Spotiwhy?
Švédská společnost Spotify, která provozuje stejnojmennou službu nabízející streamování hudby, vstoupila na začátku dubna na newyorskou burzu. Spotify disponuje circa 160 milióny uživateli a z toho zhruba 71 miliónů má službu předplacenou. Přesto je ale firma prodělečná. A tento problém se rozhodla řešit vstupem na Wall Street.
Jinak než ostatní
Tento nečekaný krok se rozhodla řešit jinak než většina ostatních – vyhnula se první veřejné nabídce akcií tak, že investoři začali obchodovat s již existujícími podíly. To vše s jasným cílem, a to přilákat drobné investory.
Společnost Spotify byla založena v roce 2006 a tímto rokem se také změnilo vnímání dosavadního hudebního průmyslu. Uživatel Spotify má přístup prakticky ke všem interpretům z celého světa. Na konci roku 2017 čítalo Spotify téměř 160 miliónů zaregistrovaných, z toho zhruba 71 miliónů předplatitelů. Firma uvádí, že zaměstnává 3 500 lidí a na kontě má zhruba 35 miliónů tracků.
Tady něco nehraje…
Hlavní a zároveň jedinou službou společnosti je streamování hudby. Jak ale může Spotify vykazovat ztrátu se 71 milióny platících zákazníků?
Předplatitelé nemusí být připojeni k internetu, aby mohli službu využívat. Jsou oproštěni od otravných reklam a hudbu si mohou vychutnávat v lepší kvalitě. Zatímco s bezplatnou verzí musí posluchač reklamní sdělení prostě skousnout. A právě tato free verze Spotify je nejspíš kamenem úrazu. Bezplatná verze Spotify totiž peníze nevydělává. Firma navíc musí platit nezávislé umělce a licenční poplatky a poplatky za každou streamovanou skladbu.
Spotify v záporných hodnotách
Proto z toho Spotify nevychází v kladných hodnotách. Společnost utržila v minulém roce 4,09 miliardy eur, což bylo o 39 % více než v předešlém roce 2016, kdy tržba firmy dosáhla 2,95 miliardy eur. Zatímco tržba se zvýšila, zisk společnost nevytvořila a místo toho loni zdvojnásobila svou ztrátovost z roku 2016.
Zdali se Spotify vyhrabe ze ztrát a začne vynášet, ukáže čas. Nicméně mnozí osud firmy vidí skepticky.
Zdroje: Text: digitalmusicnews.com/Foto: grammy.com
Komentáře