Dnes vyšlo 15 článků

Svět přišel o nejbohatší ženu. „Madam L´Oréal“ bylo 94 let

Svět přišel o nejbohatší ženu. „Madam L´Oréal“ bylo 94 let

„Má matka odešla v poklidu,“ oznámila minulý čtvrtek Francoise Bettencourtová, dcera dědičky francouzského kosmetického impéria L´Oréal. Jednu z nejvýznamnějších světových výrobců kosmetiky vedla tato dáma až do roku 2012, poté se stáhla do ústraní. Její majetek odhadl časopis Forbes na v přepočtu 860 miliard korun.

Největší světový výrobce kosmetiky

Liliane přišla na svět v Paříži v roce 1922 jako dcera chemika Eugena Schuellera. Když se narodila, její otec již třináct let podnikal v průmyslu, který do té doby prakticky neexistoval. Vrhl se totiž do vývoje barev na vlasy – inovativního produktu, jenž na počátku dvacátého století představoval pro ženy doslova revoluci. A měl s ním velké plány. Věřil, že propojení vědy a kosmetiky má před sebou velkou budoucnost a jako úspěšný vizionář si za svým snem stál i přesto, že jeho blízcí jej od nápadu zrazovali.
O sto let později se z firmy s názvem L´Oréal stal největší výrobce kosmetiky na světě. Dnes snad nenajdeme koupelnu, ve které by chyběl nějaký výrobek z portfolia této gigantické firmy. Každý den jich vyrobí více než dvanáct milionů a z výrobních linek sjíždějí mimo jiné pod populárními značkami jako Garnier, Maybelline, Giorgio Armani, Kerastase, Lancôme, La Roche-Posay nebo Vichy. Během své historie překlenující celé dvacáté století si L´Oréal připsal řadu prvenství a patentů a do povědomí se zapsal nejen svými výrobky, ale rovněž marketingovými kampaněmi. V roce 1971 přišel s legendárním sloganem „Protože vy za to stojíte“, jenž používá dodnes. Vyprofiloval se jako globální podporovatel ženského sebevědomí a jedním z klíčových hráčů, kteří postupně učinili z kosmetiky miliardový byznys.

Žena, která se byznysu nebála

Když zakladatel společnosti v roce 1957 zemřel, celý gigantický podnik převzala jeho dcera. Stala se tak majitelkou jmění v hodnotě přesahující dvacet miliard dolarů. To se v průběhu následujících desetiletí několikrát znásobilo mimo jiné i díky rafinovaným ekonomickým opatřením, jimiž Liliane zajistila neustálý růst firmy a zasloužila se o to, aby L´Oréal hrdě pokračoval v odkazu svého zakladatele. Se svou podnikavou a odvážnou povahou se pro roli generální ředitelky více než hodila. Mimo jiné se věnovala i charitativní činnosti a byla známa jako štědrá donátorka vědy a umění.

Výjimečná a velká dáma Liliane Bettencourtová se navždy se zapsala do paměti všech, kteří měli tu čest potkat se s ní osobně. K jejímu úmrtí se na webových stránkách L´Oréalu vyjádřil osobně dokonce i současný generální ředitel Jean Paul Agon. „Po desetiletí předávala ducha zakladatele L’Oréal, ducha svého otce Eugèna Schuellera. Byla to snaha o dokonalost a nejvyšší standardy, o nejhlubší úctu k mužům a ženám ve firmě. Se svou radou a laskavou pozorností nás vždycky povzbudila, abychom se odvážili, riskovali a šli ještě dál s cílem plně si uvědomit své ambice vytvořit z L’Oréal globálního šampióna. Byla s námi na každém kroku tohoto nádherného dobrodružství a za tohle všechno jsme nesmírně vděční,“ uvedl v tiskovém prohlášení. Vyjádřil přitom upřímnou soustrast její dceři s manželem a dvěma vnukům.

Co bude dál?

V posledních letech žila Liliane Bettencourtová v ústraní a média spekulovala o tom, že trpí Alzheimerovou chorobou. Následně se objevily dohady, jaký bude další osud společnosti. Třebaže největší podíl akcií náleží dnes již zesnulé majitelce a její rodině, zhruba 23% drží další významný ekonomický hráč na světě: švýcarské potravinářské impérium Nestlé. Analytici okamžitě přišli s domněnkou, že Nestlé by nyní mohl odkoupit podíl rodiny Bettencourtových, nebo dokonce celou společnost. Zástupci firmy se zatím nevyjádřili, dcera Liliane Bettencourtové Francoise nicméně uvedla, že zůstává rodinné firmě věrná a vyjádřila důvěru ve vedení podniku. Hodnota akcií L´Oréalu den po oznámení úmrtí bohaté dědičky skokově vzrostla.

 Zdroj: Forbes

Po maturitě zamířila na Filosofickou fakultu UK a potom se vrhla do psaní. Přispívá na řadu webů i tištěných časopisů, věnuje se copywritingu a hraje si s češtinou. Taky miluje čtení, takže týdně přelouská tři čtyři romány. Když právě nedělá nic z toho, vypomáhá v prodejně ovoce a zeleniny nebo sportuje. Zajímá se o média, psychologii a historii obyčejných věcí. Je nekuřačka a abstinentka, miluje mrkev a nesnáší kmín.

Komentáře

Nahoru