Petra Čaníková: K popisu práce copywritera patří respektovat širší souvislosti

Petra Čaníková: K popisu práce copywritera patří respektovat širší souvislosti

V oboru se pohybovala dávno před tím, než dostal nálepku „copywriting“. Obsahová specialistka Petra Čaníková je velmi aktivní žena, která kromě práce na volné noze stíhá vychovávat dvě děti, sbírat inspiraci po horách, objíždět CopyCampy a vše brát kreativně a s přehledem. Spolupracovala s Transparency International, stojí za projektem Výmoly a je přesvědčena, že v copywritingu musíte kromě kreativity také zatraceně přemýšlet, testovat a rozumět oborovým souvislostem. 

Petro, jak se máš, co ti dneska udělalo radost?

Mám se fajn, díky. Radost mi udělalo hned několik věcí. Přišel mi moc příjemný e-mail od klienta s pochvalou a se zadáním nové práce, děti ráno nezlobily a na ulici mi hned několik cizích lidí oplatilo úsměv. Takové ty drobné radosti všedního dne.

Na začátek bych tě poprosila o krátké představení.

Stručněji, než v biu na Twitteru, už to asi neřeknu. Jsem copywriterka, dělám tuhle práci neskutečně ráda a už poměrně dlouho. Dělala jsem ji i v dobách, kdy u nás slovo copywriting ještě nikdo nepoužíval. Ani já. Pocházím ze severní Moravy, studovala jsem v Praze sociologii a máme s mužem (pozn. red. podnikatelem Petrem Čaníkem) dvě děti.

Pokud jde o mou povahu, jsem v ústním projevu ukázkový introvert, ale svůj „bohatý vnitřní svět“ naštěstí hojně ventiluju písemně. Anebo hrou na klavír, což je koníček, ke kterému se teď po letech vracím. Je to pro mě relax.

Vždycky jsem chtěla být „něco jako spisovatelka“

Jak ses dostala ke copywritingu?

Když jsem kdysi přemýšlela, čím bych chtěla být, co by mě bavilo, na co mám vlohy a čím bych mohla druhým pomáhat, tak jsem vždycky dospěla k závěru, že bych měla být „něco jako spisovatelka.“ Jenže tuhle myšlenku jsem vždycky zavrhla. Ve stylu, že to přece nejde. Spisovatelkou přece být nemůžu, říkala jsem si.

A pak můj kluk (teď už manžel) začal svým klientům poskytovat marketingové služby. Po roce 2000 mu začaly přibývat zakázky, a tím pádem vznikala i poptávka po kvalitních textech. A protože jsme se svými obory a schopnostmi vzájemně dobře doplňovali, spojili jsme síly dohromady. Převzala jsem kompletně všechny činnosti týkající se textů a obsahu.

Petr v té době působil na VŠE jako lektor podnikatelské etiky, já dokončovala studium sociologie. Někdy v roce 2005 nás oslovilo Transparency International. Realizovali jsme sociologický výzkum – s použitím kvalitativních výzkumných metod jsme vedli výzkumné rozhovory s manažery vybraných podniků o implementaci podnikatelské etiky v praxi. Napsali jsme studii Aplikace metod a nástrojů podnikatelské etiky. Později na to téma ještě Petr vydal spolu s kolegy z VŠE vysokoškolská skripta.

petra_04

Jsi copywriterka a obsahová specialistka. Co všechno patří k popisu tvé práce?

Vždycky samozřejmě záleží na dané zakázce a taky na tom, jestli na ní pracuji sama, s jinými freelancery nebo v agenturním týmu. Práce pro každého zákazníka je jiná a každý můj pracovní den je něčím jiný a nový. Žádná rutina. Pokud bych to měla ale nějak obecně shrnout, zpravidla se podílím alespoň nějakým způsobem na všech částech obsahového marketingu. Dělám obsahový audit dosavadního díla a práce s ním, sbírám veškerá vstupní data, navrhuji obsahovou strategii, obsahovou strukturu nového webu, tvořím samotný obsah, podílím se na jeho šíření a dalším rozvíjení, analyzuji výsledky. Jsou projekty, u kterých mám příležitost podílet se aktivně i na PR.

Copywriter by měl mít pokoru a vnímat širší souvislosti

Říká se, že není copywriter jako copywriter. Respektive copywriting není jen o psaní textů. Co všechno by měl dobrý kopík ještě zvládat? Do jakých oborů musí fušovat?

Určitě nestačí mít jen talent psát čtivě a bez chyb. A taky nestačí poslouchat instantní rady typu „používejte v nadpisech článků číslovky.“ Prokousat se k hlubší znalosti gramatických a mluvnických pravidel určitě není na škodu.

Ale copywriting není jen o práci s jazykem nebo obsahem. Je to kreativní činnost, ale je u ní potřeba přemýšlet, testovat, zkoušet a analyzovat. Je nutné orientovat se alespoň částečně i ve všech příbuzných oborech. Když píšete pro web, musíte něco vědět i o práci grafiků a programátorů. Když píšete tiskové zprávy a připravujete tiskovou konferenci, zajímejte se o agendu novinářů a tiskových mluvčích. Když se podílíte na přípravě nějaké kampaně, je potřeba mít znalosti z psychologie, marketingu i statistiky. To vše abyste věděli, proč musíte některé věci napsat a udělat jinak.

Jsem vděčná za to, že jsem měla příležitost začínat jako duo, působit v malé agentuře a propracovat se postupně až k vedení celého týmu lidí. Bylo pro mě nesmírně užitečné poznat opravdu zblízka práci druhých, kteří se podílí na tvorbě webu, i zkusit si vést celý projekt od A do Z. Nejsem díky tomu zavřená jen ve své ulitě, ale vnímám širší souvislosti své práce. To je, myslím si, velký bonus.

Jak dlouho v branži působíš?

No mezi ajťáky se pohybuju už docela dlouho. K počítačům a internetu jsem se díky tátovi dostala o poznání dříve než mí vrstevníci. Na základce jsem se rozhodla, že se naučím psát všemi deseti. Tak jsem na sobě začala pracovat. Altavista byl můj kamarád v 90. letech na střední. Následně jsem se začala zabývat tématem bezdomovectví a autismu a psala jsem na tato témata odborné práce. Psala jsem jak divá odjakživa. A když jsem nepsala, přivydělávala jsem si jako korektor. Když pominu všechny tyto dřívější zkušenosti, tak jako copywriterka ve smyslu mé současné práce jsem začínala někdy v roce 2003.

petra_01

Mám za sebou stovky projektů a možná i tisíce textů

Pracuješ na volné noze nebo jsi někde zaměstnaná?

Vylezla jsem ze stínu agentury a jsem ryze na volné noze. Pracuji pro vlastní zákazníky a externě spolupracuji s několika agenturami.

Za jakými projekty stojíš? Něco, co bychom znali?

Asi mediálně nejznámější je v poslední době projekt Výmoly.cz, na kterém spolupracujeme na mezinárodní úrovni s Generali a agenturou Plus Design & Marketing.

Co tě na té práci nejvíce baví? Co je tvá silná stránka?

Nejvíce mě samozřejmě baví, když můžu psát. Hrát si se slovy. Tvořit. K mým nejoblíbenějším patří hlavně texty pro weby, i když na tom, o jaké texty jde, vlastně až tak nezáleží. Mou silnou stránkou je (snad) zkušenost a už zmíněný komplexní pohled na věc. Mám za sebou stovky projektů a možná i tisíce textů, které jsem kdy na zakázku napsala. Doslova každý mě něčemu novému naučil a posunul dál. A tahle zkušenost ti nejvíce dá hlavně to, že víš, co ještě neumíš. V čem se musíš zlepšit. Tohle si s pokorou uvědomit, z toho pak plynou všechny další silné stránky.

A je něco, na čem bys ještě ráda zapracovala?

Určitě. Momentálně asi nejvíc na svém vlastním brandu, který bohužel trochu zanedbávám.

Ženy dokáží koordinovat neskutečné množství činností

Některé obory jsou spíš chlapské, jiné ženské. U copywritingu mi to přijde hodně vyrovnané, přesto jsou ti „nejproslulejší“ čeští copywriteři chlapi. Proč myslíš, že tomu tak je?

Myslím si, že je to do jisté míry dáno právě tou zmíněnou péčí o vlastní brand. A možná potřebou větší průbojnosti. Nemyslím si, že je možné o některém českém copywriterovi, ať už je to žena nebo muž, říct, že je nejlepší. Každý jsme jiný, specializujeme se na typy textů, které nás baví, které nám jdou. Pracujeme na různých zakázkách, které je obtížné objektivně srovnávat. Jen někteří z nás o své práci dávají světu vědět více a někteří (zatím) ne.

Mají to ženy-copywriterky složitější? V čem si myslíš, že jsou naše silné stránky?

Možná to v něčem složitější máme, ale budu mluvit jen za sebe a ber to, prosím tě, jako můj subjektivní pohled na věc. Vnímám to jako žena, která vytváří zázemí svému muži-podnikateli, a jako máma dvou dětí. Je toho hodně, co mám v tomto ohledu na starost. A nejsou to jen záležitosti, kterými bych podporovala svůj osobní rozvoj a vlastní podnikání. Tak to ale zkrátka je, žiju s tím a vím, že jaké si to kdo uděláme, takové to budeme mít. Nestěžuju si. Je to ale možné vnímat jako handicap. Je to stav, ve kterém by možná bylo lepší schovat se pod křídla agentury, být rád za svou jistotu a nevystrkovat růžky. Na druhou stranu je to přesně to, v čem je silná stránka nás žen. Dokážeme koordinovat neskutečné množství různorodých činností. Kreativně a s přehledem. Když v sobě tuto sílu objevíme a přidáme krapet sebevědomí, je ze slabiny rázem silná stránka.

Máš nějaký vzor z českých nebo světových copywriterů?

Nedá se říct, že bych měla někoho konkrétního jako vzor, ke kterému vzhlížím. Jsou samozřejmě lidé, i u nás, kterým fandím, protože na to jdou dobře. Ale mám spíše takový střízlivý pohled. Dívám se okolo sebe takovým způsobem, abych se poučila – co na daném projektu, práci, textu zafungovalo, a co ne. Co už bylo přes čáru a co mě naopak inspiruje k vlastním nápadům. Potom totiž člověk dokáže vidět věci (i chyby), které by jinak ve vlastní zaslepenosti neviděl. Ale nejde o to, na ty chyby veřejně poukazovat. Všichni jsme přece lidi. Ale vzít si z toho něco pro sebe.

Kde všude bereš inspiraci?

Všude možně. Dobré nápady jsou všude kolem. Jenom je občas přehlížíme. Nevidíme je přes to kvantum informačního balastu, který si na sebe necháme každý den nasypat. Nejlepší na inspiraci je, že přijde sama. Nikde ji nevyčteš. Nedá se okopírovat. Je v hlavě.

petra_02

Jsem klasický introvert, ale přednášení beru jako výzvu

Máš nějaké tipy, jak se odrazit, když máš zrovna blok? Co ti pomáhá?

Když mám tvůrčí krizi, nejvíc mi pomůže jít ven, do lesa, do hor. Pročistit si hlavu. Když to zrovna nejde, jdu alespoň udělat něco manuálního, co nijak nesouvisí s copywritingem. Jdu třeba uklidit nádobí. Prostě na chvíli vypnu mozek. To přepnutí činnosti mě nakopne a je novým zdrojem nápadů. Žádná prokrastinace typu pročítání Facebooku nebo Twitteru mi v tomto smyslu nikdy nepomohla. Naopak.

Jezdíš na různé akce a konference, CopyCamp, Marketing Festival. Nemáš někdy pocit, že pořád slyšíš dokola to samé? Nebo si z každé přednášky něco odneseš?

Měla jsem ze začátku tenhle pocit docela intenzivně. Nic nového, co bych do té doby nevěděla, jsem se v podstatě na BarCampech nedozvěděla. To ale neznamená, že bych si z těch akcí i jednotlivých přednášek nic neodnesla. Snažím se vždycky hledat něco dobrého, poučného a pro mě přínosného. Minimálně dobrý pocit, že člověk dělá svou práci dobře, pár skvělých kontaktů na lidi z oboru i nové zákazníky mi tyhle akce už přinesly.

Petřinu recenzi posledního CopyCampu, který proběhl na první jarní den 21. března 2014, najdete tady

Na OVACOPI jsi i přednášela, resp. vedla workshop. Jaké to bylo? 

Byla to zkušenost s velkým Z, jak si asi každý dobrý introvert dokáže představit. Postavit se před neznámé lidi pro mě byla především osobní výzva a příležitost, jak překonat sama sebe. Znám své současné limity a učím se je překonávat.

Můžeme tě někde vidět i letos? 

Ještě bych si asi v kalendáři nějaké místo našla.

U copywriterů se tak nějak předpokládá, že také rádi čtou. Jaké jsou tvé nejoblíbenější knihy?

Miluju čtení. Je to koníček, ke kterému se zase hrozně ráda vrátím, až si někdy udělám čas. Z toho, co jsem poslední dobou z prózy přečetla, mě hodně nadchly dvě knihy od Tomáše Zmeškala. Milostný dopis klínovým písmem a Životopis černobílého jehněte. Úžasně barvitá práce s jazykem i příběhem. Pro mě to byl zážitek.

petra_03

Jakou knihu bys doporučila jako pro začínající (i zavedené) kopíky?

Čtením se psát nenaučíš. Než nějakou konkrétní knihu, doporučila bych spíš sledovat dění v oboru z více relevantních zdrojů a psát, psát, psát.

Co koníčky, sport, volný čas – čím se třeba dobíjíš o víkendech?

V podstatě veškerý svůj volný čas teď trávím s rodinou. O víkendech mě teď dobíjí hlavně děti. Někdy i doslova.

Dávala sis nějaká předsevzetí na letošní rok? Co by sis chtěla do konce roku splnit?

Mám svá malá i velká předsevzetí, ale nechám si je zatím pro sebe.

Čím jsi chtěla být jako malá holka?

Bavilo mě číst. Skládala jsem básničky, bavily mě diktáty a psaní slohovek. Hrůza, co? Ale svým způsobem si vlastně žiju svůj dětský sen.

Kdybys měla jeden den absolutního volna, co bys dělala?

Vzala bych kolo a jela někam hodně daleko, kde jsem dlouho nebyla. A navštívila bych pár lidí, se kterými jsem se dlouho neviděla.

Máš nějaké tipy pro začínající copywritery?

Myslím, že jich pár mám. Zaklepejte mi na některém campu na rameno a dáme řeč. (Nechce se vám čekat? Petra mimo jiné vede na svých stránkách zajímavý blog).

Nějaký vzkaz pro naše čtenáře na závěr?

Myslete pozitivně o sobě i o druhých.

Komentáře

Nahoru