Perfektní profilovka podle vědeckých výzkumů

Jedna z prvních věcí, kterou uděláte, když se přidáte na novou sociální síť, je nahrání profilové fotky. Ale jakou fotku vybrat? Která je ta nejlepší? Vám se líbí tahle, ale co na ni řeknou lidé? Je opravdu nejhezčí?

Vědci v dnešní době zkoumají téměř všechno, a tak došlo i na profilové fotky. Díky tomu se můžeme podívat, jak vypadá perfektní profilovka podle vědy a výzkumu.

7 prvků nejlepší profilovky

Závěr o člověku na obrázku si uděláme za 40 milisekund.

To je méně než jedna polovina desetiny sekundy, takže vám zřejmě už došlo, že profilová fotka má opravdu zásadní význam.

Pro začátek se podíváme na sedm věcí, které byste měli uplatnit, pokud chcete dokonalou fotku.

  1. Usmívejte se s viditelnými zuby
  2. Oblečte si něco tmavého
  3. Využijte stínu brady
  4. Foťte si hlavu a ramena, maximálně od hlavy po pas
  5. Natrénujte „squinch“ (více se dozvíte níže)
  6. Vymyslete asymetrickou kompozici
  7. Usmívejte se očima

Čemu se vyhnout:

  • klobouk
  • sluneční brýle
  • vlasy nebo stín přes oči
  • záchvat smíchu
  • smyslnost (nesnažte se tvářit sexy)

Jak vypadat atraktivně

Výzkumníci z Katedy prsychologie na Univerzitě v Yorku analyzovali 1000 fotek obličejů. Zkoumali, jak na ně obličeje působí a hledali společné znaky, které pomáhají udělat dobrý první dojem.

Přišli s 65 různými věcmi, které by na to mohly mít vliv. Jde o křivku nosu, polohu lícní kosti apod. Každému z 65 aspektů přiřadili tři vlastnosti, které hodnotili:

  1. Přátelskost – bude mi tahle osoba chtít pomoci nebo ublížit?
  2. Dominance – co vyhraje? Ublíží mi nebo pomůže?
  3. Atraktivita – byla by tato osoba dobrým přítelem nebo nepřítelem?

Závěry jsou následující. App je zkratka pro přátelskost, Yo-Att je atraktivita a Dom je dominance. Kladné číslo znamená pozitivní hodnocení, záporné negativní.

tabulka

Pokud jste příliš líní na studování obsáhlé tabulky, shrneme si to. Pro každou ze tří zkoumaných oblastí byly nejdůležitější následující rysy:

Pro přátelskost to byla ústa:

  • umístění úst
  • výška úst
  • šířka úst
  • křivka spodního rtu

Úsměv je tedy klíčem pro rozeznání přátelskosti.

Pro atraktivitu to byly oči:

  • umístění očí
  • umístění a barva duhovky
  • výška očí
  • šířka očí

Velké oči odkazují na mladistvý vzhled.

Pro dominanci nelze jednoznačně říci:

  • tvar obočí
  • odstín kůže
  • vystouplost lícních kostí

Když vypadáte mužněji, lidé automaticky předpokládají, že jste dominantní.

závěrečné zprávě vědci nakreslili obličeje. V prvním řádku je přátelskost, ve druhém atraktivita a ve třetím dominance. Čím víc půjdete doprava, tím více obličej splňuje danou vlastnost.
(Obličej v prvním řádku úplně vpravo je nejvíc přátelský atd.)

obliceje

Jak vypadat sympaticky

Podle jiného výzkumu, ve kterém hlasovali běžní lidé, se ukázalo, že máte dodržovat následující věci:

  • Nezakrývejte si oči. Sluneční brýle, vlasy a stín ubírají na sympatičnosti.
  • Pohrajete si se stínem čelisti. Budete vypadat důležitěji.
  • Ukažte zuby, když se usmíváte. Prý budete vypadat zhruba 2x sympatičtěji než při úsměvu se zavřenými ústy.
  • Oblečte si něco slušného. U mužů jsou nejlepší tmavé obleky i s kravatou.
  • Vyfoťte hlavu a ramena (nebo hlavu až po pas). Je to prostě nejlepší.
  • Naučte se squinch.  Myšlenkou squinche je, že široké oči vypadají strašidelně, zranitelně a nejistě. Zkuste je lehce přimhouřit a budete vypadat sebevědoměji.
squinch

Na fotce vlevo je běžný výraz, vpravo vidíte squinch

Co nás o profilovkách učí avatary

Jistě znáte někoho, kdo má místo profilovky jen obrázek animované postavičky. K tomu vás rozhodně nenabádáme, ale Katrina Fong z Toronto York University 2D avatary zkoumala a přišla s pár poznatky, které se dají aplikovat i na profilovou fotku.

  • otevřené oči
  • oválný obličej (s tím asi nic nenaděláte, pokud máte hranatý)
  • usměvavý výraz
  • hnědé vlasy (ne, nemusíte se nechat obarvit)

Následující vlastnosti avatarů prý vyvolávají dojem, že je člověk introvert nebo neurotik:

  • neutrální nebo zamračený výraz
  • černé nebo krátké vlasy
  • klobouk nebo sluneční brýle

Měla by být profilovka svůdná?

Bývalá psycholožka Elizabeth Daniels se ptala 118 dospívajících dívek a mladých dospělých žen na dojem z profilu dvacetileté ženy. Polovině ukazovala sexy profilovou fotku a druhé běžnou, o dost konzervativnější fotku.

A výsledek? Sexy výraz to prohrál na celé čáře. Konzervativní výraz přišel lidem více atraktivní, přátelský a sebevědomý.

To jen dokazuje, že na vyzývavých fotkách nevypadáte dost důvěryhodně.

Co je důležitější: Fotka nebo text, který o sobě napíšete?

Internetová seznamka OkCupid loni provedla experiment. U některých uživatelů skryl popisek profilu a nechal jen profilovou fotku. Potom analyzovali rozdíly, když měli lidé na profilu jen obrázek a když u něj byl i popis.

Výsledek?

Text dělá méně než 10 % toho, co si o vás lidé myslí. Fotka hraje prim.

profile-text-experiment

4 klíče k dobré profilovce podle Guye Kawasakiho

Guy Kawasaki je spisovatel, řečník atd. Nás ale zajímá, že dal dohromady čtyři klíčové faktory pro profilovou fotku:

  1. Pouze obličej. Ne rodina, přátelé, psi, loga, atd.
  2. Asymetrie. Použijte pravidlo třeti.
  3. Osvětlený obličej. Zdroj světla by měl být před vámi.
  4. Minimálně 600 pixelů. Dodržujte šířku profilového obrázku minimálně 600 pixelů, abyste na některých zařízeních nebyli rozmazaní.

Z výše uvedených čtyř rad se podíváme především na pravidlo třetin. Fotografové ho určitě znají, protože je to jeden ze základních principů fotografování. V podstatě jde o to, jak do fotky umístit hlavní objekt.

Stačí si rozdělit obrázek horizontálně i vertikálně na třetiny.

rule-of-thirds

Hlavní objekt fotky by měl vždy ležet na průsečíku horizontální a vertikální čáry. Rozhodně ho nedávejte přímo doprostřed fotky.

Sledujte. Bloggerka, spisovatelka a řečnice Rebekah Radice ví, jak na to.

rebekahradice

Dívat nebo nedívat se do foťáku

Další studie z OkCupid se podívala na profilové fotky více než 7100 uživatelů a sledovala, zda se dívají do foťáku nebo mimo. A co zjistili?

U žen je lepší, když se dívají do foťáku. U mužů, když se dívají mimo.

women_smiling

Co říká studie našeho pohledu

„Dívej se tam, kam se budou dívat lidé.“

Možná si to ani neuvědomujete, ale když na obrazovce vidíte fotku nějakého člověka, díváte se mu do očí. Takže přímý pohled do fotoaparátu pomůže navázání očního kontaktu.

Lidské bytosti mají přirozenou tendenci následovat pohled ostatních. Takže pokud se na fotce budete dívat vpravo, lidé se kouknou, co tam vidíte. Názorně to uvidíte na následujícím obrázku. Pohled lidí směřuje nejvíc tam, kam se dívá dítě.

eye-tracking

Shrnutí

Takže co je nejlepší pro dokonalou profilovku?

Podívali jsme se na to z hlediska výzkumu, vědy a psychologie. Pokud získané rady chcete vyzkoušet, držte se hlavně následujícího:

  • úsměv
  • squinch (přivřené oči)
  • od hlavy po ramena (po pas)
  • pohled do fotoaparátu

A pokud znáte ještě jiné zaručené triky, podělte se s námi v komentářích.

Komentáře

Nahoru