Tisková zpráva: Soutěž studentských počítačových her na FEL ČVUT vyhrála pekelná budovatelská strategie

Soutěž studentských počítačových her na FEL ČVUT vyhrála pekelná budovatelská strategie

Hra Peklo upeklo, v níž hráči jako pekelní úředníci trestají hříšníky, letos zvítězila v soutěži semestrálních projektů studentů a studentek Fakulty elektrotechnické ČVUT. Vítězný tým, tvořený Ondřejem Baštařem, Janem Kabíčkem, Ondřejem Pelikánem a Jakubem Profotou, bodoval v konkurenci dalších 12 skupin. Představení všech herních beta verzí a vyhlášení vítězů, se uskutečnilo v úterý 10. ledna v budově FEL ČVUT na pražském Karlově náměstí. O trojici nejlepších projektů rozhodovala patnáctičlenná porota složená z akademiků i zástupců herních studií. Na trailery všech 13 her se můžete podívat zde.

V Česku je v současnosti více než stovka studií, ve kterých se vyvíjejí počítačové hry. A herní byznys stále roste. V roce 2021 dosáhl roční obrat tuzemského herního průmyslu rekordních 7,1 miliardy korun, meziročně o třetinu více. Řada herních titulů, které vznikly v Česku, dosáhla globálního úspěchu.

Ve stopách úspěšných herních vývojářů a vývojářek možná půjdou i studenti a studentky FEL ČVUT, kteří v aktuálním zimním semestru absolvovali předmět Počítačové hry vyučovaný docentem Jiřím Bittnerem a doktorem Davidem Sedláčkem z katedry počítačové grafiky a interakce FEL ČVUT.

„Tento předmět jsme koncipovali jako úvodní do problematiky vývoje her. Na přednáškách probíráme koncepty, které jsou obecné a jsou platné nezávisle na konkrétním nástroji, který se potom v praxi používá. Na seminářích, při cvičeních pak studentům ukazujeme koncepty už prakticky, ve frameworku Unity,” sdělil docent Bittner.

Podle Bittnera většina studentů a studentek při této příležitosti vytváří svůj první herní projekt. A mají tradičně za úkol zvládnout pestrou řádku kroků nezbytných pro vývoj beta verze počítačové hry. Podle odborné poroty v tom tentokrát nejlépe obstála právě skupina, která vytvořila hru Peklo upeklo.

Hráč(ka) musí v pekle udržet pořádek

„Je to puzzle budovatelská strategie. Stavíte továrnu, v níž máte trestat hříšníky, kteří vám přijíždějí do pekla,“ uvedl Jakub Profota, spolutvůrce hry a student programu Otevřená informatika. „V první fázi máte postavit továrnu na základě instrukcí. To je naše puzzle část, kdy se musíte zamyslet nad tím, aby klece dobře projížděly, aby se nesrazily a nedojely do špatných mučíren. A ve druhé fázi klece navigujete tak, že přepínáte křižovatky, po kterých jezdí,“ nastínil Profota. Podotkl, že hlavním úkolem hráčů je překonávat překážky a potrestat co nejvíce hříšníků. Pokud nastane srážka, hráč nestihl potrestat hřích a nedostane se do další z několika úrovní.

Profota zdůraznil, že tvůrci kladli velký důraz i na hudbu, která dokresluje atmosféru. Čím více klecí dorazí, tím pestřejší škála zvuků hru doprovází a nechybí ani vtipné hlášky. Každý ze čtyř tvůrců pak podle Profoty prací na přípravě hry strávil odhadem 40 až 50 hodin. A zápal se vyplatil. Tým č. 10 získal pozitivní odezvu od vývojářů a rýsuje se i možnost jejího dalšího rozvoje. „Pobavíme se o tom v týmu a uvidíme. Třeba tu hru ‚doklepeme‘ a snad i vydáme,“ uzavřel Profota. Co se dalších spolutvůrců týče, tak Ondřej Pelikán a Jan Kabíček studují taktéž Otevřenou informatiku, Ondřej Baštař je pak z programu Kybernetika a robotika.

Výlet na ponurou planetu

Na temné planetě se odehrává hra Solus, s níž skupina Vojtěcha Linhy, Sáry Dobiášové, Barbory Hálové a Kryštofa Havlíka vybojovala druhé místo.

„Hlavní postavou je svítící mimozemšťan Stello, který ztroskotal na opuštěné planetě. A tím, že je planeta temná, mu začíná ubývat jeho světlo a musí sbírat solární fragmenty a dostávat se na checkpointy, aby si světlo dobíjel,“ popsala Dobiášová. Právě využití světla a tmy je hlavním aspektem herního projektu.

Podle Barbory Hálové hráči v průběhu různých úrovní prochází lesní krajinou, opuštěným městem a továrnou. „Levely jsou rozděleny na tři části pomocí checkpointů, takže pokud se vám část nepovede, tak se můžete vrátit a nemusíte hrát celou hru od začátku. A ty levely mají dva typické prvky – buď je tam hádanka nebo nějaká skákací výzva,” doplnila Hálová k herním úkolům. Každý z týmu na přípravě projektu strávil kolem stovky hodin. „Dělali jsme si vlastní vizuály, zvuky, všechny skripty a tak dále,“ zdůraznil Havlík.

Také tento tým si vyhrál s hudbou. Ta jednak reaguje na světlo spojené s hlavní postavou, čím méně světla oproti počátku hráč má, tím je hudba tišší. Zároveň tvůrci a tvůrkyně chtěli, aby zněla trochu „mimozemsky“ a futuristicky a využili tak například syntetizérů. Práce na hře členy a členky týmu nadchla. V tom, zda ji budou rozvíjet dál, však zatím nemají jasno. Všichni tvůrci a tvůrkyně z týmu č. 11 studují program Otevřená informatika.

Zahrada, kde probíhá velký souboj 

Bronzem oceněná hra The Plant Escape se odehrává na farmě. „Naše hra je roguelike hra, kde v noci ožívají rostliny, které přes den zasadíte. A vy se jim v roli farmáře snažíte zabránit v útěku z farmy,“ sdělil spolutvůrce projektu Matěj Navrátil, student programu Kybernetika a robotika. Dalšími členy týmu č. 3 jsou Josef Kolář, Antonín Plevač a Ondřej Maceška, studenti programu Otevřená informatika.

Vedle boje o úrodu hráči podle tvůrců provádějí i běžné úkony jako nákup semen a následné pěstování rostlin. V akční části pak hráč(ka) získá nepřátele, například v podobě zákeřného rajčete či chilli papričky, která je nejtvrdší protivnicí. Právě porážka chilli papričky je cíl, který tvůrci do hry vložili, i poté však lidé mohou hrát dál. Pokud však během hry hráč(ka) zemře nebo hru přeruší, vrací se na začátek, což je jedním z prvků herního žánru roguelike. Hra byla časově velmi náročná, každý z členů týmu přípravou strávil zhruba 200 hodin. Podle tvůrců je možný další rozvoj hry.

Studenti a studentky bakalářského programu Otevřená informatika si mohou v rámci studia zvolit specializaci Počítačové hry a grafika. V samotném předmětu Počítačové hry si studenti a studentky FEL ČVUT projdou všemi aspekty vývoje hry – od tvorby konceptu a designu přes programování herních mechanismů až po prezentaci odborníkům a odbornicím.

Při katedře počítačové grafiky a interakce FEL ČVUT také od loňska funguje studentské herní studio OI SIDE, v rámci něhož se studenti a studentky zaměřují na vývoj her a diskuse o herním vývoji. Má za cíl umožnit jim rozvíjet společné herní projekty nad rámec studia a výhledově reprezentovat fakultu na herní scéně. V plánu je také spolupráce s jinými institucemi – například UMPRUM, FAMU nebo dalšími fakultami v rámci ČVUT.

Foto: Petr Neugebauer

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru