Tisková zpráva: Rok Apple Pay v Česku. Naučili jsme se platit mobilem. Někteří už si ani nepamatují PIN ke kartě, zjistil fintech Twisto

Rok Apple Pay v Česku. Naučili jsme se platit mobilem. Někteří už si ani nepamatují PIN ke kartě, zjistil fintech Twisto

Platební událost desetiletí, bezpečnější, rychlejší, ultra moderní, návyková, revoluční, tak by se daly charakterizovat emoce, které Apple Pay vzbuzuje u Čechů.93 % dotázaných uživatelů Apple Pay platí mobilem vždy, když je to možné, 61 % už má občas potíž vzpomenout si na PIN kód ke své platební kartě a 96 % uvádí, že jim tato možnost placení zjednodušila život. Vyplývá to z šetření společnosti Twisto, která byla mezi prvními službami a bankami, jež platební metodu Apple Pay podporovaly od samotného zavedení v únoru loňského roku. iPhonem, hodinkami nebo jinými elektronickými zařízeními dnes přes Twisto platí každý čtvrtý zákazník. Twistu se také díky včasnému zavedení nové služby podařilo za uplynulý rok získat zástup nových uživatelů, kteří Apple Pay nenašli u tradičních bank. 

K prvním narozeninám Apple Pay v ČR Twisto rozeslalo mezi své klienty dotazník, který měl za úkol zjistit, jak jsou zákazníci s novou službou spokojeni. Dorazily stovky odpovědí, které mapují její oblibu. Uživatelé si pochvalují bezpečnost, rychlost, jednoduchost služby a taky fakt, že s sebou nemusí nosit peněženku ani platební kartu, a stačí jim pouze mobil či hodinky.

„Je zřejmé, že zavedení Apple Pay si získalo své příznivce, a předpokládáme, že s plánovaným uvedením Google Pay v prvním čtvrtletí letošního roku ještě přibude lidí, kteří budou moci odhodit tradiční platební karty a přejít k plně bezkontaktnímu placení. Vzhledem k tomu, že bychom do roku 2025 rádi zrušili produkci plastových karet, kterou vnímáme jako zpátečnickou a neekologickou, je pro nás skvělá zpráva, že zájem o placení elektronikou tak narůstá. Já osobně již dlouhodobě nenosím peněženku, od minulého roku ani kartu, takže vše platím technikou, a pokud někde berou pouze hotovost, tak mívám často problém,“ říká Michal Šmída, CEO a zakladatel Twista.

 

iPhonem platí každý čtvrtý „Twister“

Záhy po spuštění Apple Pay v únoru minulého roku registrovalo Twisto několik tisícovek zákazníků, kteří projevili o službu zájem. Momentálně ji používá více než každý čtvrtý klient Twista, pravidelně s ní platí 91 % z nich. Apple Pay také podle dostupných dat změnilo nákupní chování svých uživatelů, lidé více platí bezkontaktně a v nižších částkách. Průměrně tak zaplatí 22krát za měsíc v hodnotě 200 korun, oproti tomu plateb kartami je v průměru 13 v hodnotě 450 korun.  „Tyto informace potvrzuje i náš dotazník, ze kterého jasně vychází, že bezpečnost, rychlost a jednoduchost jsou hlavní motivací pro platby pomocí Apple Pay,“ zmiňuje Šmída.

Ve světě loňský rok použilo Apple Pay 441 milionů zákazníků, kteří tvoří 49 % majitelů iPhonů, jedná se o značný nárůst oproti 33 % v roce 2018. Služba je momentálně dostupná v 59 zemích světa, poslední zemí, která se připojila 28. ledna, je Černá Hora. Plánované expanze pro tento rok jsou do Turecka, Mexika, Ázerbájdžánu nebo Izraele. Apple Pay je nejoblíbenější mobilní platební metoda, protože je bezpečná, rychlá a pohodlná. Apple nikde neuvádí čísla karty a odpadá nutnost zadávat PIN. Tom Noyes, odborník na platební karty, uvádí, že se jedná o nejbezpečnější platební metodu na planetě. Ve světě dále funguje posílání peněz přes iMessage nebo okamžitá platba za dopravu Express Transit, takže můžeme doufat, že dorazí i k nám do Česka.

 

Budoucnost placení je v biometrice

Zánik klasických platebních karet potvrzuje také společnost Amazon, která vidí budoucnost placení v biometrice, konkrétně v placení pohybem ruky. Jako první krok plánuje tento gigant implementaci revolučních terminálů do vlastních supermarketů, metodu momentálně testují zaměstnanci v New Yorku, kteří si takto mohou nakoupit v automatech s občerstvením. Systém je postaven na nové technologii počítačového vidění a hloubkové geometrie, takže se nemusíte ničeho dotýkat a platba proběhne na základě identifikace tvaru a velikosti vaší ruky. Pracovní název je Orville a jeho přesnost je v desetitisícinách procenta, ale Amazon se chce dostat na miliontiny. Platba touto technologií trvá 300 milisekund, je tedy mnohonásobně rychlejší než karta. Firma si nechala v prosinci patentovat „NON-CONTACT BIOMETRIC IDENTIFICATION SYSTEM“, jehož licenci podle Wall Street Journal může Amazon prodávat v podobě speciálních platebních terminálů, které budou použitelné pro širokou veřejnost.

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru