Reklama T-Mobile: Poláci to přehání a Facebookem se šíří esej o soli

Pražskou reklamní agenturu Saatchi & Saatchi bychom za jejich povedené reklamy mohli pomalu uctívat. Tablety, Ivan Trojan v roli učitele tělocviku a spousta dalších kousků z reklam T-Mobilu se stává podobným kultovním pojmem jako ta malá holčička z vánoční reklamy na Kofolu, která nemusí, protože zlaté prasátko už vidí.

Místo toho se na ni snesla vlna kritiky. Ne z Čech. Většina Čechů to vidí tak, že reklama s polským pašerákem je skutečně povedená, protože reklamy by měly být především vtipné. Jenže vypadá to, že Poláci smysl pro humor trochu postrádají. Nebo je to možná spíš tím, že jsou hrdým národem, který se sebou nenechá žádným způsobem zametat.

 Reklama byla stažena

Spousta lidí to vidí tak, že Polákům to vlastně taky přijde vtipné, problém s reklamou má jen polská velvyslankyně. To je ale nesmysl. Jen se zkuste vcítit do role Poláků. Jak by se vám líbilo, kdyby vás někdo představil jako národ prodavačů šuntů, který se převléká za stromečky?

t-mobile-reklama

Líbilo by se vám, kdyby takový pašerák symbolizoval váš národ?

Velvyslankyně Polsa v České republice požádala o okamžité stažení spotu a jejímu požadavku bylo vyhověno. Klip od T-Mobile nenajdete už ani na YouTube, naštěstí nám však zůstaly jeho kopie.

velvyslankyne_polske_republiky

„Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,“ reagoval šéf T-Mobile v ČR Milan Vašina.

Mohl by z toho být pěkný mezinárodní průšvih, a tak se není čemu divit, že T-Mobile polské diplomatce nabídl osobní setkání a vysvětlení.

Korunovala to sama agentura se solí

A v pátek se oficiálně vyjádřila i agentura Saatchi & Saatchi, která za reklamou stojí. Její vyjádření je ovšem poněkud kontroverzní.

“Naším cílem samozřejmě nebylo vzbudit nenávist mezi oběma národy. To, co se nyní okolo našeho humorného spotu děje, nám připadá více než absurdní. V reklamě vždy používáme nadsázku a vtip a nikdy by nás nenapadlo, že karikatura nepoctivého obchodníka může vyvolat tak nepřiměřenou reakci polské strany.

V reklamě, která trvá 30 vteřin, vždy používáte určitou zkratku, které bude každý hned rozumět. Například poslední reklama na Old Spice také používá klišé o hysterických ubrečených matkách, které se nedokáží rozloučit se svým milovaným dospívajícím synáčkem. Očekáváme snad, že nějaký výbor feministických matek pošle protestní nótu? Asi ne. Prostě se zasmějete a život jde dál. Buď si to koupíte nebo ne.

Reklamy nejsou filosofická díla a ani neznamenají dokonalý odraz reality. Navíc tahle konkrétní reklama s překupníkem přece neříká, že polský národ je národem šmelinářů, není tam nikde vidět zástup milionů polských veksláků, kteří decimují náš národ. Nebo snad ano?

Před dvěma lety jsme vymysleli a natočili sérii reklam s potrhlým slovinským trenérem Zadarem Volaničem, kterého zahrál Jakub Kohák. Byly to ty nejúspěšnější reklamy roku. Dokážete si představit, že bychom je museli stáhnout kvůli protestům slovinské ambasády, že děláme z jejich národa pitomce? Ano bylo by to absurdní tehdy, stejně jako dnes.

Pojď mi hop, politická korektnosti! Tvůj nesmlouvavý diktát, který jako by byl nade vše zákony (reklama s překupníkem žádný zákon nepřekračuje a byla samozřejmě natočena až po odsouhlasení právníky), nám dnes zakazuje se svobodně smát a tvořit. My, co žijeme ve střední Evropě, kde jsme byli zvyklí se smát všemu a každému, protože nám to pomáhalo přežít, dnes asi už nemůžeme říkat vtipy, které začínají: “to takhle jednou letěl Rus, Američan a Čech letadlem a…”

Je to smutné. Proto prosíme: více nadhledu a velkorysosti. A bude nám všem mnohem lépe. A našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás,“

vyjádřili Tomáš Löbel, ředitel agentury, a Ondřej Hübl, kreativní ředitel.

Spousta myšlenek je tam určitě nosných, nicméně především ten konec mnohé lidi zarazil. Ano, je fajn Polákům vysvětlit, že se bouří zbytečně a že podobné reklamy tu byly a budou a nikdy si je nikdo nebral tolik osobně. Ale navážet se do nich skrze sůl je možná trochu přehnané. Komentující jim to dávají jasně najevo a Saatchi & Saatchi se s nimi ve statuse ještě hádá.

saatchi_saatchi_comments

Teď už jen nezbývá nic jiného než čekat, kdy se do nám to Poláci vrátí v souvislosti s metanolovou kauzou a vášniví čeští hráči jim připomenou jejich totální amatérismus snad ve všech hrách.

kto_polak

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru