Obří plachta pomáhá pohánět nákladní lodě a snižuje emise skleníkových plynů o 20 %

Obří plachta pomáhá pohánět nákladní lodě a snižuje emise skleníkových plynů o 20 %

Má deset tisíc čtverečních stop a automaticky se rozevře stisknutím tlačítka. Když se loni nechvalně známá kontejnerová loď Ever Given vklínila přes Suezský průplav, způsobilo to bezprecedentní globální dopravní zácpu, která se celé měsíce rozléhala napříč dodavatelskými řetězci. Je to proto, že každý den křižuje oceány neuvěřitelných 55 000 obchodních lodí. Téměř všechny tyto lodě jezdí na fosilní paliva; nyní francouzská společnost Airseas doufá, že to změní pomocí neviditelné síly: větru.

Společnost Airseas, založená bývalými inženýry Airbusu, navrhla kite systém o rozloze 10 000 čtverečních stop s názvem Seawing. Lze jej nasadit stisknutím tlačítka a pomoci táhnout velké nákladní lodě využitím síly větru. Představte si to jako epické nastavení kitesurfingu, kde je kite ovládán automatizovaným systémem řízení letu, který byl poprvé vyvinutý pro letecký průmysl – a kitesurfer je 50 000tunová nákladní loď.

Námořní doprava je zodpovědná za asi 2,5 % celosvětových emisí skleníkových plynů (asi tolik jako letadla). Airseas odhaduje, že Seawing by mohl snížit jak náklady na palivo, tak emise uhlíku nejméně o 20 % – a první nákladní loď, která je jím vybavena, přeplouvá Atlantik, když mluvíme.

Seawing byl na nákladní loď instalován za méně než 12 hodin: Obsahuje parafoil draka (druh aerodynamického tvaru, který se lépe nafukuje větrem a používá ho NASA a SpaceX při přistávání) a vybavení potřebné k jeho provozu. Když loď dosáhne mezinárodních vod, Seawing se automaticky spustí stisknutím tlačítka. Drak se vynoří ze skladu, stěžeň se rozloží, drak se zvedne a zachytí vítr. Poté se uvolní ve výšce asi 900 stop nad mořem, přičemž je přidržován ke spodní části stěžně dlouhým kabelem. Poté se drak začne pohybovat v osmičkovém vzoru, díky kterému létá 10krát rychleji než statický drak tažený pouze větrem. To vše trvá asi 20 minut, na palubě není potřeba žádná posádka. V roce 2014 německá společnost SkySails nasadila podobné draky pro nákladní lodě, ale je to poprvé, co je tato technologie automatizovaná.

Záměrem zde není zrychlit loď – ve skutečnosti studie z roku 2009 zjistila, že pokud by kontejnerové lodě zpomalily dokonce o 3 uzly, mohly by spálit asi o 33 % méně paliva – ale snížit tah na hlavní vrtuli, dokonce i ačkoli plachta nenahradí motor. „Vždy bude potřeba, aby se do přístavu dostal motor, a to z bezpečnostních důvodů, ale myšlenkou je maximálně podporovat lodě,“ říká Vincent Bernatets, spoluzakladatel a generální ředitel Airseas a bývalý letecký inženýr společnosti Airbus.

Do konce 6měsíčního zkušebního období Airseas doufá, že prokáže, že Seawing může snížit uhlíkovou stopu lodního průmyslu a zároveň dává smysl podnikání. „Naším posláním jako společnosti je snížit ekologickou stopu námořního trhu, ale děláme to životaschopným způsobem,“ říká Bernatets a poznamenává, že účty za palivo tvoří více než 50 % provozních nákladů lodi.

Systém byl navržen tak, aby vydržel minimálně 20 let, ale samotný drak je vyroben z polyesteru, který se degraduje dlouhodobým vystavením UV záření a musí se měnit každé 1 až 2 roky. A zatímco Bernatets odmítl prozradit, kolik stojí modernizace lodi, říká, že společnosti by dosáhly návratnosti investic během 2,5 a 5 let. „Ekonomika a ekologie jdou ruku v ruce,“ říká.

Zdroj, foto: fastcompany.com

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru