David Bauckmann – rozhovor se zakladatelem firmy Effectix

David Bauckmann – rozhovor se zakladatelem firmy Effectix

Vyzpovídali jsme člověka, který stál u zrodu jedné z největších českých firem zabývajících se výkonnostním online marketingem. V našich sítích tentokrát uvízl David Bauckmann (35). Manžel, otec dvou dětí a spoluzakladatel firmy Effectix.com v jedné osobě. V Effectix v současnosti působí jako jednatel a technický ředitel firmy. S Davidem jsme si povídali o tom, co jeho firmě pomohlo získat převahu nad konkurencí, o SEO a spoustě dalších věcech.

Dobrý den Davide. Díky, že sis udělal čas na krátký rozhovor pro náš portál Objevit.cz. O firmě Effectix většina lidí pohybujících se ve vodách internetového marketingu už aspoň někdy slyšela. O tobě se však v médiích až tak moc nepíše. Napadlo mě to trochu změnit :-). Začnu asi takovou obligátní otázkou – co jsi dělal dříve, než jsi s kolegy založil firmu Effectix.com?

Po vysoké škole jsem nastoupil do Seznamu.cz, kde jsem strávil několik let. Později jsem přešel na Centrum.cz a následně do Mall.cz. Celý profesní život trávím v internetovém marketingu a myslím, že mě to ještě dlouho neopustí.

Proč sis vybral zrovna tento obor, který je tak trochu považován mnohými za šarlatánství?

V době, kdy jsme začínali, se tomuto oboru věnovala jen hrstka dodavatelů, byla to mezera na trhu. A šarlatánstvím bych to nenazýval. Je to matematika a poměr cena/výkon. Pro některé klienty v málo konkurenční oblasti je možné se dostat na první stránky vyhledávačů za jednotky tisíc korun. Pro jiné, silně konkurenční obory, to může stát i stovky tisíc.

Koho považuješ za vašeho hlavního konkurenta v oboru?

Máme mnoho malých konkurentů ve dvou segmentech, a to menší regionálně působící dodavatele a agentury zaměřující se na velké klienty.  Snažíme se vyhranit. Proti agenturám hlavně nižší cenou a procesním řízením a proti menším dodavatelům procesním řízením a dostupnými technologiemi.

Máš nějakého mentora či idol z oboru?

Aktuálně mi hodně pomáhá Ondřej Tomek, který byl zakladatelem portálu Centrum.cz. Ale historicky mě ovlivnilo mnoho lidí, se kterými jsem měl možnost pracovat. Nejvíce asi lidé ze Seznam.cz v čele s Ivo Lukačovičem.

Co děláš, když zrovna nepracuješ?

Pracuju hodně, ale když se najde moment, kdy na práci ani nemyslím, tak jsem většinou s rodinou. Ve vzácných okamžicích si zapnu televizi a hodinu relaxuji tím, že vypnu hlavu. Mezi mé koníčky patří také historie, zajímám se také o modelářství.

Máš v rukávu nějakou vtipnou historku či zážitek z podnikání?

Často společně s dalšími kolegy z Effectix.com vyjíždíme do zahraničí, abychom se mohli inspirovat tamním podnikáním a odborníky na online marketing. Při poslední „studijní“ cestě do New Yorku na mě vyběhnul taxikář a křičel na mě, že jsem mu dal jen 10 % spropitné. (smích)

Pozn. redakce: No tak to může být rád, že nenarazil na mě :-). Já v takových případech spropitné nedávám vůbec, když je po mě natvrdo vyžadováno.

Kde vidíš firmu Effectix za 10 let?

Mou vizí je společnost s desítkami tisíc zákazníků, která je schopna díky technologiím a procesu výroby nabídnout kvalitní přidanou hodnotu malé regionální firmě i velké korporaci za přijatelné ceny.

Jak se podle tebe bude vyvíjet dále SEO, budou mít sociální sítě větší vliv na SEO?

Sociální sítě jsou fenoménem dneška, ale těžko říct jak budou vypadat za tři roky. Vznikají stále nové, Facebook pomalu upadá (nebo se to možná jen šušká…). Ale vliv na váhy vyhledávačů už sociální sítě mají nyní.

Pozn. redakce: Facebook až tak úplně neupadá, počet jeho uživatelů stále roste, jenom už ne takovým raketovým tempem, na což právě David narážel.

S jakou ideou jste online podnikání začínali?

Chtěli jsme založit společnost v oblasti internetového marketingu, která bude klientům přinášet opravdový efekt. Při hledání vhodného zaměření jsme si uvědomili, že existuje SEO, kterému rozumíme a máme v něm praxi. Je to silný nástroj s výborným poměrem cena/výkon a zároveň v této oblasti moc firem služby nenabízí.

Po nějaké době se k nám přidal Ondřej Tomek (jeden ze zakladatelů portálu Centrum.cz), když se vrátil po své námořní dovolené po prodeji Centra. Nejdříve jsme spolu jen diskutovali o oboru, který děláme. Čím dál víc mu to dávalo smysl a nakonec jsme se dohodli na prodeji podílu. Tehdy nám pomohly peníze, které nám poskytl na rozvoj. Když se na to však nyní podívám zpětně, tak z  pohledu našeho současného obratu nebyly tolik podstatné, jako jeho pomoc se strategií.

Jak se vám podařilo za bezmála tři roky prosadit na trhu?

Od začátku jsme firmu stavěli hodně obchodně. Bylo nám jasné, že pokud budeme dělat to, co umí každý druhý nebo jen předprodávat cizí produkty, tak se moc dlouho neudržíme. Proto jsme od začátku šli do technologií, které nám dají konkurenční výhodu a klientům přinesou největší poměr cena/výkon. Vždy jsme stavěli na tom, že naše produkty nemohou být lehce „okopírovatelné“ a zároveň nesmí být ruční prací. Podařilo se.

Co bylo podle tebe největší překážkou?

Ač je to s podivem, největší problém je zároveň naše obrovská výhoda – a tou je Seznam. To, že existuje takový velký hráč na českém internetu, dělá náš trh dost specifický. Existuje jen několik zemí na světě kde Google nemá dominanci (Rusko, Jižní Korea, Čína, Japonsko). Zajímavé je, že vesměs to jsou jaderné velmoci.

A proč je to vlastně dobře? Jsem přesvědčený, že to vedlo k tomu, že v České republice žije více lidí, kteří rozumí vyhledávání, než je tomu v okolních zemích. Na druhou stranu ovšem došlo k určitému zdeformování trhu. Odborná veřejnost je, mírně řečeno, tvrdohlavá. Převládají názory typu „tak a ne jinak je to správně“ Přitom kdyby cestovali a zajímali se o problematiku i v okolních státech, zjistí, že v jiných zemích to funguje jinak.

Osobně se snažím hodně cestovat a hledat takové rozdíly. Například v červnu jsme byli s Ondrou Tomkem v New Yorku. Některé věci na nás vztahovat nemůžeme (je to velké město s obrovskou konkurencí v SEO), ale jiné věci jsou naprosto jasné a přirozené – jen mě samotného nenapadly, než jsem je viděl v praxi a hlavně se o nich bavil s místními firmami.

Mimochodem, odtud mám jednu perličku. Byl jsem na schůzce u malé místní firmy na Manhattanu. Jednalo se o firmu jedné podnikavé ženy, paní ve věku okolo 35let. Kromě SEO měla také firmu na prodej koberců a zámečnictví. Její kanceláře byly právě v prodejně koberců. Takový příklad „multi“ podnikání. Jednalo se o výjimku, jinak v Americe fungují firmy standardně, jen s jiným obchodním modelem, než jsme zvyklí.

Slečna se evidentně snažila značně diverzifikovat riziko svého podnikání (smích). Ale pojďme k další otázce. Čím se liší Effectix od konkurence?

Konkurenty rozdělujeme do více kategorií. V kostce by se dalo říci, že proti konzultantským firmám typu H1 vystupujeme srovnatelnou kvalitou, ale nižší cenou. Proti menším firmám jsme specifičtí naopak srovnatelnou cenou a přitom vysokou kvalitou.

Naše hlavní specifikum je heslo: „Co nemusí dělat člověk, může dělat počítač“. Díky tomu máme definované procesy, pravidla a naprogramované automaty. Ono by to ani u více než 3 000 klientů nešlo. Vidíme několik našich konkurentů, kteří se zastavili někde pod námi a nejsou schopni dále růst, protože tyto věci nemají vyřešeny.

Jaký je počet vašich zaměstnanců?

Čísla konkurence přímo neznáme. My máme na výplatní pásce kolem 100 lidí. Troufám si říct, že existuje v ČR jedna možná dvě firmy v oboru, co jsou větší, ale ty nedělají jako hlavní byznys SEO.

Prozradíš nám také letošní obrat a cíle na tento rok?

Letos cílíme na obrat ve výši 50 milionů korun, loni dosáhl hodnoty přes 35 milionů korun – ve vlastních službách a výkonech. Tedy částka, která zůstane u nás, nejedná se o PPC kredit nebo cenu za bannery, kterou pouze přefakturujeme. První ziskový rok byl pro nás ten loňský. Do té doby jsme byli v mírné ztrátě a všechny peníze jsme investovali do rozvoje. V tuto chvíli již cítíme, že musíme na trhu vystupovat jako velká seriózní firma a k tomu generování zisku patří.

Dokážeš popsat vaši současnou pozici na trhu?

Máme hodně přes 3 000 klientů a většinou je to o SEO službách. Obrat jsem již prozradil. Neznáme přesná čísla konkurentů, předpokládáme ale z informací na trhu, že budeme na trhu z tohoto pohledu první. Zcela jinak je to v PPC, což je pro nás ale okrajový byznys. Proklikové kampaně řešíme jen pro klienty, kteří to po nás chtějí. Umíme spravovat PPC kampaně dobře, ale musím přiznat, že je neumíme dobře nabízet novým klientům.

Podle jakého receptů jste se za krátkou dobu vyšvihli nahoru?

Výrobu jsme doslova rozsekali na malé kousky a v podstatě dnes máme „výrobní linku na výkonnostní online marketing“. Pro vysvětlenou: na začátku dáte na pás klientův web, v průběhu k němu přistupují různí specialisté a řeší jen svou část, kterou mají na starosti, a na konci vám z výrobního pásu vypadne výsledek, jenž odpovídá jasným pravidlům a standardům.

A jinak jde o čistě pragmatickou orientaci na zákazníka. Prostě se snažíme přemýšlet, jak dosáhnout co nejlepšího efektu, a přitom aby to bylo levné. Jedna z cest je automatizace procesů, tady jsme hodně daleko.

Jak se vám podařilo tak rychle získat více než 3000 klientů a z jakého segmentu převažují?

Vesměs to jsou malé a střední firmy, i když v naší velikosti již poskytujeme služby i několika desítkám opravdu velkých firem. Za tím rychlým nárůstem stojí zejména tři aspekty: Dobrý produkt s jasně procesovanou výrobou, poměrně dost velká obchodní síť s orientací na prodej a samozřejmě špičkoví konzultanti.

Od určitého momentu jsme si začali dávat velký pozor na kvalitu najímaných lidí. Například náš současný IT manažer prošel čtyřmi koly přijímacího pohovoru, než jsme se pro něj definitivně rozhodli. Obchodním zástupcům zase nabízíme nadprůměrné obchodní provize, takže ti nejschopnější si vydělají přes 100 tisíc korun měsíčně.

Máme i partnery mezi firmami v našem oboru a za provize řešíme zakázky pro jejich klienty. V podstatě pro nás není problém řešit výrobu pro jinou firmu, která jen prodává.

Můžeš prozradit největší úspěchy?

To lze těžko určit, každému klientovi se snažíme zajistit ten největší úspěch. Ale máme pár zajímavostí. Například jsme měli jednoho klienta až z Keni – dost mě překvapilo, když mi tehdy telefonoval z čísla s předvolbou, která mi byla úplně neznámá; nebo máme k dispozici linkbuildingové nástroje pro zahraniční SEO v německy a anglicky mluvicích zemích; máme CRM vlastní výroby, které si ceníme na několik miliónů; zajímavé také je že až do teď jsme neměli žádnou reklamu, ani nevystupujeme na konferencích, jsme relativně málo známá firma.

V případě, že byste měli možnost začít znovu, co byste změnili?

Určitě spoustu věcí. Udělali jsme spoustu kroků do prázdna a museli se vrátit kousek zpět. Před námi tuhle cestu ještě nikdo nešel, neexistuje v ČR subjekt, který si vybral ve stejném oboru stejný způsob podnikání a dokázal zvládnout takový počet klientů. Jenže na „kdyby“ se v byznysu nehraje, takže určitě těch kroků mírně stranou uděláme ještě hodně. Přesto jsme si jistí tím, že základní mantinely jsme si vytýčili správně a v nich se držíme.

Davide, díky moc za tvůj čas. Přece jenom ne každý vydrží takhle tpělivě odpovídat na mé dotěrné dotazy:-). Ať se ti daří, jak v osobním životě, tak v podnikání.

Já také děkuji.

Příště si popovídáme s Vlastimilem Vávrů. Zakladatelem Vasecocky.cz.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru