Húsíové v současné době ohrožují tuto klíčovou námořní cestu, vysílají námořní i vzdušné drony a disponují moderními íránskými zbraněmi. Důsledkem jejich aktivity je dramatický pokles objemu přepravy skrz úžinu Báb al-Mandab, kde běžně proplouvá asi pět až šest milionů tun nákladu denně, ale nyní pouze něco přes dva miliony tun. To zasahuje zejména do kontejnerových lodí a lodí určených pro přepravu automobilů, zatímco tankery zůstávají mimo ohrožení.
Rejdařské společnosti, jako je dánský Maersk nebo francouzská CMA CGM, reagují na situaci tím, že odesílají své nákladní lodě kolem mysu Dobré naděje, což znamená prodloužení cesty až o čtrnáct dní, větší spotřebu paliva a větší náklady. To může mít také za následek nedostatek prázdných kontejnerů v Číně, což ovlivní poptávku. Od začátku letošního roku rostou ceny za přepravu a pojištění lodí a nákladu, pokud mají plout Rudým mořem.
Celkově to může způsobit až dvouprocentní zdražení zboží, které se po vodě přepravuje. To může ovlivnit inflaci, což má také dopad na Česko, ačkoliv jsou dopravci nyní lépe připraveni než v době krize způsobené pandemií. Je třeba si uvědomit, jak zranitelný je světový obchod, ačkoliv občas zapomínáme na jeho klíčovou roli. Krize v Rudém moři nám také připomíná, že omezení volného obchodu by mohlo mít negativní dopady na ekonomiku, a že je důležité si být vědom rizik a být připraven na jejich řešení. Politici by se měli zamyslet nad podporou svobodného obchodu a obnovou obchodních dohod se třetími zeměmi, což by mohlo přispět k odolnosti ekonomiky vůči budoucím krizím.
Zdroj foto: www.pexels.com
Komentáře