Roman Sterly: Chci dokázat, že skutečně v něčem pomůžeme lidem, na které cílíme

Roman Sterly: Chci dokázat, že skutečně v něčem pomůžeme lidem, na které cílíme

Miluje sport a ten se stal jeho celoživotní vášní i prací zároveň. Se svým startupem SportCentral už také pár let šíří lásku ke sportu dále nejenom u nás, ale také v zahraničí. A posbíral za to již také řadu ocenění. A práve s jeho zakladatelem a hlavním programátorem Romanem Sterlym jsme si povídali o tom, jak složité je v dnešní době uspět s globálním startupem. Jak získat peníze na provoz takového projektu a jak zařídit, aby byl úspěšný.

Ahoj Romane, tak nám pověz na začátek něco o sobě :-).

Ahoj Michale, jsem kluk z Plzně, který dělá sportovní internetový startup. Napůl Slovák napůl Čech, s předky odněkud z neznáma, touhou uspět a s chutí dělat věci, které mě baví, sportovně založený, kdysi stopující po Evropě a Americe, ale nyní věčně sedící před monitorem s cílem procestovat svět, ale už ne jako turista.

Tvůj projekt SportCentral se točí jen a pouze kolem sportu. Napadá mě tedy hned otázka – co ty a sport? Máte se rádi? Jaký sport tě baví nejvíce a trávíš u něho nejvíce času?

Různé sporty mě bavily odjakživa – fotbal, basket, chodil jsem na karate nebo judo, vybíjená, tenis, kolo… Teď se věnuji hlavně futsalu, který hrajeme s partou kamarádů v Plzni v jedné z nižších soutěží. Kromě toho chodím běhat nebo jezdím na kole, někdy i do práce.

SportCentral_futsal_tym_2

Roman se svým futsalovým týmem

Jak se udržuješ přes rok ve formě? Chodíš třeba někam do fitka? A pokud ano, tak kam? Tvé fanynky to bude určitě zajímat :-).

Do fitka jsem kdysi chodil a teď o tom znova uvažuji. Začínám být totiž trochu z formy, protože hodně času prosedím u počítače, přestože dělám jiné sporty 3-4x týdně. A když i přítelkyně začíná občas říkat, že bych se sebou měl začít něco dělat, možná už je načase :-).

Kdy jsi poprvé přičichnul k internetových technologiím a k online marketingu?

Úplně poprvé to bylo asi v 8 letech, když jsem chodil na počítačový kroužek a vyráběli jsme tam nějakou hru nebo nechávali létat po obrazovce kostičky a přehrávat k tomu zvuk. Pak, když táta z práce přinesl 486ku (to mi bylo tuším 13) a já si na školních počítačích (internet jsme neměli) postahoval stránky od Yuhůa a začal jsem zkoušet, jak se dají dělat webové stránky. Nikdy jsem se tomu ale nezačal věnovat nějak víc. Možná škoda. Až na vysoké jsem si naklikal svůj osobní web na Drupalu a na konci prváku začal pracovat v plzeňské firmě Syntactic Sugar vyvíjející zakázkový software. Ale protože jsem studoval ekonomku, tak jsem se tam věnoval hlavně vedení lidí, marketingu a projektovému řízení.

Než se vrhnul na SportCentral, tak jsi pracoval pro několik různých firem. Mohl bys uvést jejich jména říci, co jsi tam dělal. Jak dlouho jsi pro konkrétní firmy pracoval a kam a proč jsi pak odešel?

Pracoval jsem 2 roky v již zmíněné firmě Syntactic Sugar, ze které jsem odešel ve chvíli, kdy se u nich začala omezovat práce studentů, což jsem i sám navrhoval 🙂 Také už jsem po 2 letech chtěl nějakou změnu a nabýt zase nové zkušenosti. Poté mi práci nabídli v Candytechu (předchůdce Socialbakers), se kterými jsem ještě v Syntacticu domlouval jednu zakázku. Dělal jsem tam projektového manažera a vytvářeli jsme aplikace na Facebook. To bylo ještě v době, kdy měla firma asi 10 lidí. Na podzim mi nabídli práci na full time, což bych časově zvládal i při škole, ale bylo nutné být k dispozici kdykoli na zavolání zákazníka, takže jsem to nevzal.

Po nějaké době jsem natrefil na leták od firmy Inspirio, že hledají SEO specialistu. Optimalizaci pro vyhledávače jsem předtím nikdy nedělal, ale přihlásil jsem se a vybrali mě. Po pár měsících jsem se už neměl kam rozvíjet a ani firma pro to nedávala žádný prostor, tak jsem odešel dělat SEO a PPC reklamu pro Socialbakers, kteří už měli velký mezinárodní web.

A to bylo moje poslední zaměstnání, poté už jsem dělal jen na vlastních věcech.

V čem ti třeba předchozí pracovní zkušenosti z pozice zaměstnance pomohly při rozjíždění tvého startupu? Umíš třeba programovat? Kódovat? Nebo něco podobného, co ti pomohlo minimalizovat počáteční investice?

Naučil jsem se spoustu věcí o tom, jak se dělá software a marketing. Také jsem se naučil si spoustu věcí udělat sám. Před pár lety jsem na WordPressu spíchnul jednoduchý e-shop pro prodej digitálních produktů GMCHelper.com a to posílilo moje přesvědčení, že když nebudu pracovat pro druhé, jedinou hranicí, kam můžu dojít, jsou moje vlastní schopnosti. Tohle bylo hotové za krátkou dobu, původně zamýšleného programátora jsem ani nepotřeboval a nakonec jsem tam obsloužil zákazníky z asi dvaceti zemí.

Teď, když dělám SportCentral, už samozřejmě není všechno jen na mě, ale stále ve mně přetrvává ta touha dělat vlastní věci.

Teď už se řadíš mezi podnikatele. Tíhl jsi už v minulosti k tomu, aby sis zkusil, jaké to je vydělávat jen sám na sebe a nespoléhat na jednu výplatu z jedné firmy? Měl jsi k tomu sklony již v minulosti? Byl to tvůj sen, že se jednoho dne postavíš na vlastní nohy? A nebo tě k tomu přivedly / donutily okolnosti?

K podnikání jsem došel tak nějak postupně. Na střední jsem třeba kupoval a prodával učebnice :-). Bavilo mě, že můžu něco pořídit levně a pak to prodat se ziskem. Žádné vlastní projekty jsem ale nedělal a spíše jsem chodil na různé brigády, od VŠ jsem pak už pracoval v oboru. Chtěl jsem se nejdřív naučit něco o jiných. Taky mě dříve nenapadlo, co všechno bych mohl podniknout. Kdybych byl dnes v té situaci znovu, tak jsem si jistý, že bych začal už mnohem dříve. A určitě by mě to bavilo.

Co tě tehdy vedlo k tomu, že založíš SportCentral? Bylo to tak, že ses nudil? A nebo jsi měl v hlavě vizi toho, že vytvoříš novou sociální síť, již hrozně dlouho a jen chybělo se k tomu dokopat?

Původně jsem začal dělat se 2 kamarády rezervační systém pro zubaře s katalogem zubařů, protože jsem si prohlídky nerad domlouval po telefonu. Nakonec jsme s tím však přestali kvůli různým právním omezením o nakládání s daty pacientů a kvůli tomu, že ve většině ordinací nebyly počítače nebo jasná neochota se vzdát papírových knih. Chtěl jsem se ale do něčeho pustit a měl v hlavě asi 50 různých nápadů. Nejzajímavější se mi zdál komunitní web pro sportovce a sportoviště. Nejprve jsme pokračovali v původním týmu, ale později jsme to rozpustili (kluci neměli moc času) a já si našel investora.

Kdo stojí za názvem SportCentral? Je to tvůj vlastní výtvor? 🙂

Název vymyslel David Brožík, za což mu děkuji :-). Já měl vždy problém vybrat správný název – nápadů hodně, ale nic se mi nikdy nezdálo dost dobré. Variant jsme měli spoustu, v tomhle jsem byl přehlasován, ale nyní jsem spokojen. Myslím, že je to dobré jméno a potvrdilo se mi to i v zahraničí.

Zkus prosím popsat, jak SportCentral funguje. Pro koho je určen a jak má pomoci ostatním?

SportCentral je určený pro rekreační sportovce, týmy, sportovní zařízení, trenéry a organizátory sportovních akcí. Sportovcům pomůže najít kamarády na sportování, zvolit si sportoviště, případně si na něj koupit jejich služby online nebo získat zákaznické výhody. Pro týmy je to o komunikaci mezi členy, o organizaci tréninků nebo turnajů, nebo o týmových statistikách. Sportovištím zase slouží jako nástroj pro získání nových zákazníků a zvyšování hodnoty stávajících.

Jak dlouho již SportCentral existuje? A na jakých trzích aktuálně působíte?

Pro veřejnost jsme jej spouštěli v červnu 2012, takže už to jsou téměř dva roky. Fungujeme hlavně v ČR, ale vždy to bylo zamýšlené jako globální produkt. Tady hlavně testujeme celý koncept a ladíme fungování z hlediska samotného software i businessu.

A do jakých zemí byste chtěli se svým projektem proniknout a jaké největší překážky vás tam podle tebe čekají?

Na rozšíření do zahraničí budeme chtít přibrat investora. Záleží tedy i na jeho zkušenostech, kam se vydáme. Zajímavé jsou na začátek podle mého velké země jako USA nebo Brazílie. Oboje má své výhody i nevýhody. Třeba v USA je větší konkurence a není tak snadné proniknou v šumu všeho, co se snaží upoutat pozornost lidí. Na druhou stranu jsou tam investoři pro nějaká budoucí kola investic, lidé ochotní platit, lidé používající chytré telefony apod. Brazílie je zase méně rozvinutá, ale na druhou stranu jsou tam nižší náklady a méně konkurence.

Jak moc se v průběhu let změnila skladba tvého týmu? Rozrostl se a nebo je dá se říci stále konstantní?

Skladba se postupně měnila s tím, co bylo potřeba dělat. Například v jednu chvíli jsme měli 5 brigádníků na budování obsahu. Nebo až 4 programátory na vývoj. Někdy jsme potřebovali přibrzdit nebo naopak zrychlit a podle toho se i měnila velikost týmu.

Kolik vás aktuálně na SportCentral pracuje? Máš nějaké zaměstnance a nebo spolupracuješ pouze s externisty? Na koho ze svých „parťáků“ spoléháš nejvíce?

Spoléhám na všechny v tom, co dělají :-). Kromě mě dělá na SportCentral můj spoluzakladatel Luboš (design) a nyní máme na vývoj 1 programátora Kubu, kodéra Zdeňka, a na testování Adama, který mi pomáhá i s marketingem. Externě nám pak web překládá do angličtiny Vojta a s lecčíms mi vypomůže i moje přítelkyně Lucie :-).

Tým SportCentral.cz 2

Tým SportCentral.cz

Proč sis nevybral jiné odvětví? Nebo jsi chtěl dělat projekt, ke kterému máš zároveň také hodně blízko?

Při výběru, co budu dělat, jsem nad tím takhle nepřemýšlel. Hodnotil jsem, jaký nápad měl jaký potenciál. A tohle mi tehdy intuitivně přišlo dobré. Ale samozřejmě mám ke sportu blízko, jinak bych se do toho asi nepustil.

Kam bys chtěl SportCentral dostat? Respektive – co je tvým cílem? Chceš kolem svého webu vybudovat obrovskou komunitu lidí, kterým bude tvůj projekt pomáhat? Nebo je tvým cílem na tomto projektu zbohatnout, případně obojí :-)?

Chci dokázat to, že skutečně v něčem pomůže lidem, na které cílíme. Že vydělá sportovištím více peněz, pomůže týmům se lépe zorganizovat a bude lidi motivovat k častějšímu sportování a pomáhat jim v tom. Jestli se to povedlo, se pak odrazí v tom, jak bude firma vydělávat. A protože z toho chci udělat globálně úspěšný produkt, tak ano, chci na něm mimo jiné i zbohatnout.

Jak si podle tebe lidé u nás a ve světě vybírají, kam půjdou sportovat a jaký sport budou dělat? A jak jim v tomto ohledu může SportCentral pomoci? Jinými slovy – v čem je projekt SportCentral tak revoluční :-)?

Vybírají si podle toho, co je baví, jaké mají finanční a časové možnosti a s kým to můžou dělat. To je, myslím, všude stejné. Protože sportů je opravdu hodně (zatím víme o zhruba 660), výběr je veliký. Nejčastější příčinou toho, proč lidé sportují méně, než by chtěli, je, že nemají nebo neví s kým.

Zatím podle mě revoluční není :-). Ale zatím to taky není takové, jaké by měl jednou být.

V čem se třeba lišíte od konkurenčních webů? A mohl bys zkusit třeba přímo uvést i vaše hlavní soupeře? Kdo je aktuálně tím, koho chcete se SportCentral předstihnout a nebo si jej udržet hezky za zády?

Konkurence je dost na různé věci, které děláme. Když to vezmu na příkladu ČR, tak sportovci mají na hledání sportovišť vyhledávač Google nebo poloprázdné katalogy sportovišť. Kamarády na sportování si vybírají z těch, o kterých ví, jakému sportu se věnují. Ale přitom to o spoustě lidí, které znají, ani neví. Co se týče databází sportovišť, my jich máme 6400, naše největší konkurence jich měla kolem 2000 – 3000, když jsme se naposledy dívali (Kdesportovat.cz nebo Hejbejtese.cz).

Týmy většinou používají pro svoji organizaci Facebook nebo hromadné emaily. Případně specializované aplikace jako Týmuj. U Facebooku ale nemohou dělat žádné pokročilejší věci a tak si vedou třeba statistiky v Excelu a sdílí jej na Dropboxu, nebo si musí dělat vlastní web. Specializované aplikace zase neposkytují možnosti, jak třeba do týmu najít nové spoluhráče.

A naopak – jaké jsou podle tebe hlavní slabiny celého projektu? V jakých oblastech by vás například mohli jiné projekty porazit a nebo v čem jsou lepší (a aktuálně vás tedy v těchto ohledech válcují)?

Naší aktuální slabinou je, že jsme poměrně pomalí. Na to, do jak rozsáhlého produktu jsme se pustili, je to podkapitalizované. To ale bývá u startupů dost často a myslím, že i s tím, co máme, jsme udělali docela hodně.

Jaké jsou bariéry pro vstup dalšího hráče do tohoto byznysu? Jak náročné by pro něj bylo, kdyby někdo další chtěl rozjet druhý SportCentral?

Určitě by to bylo náročné na finance a také není jednoduché prorazit u sportovišť. Často je řídí lidé, kteří jsou sami majitelé provozovny i sportovci, kteří na svém sportovišti trénují. Někdy jsou dost netknutí internetem nebo novými technologiemi a není jednoduché jim takový produkt prodat, když jde o něco nového.

Rovnou se zeptám – na kolik si ty sám ceníš svého projektu? A uvažoval bys nad prodejem, kdyby přišla dobrá nabídka? A nebo je tohle zkrátka srdcovka, které se nehodláš vzdát, dokud nedobudete se SportCentral svět :-)?

Cením si jej natolik, že na něm už od začátku pracuji, aniž bych si za to něco platil. Prodej zatím neřeším a jak píšeš, nejdřív je potřeba s ním dobýt svět :-). Určitě se ale nespokojím s tím, že by mi to dobře vydělávalo a já z toho měl po zbytek života dobrý příjem. Předpokládám, že jednou se celá firma zpeněží.

01

Čím ten svět hodláte dobývat? Jak chcete dostat SportCentral do povědomí lidí a přimět je chodit a využívat služby, které vy zdarma nabízíte?

Je spousta způsobů, jak do aplikace přivádět uživatele. Tím, že spoustu věcí nabízíme zdarma, jim neklademe bariéry. Dobře nám funguje SEO, postupně chceme, aby se aplikace více šířila virálně (např. máš tým a abys mohl organizovat členy, pozveš je na SportCentral). U sportovišť pak počítáme s cílenou reklamou, apod.

Existuje podobných webů jako je SportCentral mnoho? Je to hodně konkurenční obor? A nebo jste jak se říká tím slepým, který je mezi jednookým králem?

Existuje konkurence na většinu věcí, které děláme nebo chceme dělat. Není ale zatím nic komplexního a globálního, co by to všechno spojovalo. Některé pokusy už jsou, ale zhruba v naší fázi.

Ty sám ses se svým projektem účastnil mnoha konferencí a soutěží. Tuším, že dokonce odborná porota tvůj projekt několikrát ohodnotila nejvyšším oceněním. Vážíš si toho? A jak se vlastně na tyto soutěže dostal? Vyhledával jsi je cíleně? Jak ses na tyto prezentace připravoval?

Soutěže jsem hledal cíleně, protože s minimem nákladů mají docela dobré přínosy (publicita, finance, kontakty, zpětná vazba). Všech vítězství si vážím a všech proher ještě víc, protože mi pomohly se zlepšit. Připravoval jsem si vždy jednoduchou prezentaci s pár slidy a zkusil jsem si, co chci říct a jestli se vejdu do limitu, který mám. Případně jsem si to i natáčel :-).

02

Roman se svou aplikací loni vyhrál například soutěž Rozjezdy

Co podle tebe musí člověk mít v sobě, pokud chce jít někdy žádat někam o investici? Respektive – jak moc je důležitá osobnost zakladatele při těchto prezentacích? Zajímá i tohle možné budoucí investory? Zajímá je osobnost člověka, která je žádá o peníze? A nebo jim jde hlavně o projekt samotný a to, kdo za ním stojí, je až druhořadé?

Nemám s tím zatím přímou velkou zkušenost, ale obecně si myslím, že je důležitá jak osobnost zakladatele, tak samotný produkt, jakou má konkurenci, na jaká se dostal čísla, jaký má potenciál atd.

Co třeba nejvíce zajímalo investory u tvého projektu nejvíce?

Investora jsem získal před 2 lety a tehdy to bylo ve fázi nápadu. Bylo to tedy o tom, jestli bude mít chuť se pustit do rizika vyzkoušet, jestli bude ten nápad fungovat.

Jak vypadal tvůj byznysplán? Byl promyšlený do posledního detailu? A nebo to ani není třeba a jde u těchto prezentací spíše o to umět vysvětlit ostatním celou tvou myšlenku?

Byla to prezentace se 70 slidy a schůzka trvala asi 2 hodiny. Výhodou bylo, že už jsme se s investorem znali – dříve jsem u něj pracoval. Bylo to promyšlené tak, abych řekl podstatné věci, ale od té doby se toho spousta změnila a některé věci jsme udělali nebo se na ně díváme jinak. Když si na to zpětně vzpomenu, zdá se mi celá ta schůzka hodně amatérská, ale investici jsem dostal, takže úspěšná byla.

Kdo je vaším hlavním investorem, který vložil do projektu nejvíce peněz a kolik to bylo? Jakého podílu ve firmě ses musel vzdát?

Investorem je Tomáš Holub, majitel firmy Syntactic Sugar s.r.o. Investice byla 1 milion Kč a proběhla na začátku roku 2012, vzdal jsem se čtvrtinového podílu. Kromě toho jsem i já sám do SportCentralu investoval vlastní prostředky.

Pomáhá ti investor i nějak jinak, než jen tak, že nalije do tvého projektu peníze? Pokud ano, mohl bys uvést konkrétní příklad?

Pomohl mi hlavně se zázemím. Nemusel jsem se starat o kanceláře, vybavení, účetní, apod. Kromě toho s ním můžu kdykoli cokoli konzultovat, sedí o patro nade mnou.

Plánujete v dohledné době nějaké další kolo investic?

Během příštích několika měsíců se začneme poohlížet po další investici, protože už je čas se přesunout na globální hřiště. Někteří zájemci o investování se nám už ozývali nebo ozývají, ale zatím jsme to nechtěli aktivně řešit a vystačili jsme si s tím, co máme.

Když je tvůj projekt tak dobře hodnocený, jak je možné, že jste nezískali od investorů větší balík peněz? Je to tím, že investoři tvému projektu až tak moc nevěří? Nebo SportCentral aktuálně ani nepotřebuje další peníze a s tím, co máte, si ještě nějakou dobu vystačíte?

Investici jsem dostal, když to byl nápad, a od té doby nebyla další potřeba.

Z čeho plynou příjmy SportCentral? A je už projekt životaschopný? Respektive uživí nyní své zakladatele?

Jako zakladatelé jsme se dohodli, že si z něj nebudeme nic vyplácet. Teď je to zhruba tak, že se nám pokryjí náklady, které jsou dost nízké. Příjmy máme ze 3 věcí – placených funkcí pro sportoviště, reklamy a služeb sportovištím na zakázku. Se službami do budoucna nepočítáme, nyní je ale děláme, abychom byli v bližším kontaktu s majiteli sportovišť a přemýšleli nad nimi komplexně.

Byl bys ochoten prozradit, jaký máte aktuálně obrat? A jaký obrat plánujete výhledově v rozmezí řekněme třeba 5 let? O kolik procent a v jakých ukazatelích musíte vyrůst, abyste si tento cíl splnili?

Aktuální obrat je v desítkách tisíc Kč za měsíc. S tím, že plně nereflektuje to, kolik času i peněz jsme nad tím strávili. 80% vývoje i marketingu šlo totiž do věcí, které nijak nemonetizujeme – na získání uživatelů, ověření konceptu, apod. Poslední 2 roky jsme se potřebovali hlavně učit, jak to udělat. Na můj vkus to trvalo dlouho, dnes už bychom všechno zvládli se stejnými zdroji i 3x rychleji.

Kolik času denně věnuješ SportCentral? A dovedeš aspoň odhadnout, kolik času tě již tento projekt stál? Co tě třeba naučil?

Tipnul bych si, že mě to stálo kolem 7 000 hodin 🙂 Těžko se odhaduje, kolik času tomu věnuji denně – někdy je to celý den, jindy si zase můžu celkem flexibilně udělat volný čas. Určitě je to ale více, než kdybych někde pracoval ve standardní pracovní době a měl volné víkendy případně ještě dovolenou.

Naučil a prakticky provedl jsem se spoustu nových věcí z internetového marketingu, prodeje, navrhování a řízení vývoje produktu, vedení týmu, nabírání zaměstnanců, atd.

A pokud náš web čteš pravidelně, tak asi víš, co tě čeká. Na závěr tedy můžeš našim čtenářům zanechat nějaké moudro. Klidně můžeš zmínit nějaké motto, se kterým se ztotožňuješ. A nebo odrecitovat frázi, kterou ti kladla na srdce tvá máma, když jsi byl malý :-).

Dělejte, co vás zajímá a baví :-).

Více otázek už nepadlo. Pokud se chcete Romana na něco zeptat, tak skočte na web SportCentral a vpravo dole máte kontakt :-).

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru