Pošta bez hranic: Nové perspektivní trhy pro české e-shopy jsou v Maďarsku a Rumunsku

Pošta bez hranic: Nové perspektivní trhy pro české e-shopy jsou v Maďarsku a Rumunsku

Když české e-shopy expandují na nové trhy, často jsou první na řadě východní sousedé. Když pomineme Slovensko, které mají e-shopy v nabídce běžně, jedná se nejčastěji o Maďarsko a Rumunsko. Z pohledu e-commerce se jedná o rychle rostoucí trhy (okolo 30 % meziročně), kde české a slovenské e-shopy vyšlapaly cestičku a s expanzí si dokážou dobře poradit.

Expanze do Rumunska a Maďarska. Proč si e-shopy vybírají tyto destinace? Většina e-shopů má po covidovém roce úplně jiné starosti než ostatní podnikatelé. E-commerce oblast je často označována za vítěze korona krize. Nabyté prostředky mohou e-shopaři směřovat do dalšího rozvoje e-shopu a na nové trhy,“ říká David Polášek z Pošty bez hranic.

Dnes už není problém doručit zboží ve stejném standardu jako v Česku nebo na Slovensku, a to v případě, že sklad e-shopu je stále v tuzemsku. Je dobré mít na paměti, že zatímco ve světě i u nás jsou platby na dobírky stále méně časté, v Maďarsku, Rumunsku, ale i v dalších státech východu Evropy je to stále nejrozšířenější platební metoda.

Navíc na východních trzích (ale i třeba na Balkáně) jsou podle Davida Poláška z Pošty bez hranic výrazně přívětivější ceny za placenou reklamu, která se často podílí výrazným poměrem na objednávkách. V tomto kontextu je dobré dodat, že už nějaký rok provozuje Google svůj nástroj Market Finder v rámci platformy Think With Google, kde si mohou podnikatele zjistit, jaké jsou ceny za reklamu na konkrétních trzích v rámci jejich sortimentu.

„Oproti českému e-commerce trhu jsou ty rumunské a maďarské stále v rozletu. Pro kontext dodejme, že české e-commerce prostředí patří mezi špičku v Evropě co se týče počtu e-shopů na obyvatele. Právě i vysoká konkurence mezi místními e-shopy nutí podnikatele jít za hranice, kde je konkurence nižší,“ upozorňuje David Polášek, https://www.postabezhranic.cz/.  

Mají ale české, potažmo slovenské e-shopy na růžích ustláno?

Rozhodně ne. Téměř jistou cestou k neúspěchu je podcenění trhu. Nestačí jen přeložit web do maďarštiny nebo rumunštiny, je třeba poskytnout servis na takové úrovni, na kterou jsou zákazníci zvyklí. Kromě již zmíněného perfektního překladu e-shopu je to i zákaznická podpora v lokálním jazyce, výběr lokálních dopravců, doručení do 2 pracovních dnů a možnost vrátit zboží, pokud možno jednoduše.

A co další perspektivní trhy?

Zatímco Rumunsko a Maďarsko už je z českého pohledu „objevené”, do hledáčku e-shopů už se začínají dostávat další trhy na Balkáně s velkým potenciálem. „Stále více evidujeme zájem o země jako Chorvatsko, Slovinsko, Bulharsko nebo Řecko. Dá se očekávat, že i z těchto zemí se stane pro české e-shopy standard,” říká odborník z kurýrní společnosti. Více informací na https://www.neznamehranice.cz/.

Rumunsko

Rumunsko je trh s obrovským potenciálem a strategickým umístěním. Má nejrychleji rostoucí ekonomiku na území Evropy a roste i zájem obyvatel o online nakupování. Při vstupu na zahraniční trh do Rumunska není třeba bát se velké konkurence, na 19 a půl milionu obyvatel připadá přibližně 15 tisíc e-shopů. Rumunští zákazníci preferují dobírku, postupně však narůstají bezhotovostní platby. Mezi nejprodávanější produkty v Rumunsku patří elektronika, oblečení, vybavení do domácnosti a hračky.

  • 19,5 milionů obyvatel
  • 15 tisíc e-shopů
  • 4,7 % podíl online prodeje
  • 30 % růst e-commerce
  • 74 % populace aktivní na internetu

Maďarsko

Maďarsko se může chlubit strategickou polohou s přístupem na trhy EU a spolehlivou infrastrukturou atraktivní pro mezinárodní společnosti. Aktuálně se jedná o jeden z nejrychleji rostoucích e-commerce trhů s nízkou konkurencí. Specifikem maďarského trhu je to, že většinu prodejů generuje hlavní město Budapešť a jeho okolí. Maďarští zákazníci preferují bezhotovostní platby. Mezi nejprodávanější produkty v Maďarsku patří móda, elektronika, nábytek, letenky a ubytování.

  • 10 milionů obyvatel
  • 13 tisíc e-shopů
  • 5,3 podíl online prodeje
  • 30 % růst e-commerce
  • online tržby 3,04 mld. EUR
  • 89 % populace aktivní na internetu

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru