracovní list, tak si jej museli otevřít a poslat mi jej vypracovaný zpět.  Tak se naučili používat mail. Nyní nám mail slouží jako “digitální portfolium”, kam si posílají veškerou svou práci, kterou ve škole na tabletech vytvoří.

Dostali za úkol, zjistit něco o motýlech, tak jsem jim nabídl internet a Google a oni najednou vyhledávali. Je to tak jednoduché. Narazili jsme taky samozřejmě na otázku pravdivosti, bezpečnosti, což neustále také řešíme.

Jak vlastně probíhá taková výuka na tabletech? Jaké aplikace jsou třeba v češtině dostupné pro tvé žactvo?
Na tuto otázku asi nejlépe odpovím svou webovou stránkou www.i-school.cz, kde se můžeš podívat na mou práci “téměř den po dni” od první třídy v sekci iPad ve výuce. Bylo by velmi zdlouhavé ti vše povyprávět.

Naposledy skládali svou vlastní hudbu.

V Prvouce vytváříme knihy, vyvozuji nové učivo

Tvoříme didaktické materiály

V ČJ: Vyvozujeme nové učivo

Výukové aplikace do češtiny existují, ale nevyužívám je. Není potřeba. I do češtiny můžeš využít aplikace anglické, kde si sám vytváříš obsah. Například Move and Match, Book Creator, Bitsboard.

Jak dlouho už tablety používáš k výuce?
Tento rok to bude 4. rokem.

Pozoruješ třeba u žáků využívající tablety, že by si třeba hůře pamatovali látku? Mají třeba problémy s koncentrací? Nebo všímáš si jiných anomálií?
Nevšímám si žádných anomálií ani problémů. Nevím, na co tím narážíš. To se stává ???

Učíš třeba své žáky i tomu, co by měli dělat pro to, aby si neustálým civěním do displeje nekazili oči? Děláte třeba nějakou oční gymnastiku?
My do těch tabletů civíme tak 30 – 45 minut denně. Jsou i dny, kdy tablety nevyužíváme … opravdu :-). Oční gymnastiku neděláme.

png;base649abbcc060785e4c7

Tablety používají denně necelou hodinu

Ovšem po jednom výživném fyzioterapeutickém semináři jsem se ovšem zaměřil na to, jak správně psát na tablet, jak u toho sedět, jak procvičovat prsty.

Pozoruješ třeba ty sám, že u dětí, které používají více tablety, tak dochází častěji k poškození zdraví či zraku (bolesti hlavy, hůře vidí atd.)?
Ne. Ale čte se mi na tom hůř než v knize. Je to pro oči náročnější.

Dá se využít tablet i pro výuku třeba postižených dětí (autisti)?
🙂 Právě pro ně je to úplně ideální. Pro mentálně postižené. Pokud navštívíš stránky www.i-sen.cz tak teprve poznáš, jakou má tablet sílu.

Používáš třeba k výuce také aplikace, k nimž žádná lokalizace neexistuje? Tzn. jsou tedy celé v anglickém jazyce? Jak na to reagují tví žáci? Zvládají to? Nebo jim dělá angličtina v tak útlém věku problémy?
Dělala ti někdy v tvém útlém věku problémy angličtina, když sis měl v DOSu spustit nějakou hru? Mně ne. Prostě to nějak šlo. A to byl DOS. Hráli jsme anglické hry, tak jsi to nějak pochopil. Jaký problém by měl nastat? To, že je tam šipka a u toho PLAY místo HREJ? Stejně děti v 1. třídě ještě neumí číst. To jsem nikdy nemusel řešit.

Další část rozhovoru s Tomem.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru