NFT – co to je a proč byste si jej měli koupit?

NFT – co to je a proč byste si jej měli koupit?

Zleva i zprava můžete slyšet, že NFT je budoucnost. Že NFT (nebo také jinak „nifties“) představují novou hybnou síla digitálního vlastnictví. Co se ale skutečně skrývá pod zkratkou NFT (Non-Fungible Token)? Jak je možné, že skrze tento nezaměnitelný digitální token mohou majitelé virtuálních předmětů, obrázků, videí vydělávat miliony dolarů a trh umění, sběratelských předmětů a kartiček stojí díky NFT na pokraji revoluce? Co je to NFT, jak funguje a jak je koupit nebo vytvořit? Jak NFT vzniklo a co se dá za NFT dnes koupit? To vše se dozvíte v tomto přehledném návodu.

NFT (Non-Fungible Token) – co to je?

Zkratka NFT (Non-Fungible Token) označuje transparentní digitální doklad o vlastnictví nějaké virtuální položky a umožňuje tak jasné a rychlé určení majitele (v podstatě zjednodušeně řečeno NFT představuje zápis / položku v blockchainu, je to něco jako zápis / záznam v digitální (účetní) knize, která spravuje kryptoměny. Stejně jako bitcoiny se i nezastupitelné tokeny spoléhají na decentralizovanou sílu blockchainové technologie k ověření své autenticity.

Vysvětlíme si to na příkladu s bitcoinem – jednotlivé „mince“ bitcoinů jsou zastupitelné (nebo chcete-li – zaměnitelné). Jeden bitcoin je ve své podstatě nerozeznatelný od druhého – a mají také stejnou hodnotu (pokud se nebavíme o tom, že byste každý bitcoin směnili v jiném čase). Oproti tomu NFT představují zcela unikátní a nezaměnitelné tokeny. Jsou jedinečné právě tím, že představují unikátní tokeny zapsané na blockchainu.

Díky NFT si tak vlastně můžete „podepsat“, že jste vlastník nějaké (nejenom digitální) věci. Jelikož mohou být digitální soubory mnohokrát dokonale zkopírovány, je těžké je vlastnit nebo prodat. NTF tokeny řeší tento problém tím, že svým způsobem certifikuje digitální soubor, a označí ho tak za pravý (ověří, že jste vlastníkem originálu). Za pomocí „tokenizace“ se dá vytvořit digitální důkaz o vlastnictví. Protože nezaměnitelné tokeny se vztahují vždy jen ke konkrétní unikátní položce a nesou informaci o vlastníkovi (kdo ji koupil). Podobají se tak například zápisu v katastru nemovitostí nebo patentu na jedinečný vynález. Při koupi NFT tokenu bude majitel zapsán na blockchainu a získá tak přístup k pořízenému digitálnímu předmětu. Tím může být v podstatě úplně cokoliv. NFT vlastně představuje možnost, jak na internetu prokázat vlastnictví jedinečných digitálních položek, stejně jako to děláme u fyzických předmětů v reálném světě například schováváním účtenek. Tokenizované položky však obvykle nadále zůstávají volně „dostupné“ k zobrazení nebo stažení komukoli, ale důkaz o vlastnictví je pouze jeden a je uložen v blockchainu, tedy jakési „účetní knize“ používané již kryptoměnami.

Položka, kterou jste si za NFT mohli dříve koupit, byly nejčastěji digitální předměty (nejenom ve hrách), digitální umění nebo sběratelské kartičky, ale postupně se tento trh stále rozšiřuje. V současné době si již můžete dokonce za NFT pořídit i „licenci“ na tweety, můžete si za NFT koupit „práva“ na jakoukoliv (nejen digitální) stopu – lze za ně nakoupit videa, skladby, obrázky- může se jednat v podstatě o jakákoliv věc (třeba i tento článek nebo vlastní obrázek z dětství nebo třeba vlastnické právo k nemovitosti někde na Floridě nebo ve Španělsku). I když nemůžete vyměnit napřímo žádný NFT za nedigitální předmět (, protože každý NFT je připojen ke konkrétnímu digitálnímu aktivu (kupónu, uměleckému dílu, sbírce obchodních karet), můžete si skrze něj koupit v reálném také „nedigitálním“ světě – stačí s skrze NFT koupit (podepsat koupí) nějaký kontrakt – třeba právě na kupní práva k nemovitosti.

Už nyní se dají skrze NFT koupit „vlastnická práva“ na jednotlivé klipy a videa z NBA – můžete si tak koupit například první smeč Lebrona Jamese a další památní a veledůležité kousky basketbalové historie v digitální podobě. A k čemu by vám byly? Kromě toho, že je můžete dále směňovat a prodávat za vyšší hodnotu (je to stále sběratelský kousek) nabízí se i možnost si nechat platit třeba poplatky za užití daného videa apod.

Na první pohled může znít právo na vlastnictví předmětu v digitálním světě nelogicky, když je původní položka stále dostupná. Stejně to ale funguje i ve fyzickém světě – například u jedinečných obrazů – třeba Mony Lisy. Originál je pouze jeden. Ten má největší hodnotu a přáli by si ho všichni sběratelé. Zároveň však po světě kolují hromady padělků, jež mohou být od originálu k nerozeznání. Originál si také lze prohlédnout přímo v galerii a třeba si ho i vyfotit, jeho podoba je tedy široce známá a veřejná. Vlastnictví originálu je však nezaměnitelné, a proto tak hodnotné. Totéž se v přenesené formě děje i na internetu. Důležitý rozdíl u NFT ale je, že kupující nemusí nutně obdržet autorská práva pro danou položku, ale jen průkaz o jejím vlastnictví.

Nedávno například vydražil skrze NFT set vzácných digitálních fotografií herec Williama Shatnera – představitel filmového kapitána Kirka ze Star Treku. Seznam již proběhlých prodejů nejhodnotnějších NFT (nifties) a tržišť pro NFT najdete pak zde.

Uvidíme, kam se celý tento byznys časem posune – vše je zatím úplně na začátku. NFT je zkrátka žhavá novinka s ještě žhavějším trhem a jak to bude v budoucnosti, je otázka. Možná jsme svědky zrození nového bitcoinu nebo bezhlavě míříme do slepé uličky. Každopádně je pravděpodobné, že přežije technologie NFT jako taková a projekty stojící na počátku nové definice online vlastnictví by mohly mít nedozírnou hodnotu.

Zápis z blockchainu nelze jednoduše vyjmout, NFT tak chrání i před zcizením vlastnického práva, pokud je s ním nakládáno svědomitě. Nyní je NFT především doména trhu s uměním, ale v budoucnu by mohlo být teoreticky možné prostřednictvím tokenů vydávat například i potvrzení o absolvování kurzu nebo akcie. Zásadní poznatky k NFT poskytují jednoznačné určení majitele položek na internetu zabezpečují originalitu a hodnotu položek disponují jednoduchou přenositelností vlastnictví mají spekulativní charakter významně utvářejí nový umělecký trend.

Doklad vlastnictví ve formě NFT může chránit hodnotu položky nebo mít čistě spekulativní charakter (koupíte si umělecké dílo a očekáváte, že jeho hodnota časem vzroste). Ve své podstatě se jedná o moderní formu sběratelství, jak jste doposud mohli znát z „nedigitálního světa“. Už naši dědečkové sbírali známky, mince, obrazy (a nebo jen harampádí v kůlně :-)).

Jen u NFT už má majitel známek v ruce (v blockchainu) záznam, že daný předmět / virtuální položku vlastní. Někteří vlastníci skrze tokeny upevňují svůj sociální status.

Je to ta samá anabáze, jako když se třeba nový vlastník drahého obrazu od známého umělce pochlubí, že obraz koupil on a vykřičí tuto novinku do světa – ve virtuálním světě si po koupi NFT tokenu tento nový majitel nastaví třeba jako profilovou fotku na sociálních sítích miniaturu daného díla se zmínkou, že token o vlastnictví je nyní již a pouze jen a jen jeho. 

Někteří majitelé a vlastníci NFTýček berou zatím celou tuto technologii jako zábavu – koupí si nějakou „digitální blbost“ a nemají v plánu na tom vydělávat (i když člověk nikdy neví, že). Je to něco jako když si koupíte za korunu žvýkačku, ve kterém možná může být ukrytý diamant, o kterém dnes ještě nikdo neví. Skrze NFT se dnes dají nakoupit různé herní tokeny – hezkým příkladem je hra Zed Run, které představuje novou revoluci hraní her, kterým se říká tzv. Play to Earn Games. V češtině bychom je mohli nazvat hry, u kterých svým hraním můžete zároveň vyděláváte (peníze – respektive v případě Zed Run – je to kryptoměna, kterou pak můžete směnit na peníze).

Virtuální dostihy koní Zed Run, které od roku 2018 provozuje australská společnost Virtually Human Studio (VHS), vznikly zrovna právě Austrálii nejenom proto, že v Austrálii jsou klasické závody koní oblíbenou záležitostí a kratochvílí. Ale vliv na to měl také fakt, že samotné vlastnictví koně nebo celé dostihové stáje bylo (a stále je) nákladnou záležitostí (a tudíž výsadou jen movité vrstvy obyvatel). A digitální dostihy byly jednou z cest, jak umožnit vlastnictví koní takřka komukoliv (což už teď vlastně stejně neplatí, viz nákladnost této hry níže). Zed Run zaznamenaly obrovský úspěch – po více jak třech letech provozu se do hry zapojilo už přes sto tisíc hráčů / závodniků (žokejů :-)) a podařilo se získat kromě investic (Zed Run získal přes 20milionů dolarů, což je v přepočtu kolem 430 milionů korun) i první větší sponzory (zájem sponzorovat digitální závody koní již projevily firmy Stella Artois nebo Nascar).

A o čem vlastně Zed Run jsou a jak se „hrají“? Jsou to vlastně takové „digitální dostihy“, kde závoděním svých „digitálních koní“ můžete ještě navíc vydělat peníze. Určitě to není hra pro každého – už jen protože, že na to, abyste mohli vůbec závodit s nějakým solidním „digitálním koněm“, budete muset z kapsy vytáhnout alespoň 200 dolarů (cca 4400 Kč) a pro opravdové závodění počítejte s částkou přes 1500 dolarů, které musíte použít nejenom na závody, ale i šlechtění svého koně a jeho rozmnožování). Za účast na dostizích sice platíte, ale můžete tím také vydělávat ve formě kryptoměny ethereum. Nemusíte ale jen závodit, v Zed Runu hráči mohou pracovat na pozicích jako vlastník koně, provozovatel závodní dráhy, chovatel nebo designér doplňků a nebo se vypracovat v jiné z několika dalších profesí.

Všechny koně v Zed Runu jsou naprosto jedinečné a každý kůň má i své specifické schopnosti, jako jsou například rychlost nebo výdrž (které vlastně kopírují princip lidských genů a mají vliv na to, jak dobrý virtuální závodní kůň se vám pak z vašeho plemene vyvine). Mimo to se díky blockchainu zaznamenává, jak je daný virtuální kůň úspěšný na závodní dráze, jak se zlepšuje nebo zhoršuje a jak se mění jeho vlastnosti a všechny tyto proměnné pak promítá při samotných závodech virtuálních koníků.

Jinak prodej koní je právě jedním z hlavním zdrojů tržeb provozovatele Zed Run (od založení se prodaly na Zed Runu koně už za 30 milionů dolarů, v přepočtu je to cca 653 milionů korun). Noví virtuální koně jsou do oběhu vypouštěny ve vlnách, ale není to tak, že by je hráči dostávali zadarmo – nové koně se musí vždy sami koupit. Dříve se prodávaly noví koně za cca 100 dolarů za kus (2200 Kč), nicméně velmi brzy se rozjel prodej koní i mezi uživateli a jejich cena začala raketově růst (a s tím i celý projekt Zed Run). Jen pro zajímavost – nejdražší digitální kobyla se prodala za 125 000 dolarů (přibližně 2,7 milionu korun).

A ač to zní možná divně – Zed Run klidně může pro vás časem znamenat i pasivní příjem – protože nemusíte vydělávat pouze jezděním a závoděním, ale svého koně můžete (samozřejmě za úplatu) použít na rozmnožování s klisnou z jiné stáje a tím vydělávat další peníze ve formě etherea.

Kde se vzaly NFT tokeny?

Kryptoměny a potažmo blockchain, který jejich existenci umožňuje, jsou s námi skoro 10 let, ale stejně jako NFT opravdový boom zažívají až v posledních letech. První díla postavená na technologii NFT vznikla okolo roku 2017 Sem můžeme řadit i sběratelskou série CryptoPunks obsahující konečný počet 10 000 unikátních digitálních portrétů a hru CryptoKitties či již zmiňované virtuální závody koní Zed Run. Ale abychom získali úplný kontext vzniku NFT, musí více do hloubky a zastavme se nejprve na chvíli u hry FarmVille.

FarmVille a vznik NFT (Non-Fungible Tokenu)

FarmVille je asi nejpopulárnější internetová hra na Facebooku, kterou vytvořilo herní studio Zynga už někdy v roce 2009, v tomto období také nejspíše vznikla také nejpopulárnější kryptoměna současnosti – bitcoin.

Zynga Inc. je americké herní studio zaměřující se na tvorbu sociálních her a provozující služby spjaté se sociálními videohrami (sociální videohry – v těchto hrách jde o vzájemnou interakci mezi hráči, hráči hrají a soupeří mezi sebou samými, tyto hry zkrátka propojují svět prostřednictvím her). Společnost založený v dubnu 2007 se sídlem v San Francisku v Kalifornii (v USA). Zynga představuje naprostou světovou špičku v oblasti interaktivní zábavy (primárně se zaměřuje na platformy mobilních a sociálních sítí).

Její asi nejznámější počin je hra FarmVille, která během šesti týdnů dosáhla 10 milionů aktivních uživatelů denně (DAU). V srpnu 2017 měla už Zynga 30 milionů aktivních uživatelů měsíčně (MAU). V roce 2017 pak vypustila Zynga do světa další úspěšné herní pecky – Zynga Poker a Words with Friends 2 a CSR Racing 2, tato hra se stala nejpopulárnější závodní hra na mobilních zařízeních.

Další hry, na kterých se společnost Zynga podílela – CSR Racing, Empires & Puzzles, Merge Dragons!, Merge Magic!, Toon Blast, Toy Blast.

Akcie Zynga se obchodují také na burze na NASDAQ 16. Zynga v současné době pracuje na bezplatné hře pro mobilní zařízení a Nintendo Switch s názvem Star Wars Hunters a dá se očekávat, že to bude také další herní pecka.

Hry od společnosti Zynga jsou dostupné ve více než 150 zemích a lze je hrát na sociálních sítích nebo mobilních zařízeních po celém světě.

Velký úspěch mezi hráči u této hry zapříčinil hlavně fakt, že hra FarmVille byla volně dostupná k hraní skrze sociální síť Facebook. A přestože byla zcela zdarma a vývojářský tým Zyngy na ní vydělal a stále vydělává miliony dolarů. Jak je to možné? Hráči totiž utrácí reálné peníze (dolary, eura) za to, když si chtějí pořídit virtuální zvíře.

Ve hře se stanete rolníkem, který se musí starat o své hospodářství, pěstovat rostliny a chovat zvířata. Svůj statek si můžete zkrášlit pomocí dekorací. K nakupování věcí slouží coins (mince), které vyděláváte při sklízení plodin a péči o zvířata. Další možností jsou FVcash (bankovky), které lze zakoupit za vaše skutečné peníze. Některé dekorace a zvířata jsou dostupné pouze za FVcash, ty tak tvoří jediný zdroj příjmu vývojářů FarmVille. Tato funkce byla také využita jinak – po zemětřesení na Haiti byla přidána plodina, při jejímž nákupu byly peníze věnovány k charitativním účelům. Během výše zmiňovaných činností získáváte také tzv. body zkušenosti (experience). Při dosažení určitých bodů zkušenosti se dostanete do další úrovně (levelu), který vám odemyká více možností (nové plodiny a dekorace). Ve hře je kladen velký důraz na vaše přátele. Můžete jim pomáhat a získat tak další mince, posílat si mezi sebou dárky, ale také díky nim můžete svůj statek rozšiřovat. Postupně vývojáři do hry přidávají nové funkce (např. sbírání stužek (ribbons), sbírání speciálních předmětů, spolupráce a další). Také jsou do hry přidávány nové dekorace, rostliny a zvířata, většinou v tematických limitovaných edicích. Rovněž lze „hospodařit“ na více statcích zároveň.

Někomu to může připadat směšné, ale tohle je jen jeden z mnoha příkladů, jak dnes funguje herní průmysl. A nejen herní. Ale o tom později. FarmVille byla revolucí: Kupte si za reálné peníze něco virtuálního. Toto sice už v jiných hrách existovalo dříve, FarmVille nebyl rozhodně první. Lze uvést Word of Warcraft anebo League of Legeds. Dnes známější spíše Fortnite, avšak ten vyšel až v roce 2017. V čem byl FarmVille ale první bylo rozšíření virtuální ekonomiky mezi „normální lidi, kteří nejsou herní pařmeni“ a vývojáři zároveň dokázali, že i tito normální lidi si chtějí koupit něco virtuálního – něco, co ve fyzickém světě prakticky nevyužijí. Tohle je obrovská revoluce, kterou se vám budu snažit nyní vysvětlit a ukázat její další dopady na společnost. 

CryptoPunks a vznik NFT (Non-Fungible Tokenů)

Tato vypadaly obrázky z CryptoPunks, které jste si mohli zakoupit skrze NFT

Tato vypadaly obrázky z CryptoPunks, které jste si mohli zakoupit skrze NFT

CryptoPunks představoval set 9999 unikátních obrázků (charakterů v rozměrech 24×24 pixelů), které byly vytvořeny americkým studiem Larva Labs jako NFT s nezaměnitelným digitálním vlastnictvím na blockchainové technologii využívající ethereum.

Při prvním pohledu se jedná o velmi jednoduchou grafiku. Toto digitální umění však našlo mnoho zájemců a CryptoPunks jsou aktuálně jedním z nejhodnotnějších digitálních uměleckých kolekcí na světě. Dříve se CryptoPunks prodávaly za desetiny etherea, což při tehdejších cenách byly skutečně malé částky od stovek do maximálně pár tisíc korun.

V roce 2020 se cena nejlevnějších CryptoPunks pohybovala kolem 23 000 dolarů (v přepočtu přes 500 000 Kč), o rok později se již cena zdvojnásobila a obchodovaly se obrázky za cenu kolem 40-50 tisíc dolarů (cca 1,1 milionu korun).

Český Apple evangelista, technologický nadšenec a český YouTuber Petr Mára si pořídil svého prvního CryptoPunks začátkem března 2021 za cenu 32 ETH (48 tisíc dolarů), což v dnešních cenách dělá víc než dva miliony korun.

Nejdražší obrázek z CryptoPunks se pak prodal za 7,5 milionů dolarů (163 milionů korun).

CryptoKitties a vznik NFT (Non-Fungible Tokenů) – začala to koťátka?

cryptokitties-1024x600

Ne nezačala, byť se v mnohých médiích můžete dočíst, není tomu tak – CryptoKitties pouze NFT více zpopularizovaly. CryptoKitties (virtuální kočičky, v Čechách jsou známé také jako krypto kočky) vznikly v roce 2017, kdy začaly nabývat na síle kryptoměny. CryptoKitties je blockchainový hra, která funguje na ethereu a byla založena kanadským studiem Dapper Labs. V této hře jste si mohli za digitální měny kupovat (a prodávat) roztomilé kočičky a následně se o ně starat (nebo je proměňovat a přeměňovat na jiné hezčí) na podobné bázi, na jaké fungovalo Tamagoči. Některé byly na úplném začátku rozdávány zadarmo, avšak dnes stojí v řádu stovek či tisíců dolarů. Týdně se zobchoduje přes 200 prodejů s obratem přes 2 miliony dolarů ročně.

Průkopníky využívání NFT tokenů k prodeji digitálních sběratelských „předmětů“ se však stali až samotní hráči online her. V takových hrách jste si totiž mohli velmi často za reálné peníze koupit mnohá vylepšení, která vám usnadnila procházení hry samotné nebo vám dávala (větší či menší) výhodu nad ostatními hráči. Mnohá vylepšení ale ale nešlo koupit za peníze a dali se jen a pouze vyhrát. Anebo byly tyto upgrady tak drahé, že když už hráči nevyhovovaly, nabízela se možnost nabídnout tyto herní předměty k předprodeji dál. A právě k této směně se NFT tokeny hodí nejvíce – tedy k bezpečné identifikaci, vyměňování a prodeji herních předmětů.

Obchodování s virtuálními herními předměty v onlinových multiplayer hrách zní možná jako něco, čemu se věnují děti nebo herní maniaci. A svým způsobem je to pravda, ale ne tak úplně. Protože když se podíváte na rozmach tohoto odvětví s NFT, tak už to rozhodně není jen token pro herní nadšence. Trh s NFT už totiž během posledních pár let vyrostl o více jak 700% z hodnoty 42 milionů dolarů na téměř 400 milionů dolarů (a to jsou statistiky k roku 2020, rok 2021 asi nebude jiný a růst bude ve stovkách procent – už jen proto, že velké instituce na NFT vsází také – třeba i VISA).

Už dnes se využívá NFT k obchodování s uměním (viz příklad s CryptoPunks – byť zde si kupujete stále jen virtuální dílo).

Skrze NFT se již prodal track hudebníka The Weeknd nebo deset let starý gif Nyan Catobrázky Grimesvideo z TikToku, virtuální 3D dům nebo kartička youtubera, který se stylizuje do Pokémona. NFT horečka leží někde na průsečíku sběratelské vášně, lockdownové nudy a spekulace se vzácným virtuálním zbožím, které se v očích zúčastněných jednou zhodnotí. Podobně jako u běžných uměleckých děl, jsou i ta digitální vydávána v jednotlivých kusech nebo omezených sériích. Cenu určuje trh. A s klesající nabídkou a zvyšující se poptávkou cena zákonitě roste. Nejinak je tomu i u bitcoinu, jehož hodnotu kromě spekulativních operací zvyšuje i skutečnost, že bitcoinů bude vydán konečný počet 20 999 999,9769 BTC.

Nákup digitálního umění, které je pro svou relativně vysokou likviditu a dosud strmý růst hodnoty zajímavou investicí, se dá pochopit ve sférách, kde peníze nemají cenu, dokud samy nevydělávají. Nákup tweetů nebo záznamů sportovních utkání je na pomezí více kategorií a má co dělat s fundamentem, který je kryptoměnám a vůbec jakémukoliv inovativnímu prostředí vlastní – vizionářství. Sociální média a digitální registry lze chápat jako archiv nebo kroniku lidského konání na zemi. Tweet Elona Muska si koupíte jednak jako investici, ale v tomto případě především proto, že vlastnit něco úzce spjatého s člověkem, který možná jednou dostane lidstvo na Mars, je naprosto raritní. Doslova si tak kupujete kus historie. Obdobnou motivaci lze pozorovat u těch, kteří si přes NFT tokeny pořizují záběry ze sportovních zápasů. Tyto klipy znázorňující rozhodující momenty utkání se prodávají za podstatně nižší částky než tweety digitálních celebrit, ale pro skalní fanoušky mají podobnou citovou hodnotu.

Kde všude již má dnes NFT své využití?

Herní průmysl

Již jsme si říkali a ukázali na několika příkladech. NFT je zajímavé pro vývojáře hlavně v tom, že zatímco dříve byli odkázání na to, aby hru hlavně prodali. Díky prodeji herních předmětů a mikroplateb od hráčů může celý herní projekt žít dlouhá léta dál, vývojáři mají také i finanční motivaci pokračovat profitabilní a úspěšné hře, dále ji vyvíjet a poskytovat odpovídající support. Ostatně tam směřuje asi nejspíše celý herní průmysl – valná většina těch nejúspěšnějších online her jsou zcela zdarma a vývojářské studio zkrátka musí vydolovat z hráčů peníze skrze poplatky nebo virtuální content (který představují nejenom herní předměty a různá vylepšení, ale i další kapitoly a fáze hry).

NFT pak přivádí další možnost – předměty se dají směňovat i potom, co hra skončí (bude to zkrátka další sběratelský předmět). Virtuální předměty, které v rámci hry jednotliví hráči získávají tak mají díky NFT mnohem větší hodnotu. V neposlední řadě ale právě díky hernímu průmyslu, ve kterém se točí obrovské množství peněž – se může i samotné NFT dále vyvíjet a mohou tak přicházet na svět další a další inovace.

Virtuální světy

Prvním průkopníkem v tomto ohledu byla asi hra Second Life, která vlastně jako první simulovala reálný svět v digitálním prostředí a která měla 900 tisíc aktivních uživatelů.

Second Life (zkratkou SL) je třírozměrný virtuální svět vyvíjený firmou Linden Lab, který je od svého spuštění 23. června 2003 přístupný přes internet. Podle údajů české firmy beVirtual zde na počátku roku 2008 bylo registrováno více než dvanáct milionů „obyvatel“, kteří v tamní ekonomice denně utratili přes 30 miliónů Kč. Využívání Second Life je věkově omezeno; hlavní svět, tzv. MainGrid, je určen pro věkovou skupinu od osmnácti let, zatímco menší svět TeenGrid je určen pro skupinu 13–18 let a platí pro něj mírně odlišná pravidla. Po registraci a spuštění klientské aplikace pro Second Life se nový uživatel objeví na vstupním ostrově. Ten je určen pro základní seznámení se s prostředím a je plně oddělen od zbytku Second Life. Základní využívání SecondLife je zdarma po registraci na stránkách SecondLife.com.

Program Second Life Viewer, který je pro využívání SL potřeba si stáhnout a nainstalovat, umožňuje obyvatelům spolu interagovat prostřednictvím svých avatarů. Uživatelé spolu mohou například chatovat, vytvářet a prodávat věci, cestovat po virtuálním světě nebo se vzdělávat. Second Life má vlastní měnu „Linden Dollar“. Občas ji lze získat v různých menších akcích, později si lze Lindeny vydělat, např. nechat se zaměstnat jako DJ nebo taneční. Podnikavější pak za Lindeny prodávají své grafické a další programovací výtvory. A Lindeny lze pochopitelně také získat za reálné americké dolary. Second Life se průběhem času vyvíjí. V roce 2009 se Linden Lab soustředili na zvýšení stability, díky čemuž se značně snížil počet výpadků celého gridu. Komunita Second Life se svým způsobem stabilizovala a hlavní herní boom již pominul. Svědčí o tom také větší komerční zaměření serveru: zejména zvýšenou reklamou, prodejem Premium členství za USD apod.

To byla taková první rybka v moři. Ale od té doby se virtuální realita ve spojitosti ještě s VR technologií posunuly o notný kus kupředu. Na Second Life navázala další „hra“ od stejnojmeného herního studia, které přišlo s virtuálním světem Sansar. Sansar je takzvaný metaverse – virtuální prostor, kde je možné dělat všechno možné, vytvářet vlastní světy a prostředí a pohybovat se tam s dalšími lidmi. Sansar tento koncept přivádí do světa virtuální reality. Vytvořit je si možné například tropický ostrov a po práci se do něj díky VR přepnout. Sansar aktuálně podporuje VR headsety HTC Vive a Oculus Rift. Kdo je nevlastní, může Sansar využívat i na počítači s Windows, ovšem bez VR. Sansar v otevřené betě každému zdarma nabízí prostor velký čtyři na čtyři kilometry, kde je možné si vytvořit vlastní světy dle fantazie a možností. Importovat je například možné 3D modely z aplikací typu Maya či si zakoupit připravené modely ze zabudovaného online obchodu (a stejně tak je možné je zde prodávat). Koncepce je tedy dost podobná Second Life. K dispozici je i prémiové měsíční předplatné za 9,99 dolaru.

Další podobnou hrou byl Roblox (31,1 milionů denně aktivních uživatelů, samotná firma Roblox Corporation, která se o tuto virtuální realitu stará, má 1 000 zaměstnanců a dá se tedy předpokládat, že toto studio to dokáže asi posunout ještě o notný kus dál). Nelze ani nevzpomenout také na metaverse s názvem Facebook Horizon.

Teď u této odbočky ještě trochu odbočím a vysvětlím pojem metaverse. Metaverse je označení pro kolektivně sdílený virtuální prostor, se poprvé objevil v roce 1992 ve sci-fi románu Snow Crash od Neala Stephensona. Autor tímto termínem popsal nástupce v té době (rok 1992) stále ještě téměř neznámého internetu, a to jeho nástupce ve formě světa založeného na virtuální realitě. Zkrátka, sci-fi každým coulem! Koncepty podobné metaverse se objevovaly i dříve, například v krátkém sci-fi příběhu Burning Chrome z roku 1982. Americko-kanadskéhý spisovatel Williama Gibsona použil termín Cyberspace – ten je dnes běžným označením pro internet. Pozdější pojem metaverse se přesto pojal, dnes je běžně chápán jako otevřený, kolektivně sdílený virtuální svět s vlastní ekonomikou, v němž se lidé mohou shromažďovat, hrát, pracovat a stýkat se.

Facebook Horizon je pokusem Facebooku o vytvoření metaverse světa neomezených možností.

Pokud vám je tento pojem a zároveň možná, na virtuální realitě založená, budoucnost neznámá, doporučuji prozkoumat svět OASIS prostřednictvím filmu Ready Player One od Stevena Spielberga. Myšlenka, či přímo funkční model virtuálního světa metaverse není ničím převratným, kromě Facebook projektu Horizon (nyní v betě), existuje řada konkurenční projektů, a to jak na blockchainu a kryptoměnách založených „novinkách“ Somnium Space a Decentraland, tak i starších již masově zavedených světech na způsob SecondLife, případně dalších hrách, jejichž světy tvoří samotní uživatelé a zároveň jsou tyto hry otevřené vnitřní ekonomice (Roblox, Kogama…). Ucelený přehled najdete v článku Rychlý přehled Metaverse světů – Sázka na VR, 5G a blockchain? Nicméně nuto zmínit, že Facebook, leč má co dohánět, díky svojí finanční síle, uživatelské základně, a vlastnictví Oculusu má obří šance stát se leaderem i ve světě metaverse.

A byť to zatím tak nevypadá a přijdou vám tyto sci-fi světy jako něco nepochopitelného nebo úplně ztřeštěného, je dost možné, že s příchodem třetího desetiletí a rozmachu virtuální reality, blockchainu a 5G sítí je metaverse businessově nesmírně zajímavý a díky tomu do něj už nyní investuje hromada společností a asi se to jen tak nezmění.

Už dnes reálně fungují NFT ve virtuálních světech, které uživatelům umožňují garanci vlastnického práva. Díky funkcím NFT tokenů si můžeme koupit ve virtuálním světě pozemek či nějaké objekty a s nimi dále fungovat (rozšiřovat, prodávat, kupovat). Ekosystém virtuálních světů je ještě v samém počátku, avšak naše budoucnost míří jednoznačně do digitálního prostředí a virtualita je hned na dalším rozcestí.

Sběratelské předměty

Po sametové revoluci i u nás propukla mánie sbírání sportovních kartiček, v zahraničí – a především USA – se však takové sběratelství těší mnohem delší tradici sahající až do počátků 20. století. Mnozí známe například tolik populární hokejové kartičky s portrétem hráče, v moderním pojetí je často zdobí i kousek hraného dresu či hokejky nebo hráčův podpis s garancí autenticity. Vzácnější kusy jsou vydávány v limitacích, světem kolují i jedinečné 1/1 karty. Sběratelský trh je obrovský.

Pokud jste se někdy dívali na seriál Hvězdy zastavárny / Mistři zastavárny (v angličtině Pawn Stars), tak už asi nějakou představu máte.  Pokud ne, mrkněte se – najdete některé dílny třeba přímo na Facebooku.

V prostředí blockchainu je investice do sběratelského předmětu ochráněna, ale nehrozí její poškození. Protože to, co si koupíte, bude ve své podstatě plně digitální produkt (který nemusí být statický jako byly doposud kartičky hráčů). Můžete si tak skrze NBA Top Shots (o této platformě se rozepisuji pak více níže) koupit „kartičku“ Lebrona Jamesa, jak smečuje a nebo se stát jedinými (nebo jedním z několika vlastníků – záleží na počtu kusů, ve kterých byly jednotlivé produkty vydány v dané limitované edici).

A brzy přibudou nejspíše další podobné platformy vztahující se na jiné další (celosvětově) populární sporty (již teď se řeší další tržiště sběratelským předmětů pro organizaci UFC, která pořádá zápasy v MMA, další již fungující projekt F1 Delta Time, což je blockchainová hra, která vznikla ve spolupráci s Formula 1. V této hře si můžete v digitální měně REV nakupovat různé předměty – můžete sbírat unikátní vozy, díly, jezdce). Podobných projektů určitě bude vznikat více a dá se předpokládat, že sbírání kartiček, tak jak jsme znali doteď bude brzy pasé.

Umění

NFT se těší největšímu využití hlavně v umění. Vytváří především prostor pro monetizaci práce začínajících tvůrců. Fenomén však začíná prosakovat i do „vysokého“ umění. Pořídit se dají „vlastnické žetony“ na obrazy, sochy či videa. Pozornost trendu věnují i velké aukční domy, jež uskutečnily první dražby. NFT je každopádně zajímavý experiment pro svět umění, jenž podle některých již narazil na své hranice.

Patrně největší haló vyvolala kontroverzní skupina kryptonadšenců, když za téměř sto tisíc dolarů koupila plakát Morons známého streetartového umělce Banksyho a ten demonstrativně spálila. Vytvořila však jeho digitální kopii a vlastnictví pojistila NFT tokenem. O týden později jej díky performanci prodala za 380 tisíc dolarů.

Verifikace (jedinečnost, ochrana před padělky)

Jedním z reálných use-case, které mají budoucnost, je provázání uměleckých děl s NFT tokeny. Umění s příchodem internetu obdrželo tvrdý knock-out a mnoho umělců nedokáže zabránit kopírování a nelegálnímu sdílení svých děl. Internet z podstaty vždy umožňoval poměrně anonymní prostředí, volné ke kopírování, sdílení a dokonce snadného duplikování obsahu.

Umělci tak mohou nově vytvořené dílo propojit s NFT tokenem a toto konkrétní dílo bude rozpoznatelné jako originál. Sice bude možné jej stále okopírovat, avšak bude zároveň možné ověřit, zda dílo obsahuje daný NFT token originálu či nikoli.

Tím hlavním přínosem NFT je možnost nastavení licenčních poplatků. Při každém prodeji díla může odcházet autorovi odměna např. 10% (ang. royalties). Umělci tak konečně budou motivováni své umění distribuovat na internetu. A můžeme si být jisti, že nové formy umění budou vznikat přímo na internetu.

Autorské právo na internetu získá díky NFT tokenům zcela nový rozměr.

V rámci umění se nemusí jednat jen o kresby, malby a grafiku, ale také např. zvukové skladby, videa, texty, básně, scripty, atp.

NFT je pro umělce skutečnou revolucí a věřím, že jim pomůže na jejich umělecké a monetizační cestě. Řada lidí se bude moci oddat umění v mnohem větší intenzitě a najdou zde lepší podmínky pro distribuci svých děl a komunikaci se svými obdivovateli.

Druhou velkou skupinou jsou influenceři a prostor sociálních sítí plných fanoušků “něčeho” či “někoho”. NFT jim umožní stát se více nezávislými, jejich práce bude snadněji prezentována, prodávána a budou moci navázat bližší vztahy se svoji komunitou a individuálními fanoušky.

NFT se rozšíří za hranice herního průmyslu, ale i za hranice sociálních sítí a budeme se s NFTýčky setkávat u učitelů, terapeutů, trenérů, hudebníků, spisovatelů, novinářů a spousty dalších profesí.

Shakira, Tiger Woods, magazín TIME, SnoopDog – to je jen pár velkých značek, kteří již nedávno vydaly své vlastní NFT. Celebrity a světové značky začínají rozpoznávat potenciál, který mají NFTčka pro valuaci a růst komunity. Jednoduchý princip: Pokud si koupím NFTčko oblíbené celebrity nebo značky, není to jen sběratelství. Najednou mám finanční zájem na jejím dalším růstu. Stávám se najednou podílníkem na hodnotě její komunity. Profituju z růstu značky, což mě dělá mnohem nadšenějším fanouškem! Síla NFT spočívá v tom, že je WIN-WIN pro obě strany!

Značka monetizuje svou komunitu a získá peníze z prvotního prodeje NFTček (plus podíl z cca 5-10% z budoucích předprodejů). Držitel NFT získává přidanou hodnotu, kterou značka poskytuje (exkluzivní přístupy/zážitky/služby) po dobu držení NFT. Navíc má sám zájem na dalším růstu dané značky.

Cítí se být součástí něčeho, čemu věří. A pokud značka/komunita roste, v budoucnosti může svoje NFTčko prodat za násobky toho, za co koupil. Za všechny jmenujme pá příkladů, které jsou prvními vlaštovkami na poli NFTýček:

  • Rapper SnoopDog koupil virtuální pozemek a pro držitele NFTček zde chystá privátní párty a koncerty.
  • Magazín TIME dává držitelům NFTčka přístup k neveřejným sekcím webu.
  • Gary Vee připravuje konference pro držitele svého NFT Kouzlo NFT spočívá v tom, že odmění členy komunity, co ve značku od začátku věří.

Ti co přijdou brzy, včas pochopí vizi značky a dají jí svou důvěru, jsou v případě růstu značky odměněni. Držitelé NFT dostávají hodnotu, zatímco sami mají zájem na dalším růstu dané značky. Je to krásná symbióza, která posiluje komunitu, jednotlivé členy i hodnotu značky jako takové.

Právě tato možnost – oboustranný WIN-WIN princip a možnost pro fanoušky finančně se podílet na úspěchu a růstu jejich oblíbených značek – je důvod, proč věřím, že NFT v dalších letech čeká ještě velký boom. Pro masu lidí na sociálních sítích je NFT atraktivnější než akcie. Akcie jsou analytické a chladné. NFTčka jsou „akcie komunity, kultury a mezilidských vztahů“. Vyjádření fanouška, že ve svého influencera věří, a že se s ním ztotožňuje. NFT jsou první nástroj, který umožňuje finančně ohodnotit komunitu a podílet se na jejím růstu. Jsou na míru šité pro dnešní svět online komunit a sociálních sítí.

Faktem je, že influenceři v dnešní době určují, co lidé chtějí. Často nemají svůj vlastní produkt, a proto jsou placeni za reklamu ve svých komunitách. NFT jim umožňuje monetizovat komunitu mnohem lépe. Přirozeně. A svým dalším růstem odměnit fanoušky, kteří jim na začátku věřili. No, a teď to zajímavé: Výhody vydání vlastního NFT bude chápat čím dál více influencerů. Což povede k masové adopci blockchainu lidmi, kteří by klasickou kryptoměnu „á la Bitcoin“ nekoupili, protože to je až příliš „technické“ a „analytické“.

Díky NFT si obří masy lidí postupně založí kryptoměnové peněženky (a nakoupí ETH), aby mohli vlastnit NFT svých oblíbených influencerů. Tito lidé nemají primární zájem o blockchain, decentralizaci, kryptoměny, investice ani technologii jako takovou. Stejně jako většina uživatelů internetu nemá zájem o technické protokoly, na kterých internet běží. Je to pro ně příliš technické a chladné. Obří masy lidí překonají bariéru vstupu do světa blockchainu a kryptoměn na základě komunity, kultury a doporučení od influencerů, kterým věří. Postupně se naučí technologii blockchainu používat. Do světa blockchainu ale vstupní nikoliv kvůli technologii. Vstoupí kvůli lidem a hodnotě, kterou jim vlastnictví NFT oblíbeného influencera přináší.

NFT jako verifikace

NFT mohou sloužit jako verifikace, garance a certifikát s určitými informacemi. Společnost NIKE si nechala patentovat (duben 2019) blockchainovou technologii nazvanou CryptoKicks. Ta má sloužit k tomu, aby verifikovala sneakers boty NIKE a zároveň umožnila ověřit vlastnictví k těmto botám.

NFT + DeFi = NFTfi

Dalším možný využitím eneftéček je v rámci decentralizovaných financích (DeFi), kdy budou NFT díla využita jako zástava pro půjčku. Webová stránka nftfi.com spustila trh, kde je možné nabídnout NFT jako kolateral pro půjčku.

Tento reálný use-case ukazuje, že kolem NFT vzniká ekosystém navázaných služeb a jejich jediný účel existence tak přestává být pouze spekulace, nákup a prodej.

NFT je krok lidstva do digitálního světa

  1. NFT jsou vyjádřením společenské a kulturní změny, kterou jsme v minulosti viděli během rozvoje internetu a nedávno s novinkami web 2.0 a sociálních médií. Nyní je to blockchain, kryptoměny, DeFi a NFT.
  2. NFT jsou důležité pro transformaci společnosti do efektivnějšího fungování v digitálním a virtuálním světě (tj. na internetu a ještě o krok dál).
  3. NFT je největší revolucí na poli vlastnických práv a distribuce uměleckých děl od doby renesance a vzniku knihtisku. Dochází k přesunu práv směrem k umělců. (Robert Alice)
  4. Divoký rozmach nabídky nových NFT způsobí během několika měsíců záplavu trhu, nesmyslná ocenění, historická maxima cen a současně tragické konce některých NFT projektů, podvody podvodníků a ztrátu neopatrných investorů. Trh NFT však zůstane fungovat dlouhodobě.
  5. Digitální a virtuální umění díky novým technologiím nabídne příležitosti pro umělce a vůbec všechny kreativní obory. Monetizace autorství děl je jedna strana mince se kterou NFT pomůže, ta druhá je možnost oddání se umění jako životní kariéry, které je dnes pro umělce a kreativce stále velmi obtížná.

Svět NFT doslova vzniká a rozšiřuje se každým dnem. Článek jsem sepsal proto, abych vám předal mé osobní poznatky, názory a podělil se o své myšlenky. Nikoho nechci předsvědčovat o výhodách NFT, vyjadřuju jen svoji vášeň a tu mám v objevování vznikajících megatrendů a milníků, které lidstvo čeká v blízké budoucnosti.

Doufám, že jste v článku našli užitečné informace a pomohl vám utřídit si názor na NFT. Pokud se článek líbil, budu moc rád, když jej nasdílíte třeba na sociálních sítích anebo pošlete svým přátelům.

Jak NFT (Non-Fungible Token) funguje?

NFT vychází ze „smart contracts“ čili chytrých kontraktů. Ty se naplňují automaticky, jakmile jsou splněny podmínky smlouvy mezi kupujícím a prodejcem, které byly předem zapsány do kódu. Transakce jsou nevratné, ale umožňují nové spektrum možností. Součástí chytrých kontraktů bývá i zmínka o „royalties“, tedy licenčních poplatcích. Může je vybírat ten, kdo token původně vytvořil, a to při jakékoli transakci. Tvůrce digitálního obsahu má tak možnost vybírat „mýtné“ za každý převod jeho práce.

Do kontraktu je možné i naprogramovat příkaz ke smazání digitální položky například po uplynutí určité doby. NFT se uchovávají v kryptopeněženkách a obsahují unikátní identifikátor (zpravidla odkaz na digitální dílo, se kterým jsou spojeny) a další potřebná metadata (název a popisek díla). Při transakcích se do blockchainu zaznamená, jaký se prodal token a kdo jej koupil a prodal. Vede se tak průhledná databáze všech majitelů a transakcí. Je to velmi podobné jako při obchodování s kryptoměnami typu bitcoin.

Kde koupit NFT a co je NFT market Pro NFT existují speciální trhy „marketplaces“, kde se obchodují všechny možné položky. Podobá se to burze s cennými papíry nebo například platformě Binance pro obchody s kryptoměnami. Nejprve je nutné si založit kryptopeněženku (například MetaMask, Enjin, Math Walle nebo TrustWallet), která bude podporovat vlastnictví NFT. Poté si zájemce musí pořídit ethereum v řádu nižších stovek korun. Ethereum se využívá na zaplacení poplatků za převedení vlastnictví, jelikož provoz blockchainu je relativně náročný.

Co je ethereum?

Pak si stačí vybrat některou z platforem, jako jsou Foundation, Nifty Gateway, OpenSea, Rarible nebo SuperRare. Prvotní nákup i se založením potřebné peněženky by neměl zabrat více než deset minut. Jakákoli další transakce probíhá téměř instantně. I přes počáteční časovou i finanční investici se však může nákup nebesky vyplatit. Asi nejznámější pixelové ilustrace CryptoPunks se před čtyřmi lety prodávaly za pouhých 0,2 ETH, což byla na tehdejší poměry opravdu zanedbatelná částka. Nyní ten nejcennější dosahuje hodnoty až 4200 ETH, přibližně 164 milionů korun.

Jak vytvořit NFT (Non-Fungible Token)

NFT je možné jednoduše vytvořit na jedné z výše zmíněných prodejních platforem. Opět je potřeba vlastnit kryptopeněženku, jelikož je třeba zaplatit poplatek za provoz sítě v řádu stokorun. Uživatel nahraje na marketplace soubor reprezentující jeho unikátní položku a pak zvolí, zda ji chce okamžitě nabídnout k aukci, přímému prodeji nebo si ji schovat do peněženky. Nastavit lze i parametry chytrého kontraktu, a to především licenční poplatky, které lze posléze vybírat při každé transakci. Obvykle se pohybují mezi pěti až třiceti procenty.

Jak koupit NFT a prodat NFT

NFT je možné koupit a prodat na specializovaných webových stránkách, tzv. NFT marketplace. Postupně vznikají další a další tržiště, avšak dnes patří mezi největší a nejoblíbenější:

  • OpenSea – Největší trh s kryptouměním, nabízí také doménové NFT tokeny (služba Ethereum Naming Service – domény .eth a .crypto).
  • Rarible Makersplace – největší trh, který umožňuje snadno vytvořit vlastní NFT tokeny z multimediálních souborů do velikosti 30 MB; využívá vlastní tokeny (RARI).
  • Super Rare a Known Origin – nabízí k prodeji pouze schválená díla s přidanou estetickou hodnotou.

Další, které stojí za zmínku:

Investiční potenciál prodeje NFT uměleckých děl si uvědomily i tradiční aukční domy jako je Christie’s nebo Sotheby’s, které již některá díla prodaly. K prodeji NFT dochází buď za vypsanou konkrétní cenu anebo aukcí.

Další zajímavé projekty postavené na NFT

Kromě zmíněných projektů – CryptoPunks, CryptoKitties a Zed Run, stojí za zmínku ještě tyto projekty:

NBA Top Shots

 

NBA Top Shots je název ryze digitálního sběratelského produktu. Podobně jako jsme dříve sbírali fyzické kartičky (basketbalové, hokejové, pokémoni,…), tak dnes začínají vznikat projekty pro virtuální sběratelské kartičky. A právě jedním takovým vylepšeným klonem sběratelských kartiček (převedený do online prostředí), které znáte z dávné historie (možná jste je sami sbírali, když jste byli ještě malí kluci), je projekt NBA Top Shots.

O vývoj této platformy se stará společnost Dapper Labs pod záštitou samotné NBA i hráčské asociace NBAPA. NBA Top Shots Moments jsou tak oficiálně licencovaným produktem, jehož výnosy si dělí všechny zainteresované strany.

Kvůli často uzavřeným hledištím v době koronaviru americké sportovní soutěže velkým propadům příjmů. Basketbalové NBA tuto díru pomáhají zacelit NBA Top Shots. Nezastupitelné tokeny se v příštích 10 letech mohou stát jedním ze tří největších zdrojů příjmů pro NBA, to alespoň odhaduje majitel týmu Dallas Mavericks Mark Cuban, který mimo jiné hodně poslední dobou kope ve formě svých tweetů do SEC, která by měla dát firmám kuchařku a stanovit jasná pravidla pro kryptoměny.

Protože jsou NBA týmy oficiálně nasmlouvané a kupující sběratel má tak jistotu, že nenarazí na padělky.

Pouze místo kartiček sbíráte (kupujete, vyměňujete) krátké videosekvence hráčů NBA. Tento projekt funguje zhruba od druhé poloviny roku 2020 a stal se opravdovým hitem nejen mezi sběrateli a fanoušky basketbalové NBA. Poptávka převyšuje nabídku, investory láká rychlé zhodnocení vkladu do NFT tokenů a dnes je to asi nejoblíbenější a největší sběratelská kolekce ve sportovním odvětví.

Těm se říká NBA Top Shots Moments. Zaznamenány nejsou pouze akční smeče, basketbaloví profesionálové fanoušky okouzlují i umným driblingem, famózními bloky, tříbodovými lahůdkami a tak dále. Najdete zde videa nejen hvězd NBA, ale i méně známá jména, která se třeba zhodnotí až časem. Nechybí statistické údaje. Každý videoklip vychází v omezeném nákladu, pohybuje se od 25 do desítek tisíc kusů na Moment. Na internetu si daný záznam můžete pouštět dokola, díky NBA Top Shots Moments se ale můžete stát majitelem daného záznamu.

Prodej digitálních kartiček probíhá na oficiálním NBA Top Shots Marketplace. Ten prvotně slouží jako virtuální obchod s novými balíčky NBA Top Shots, které bývají vypouštěny v takzvaných dropech. Existuje několik druhů balíčků s různým počtem Momentů. Ty nejlevnější se základními 9 „common kartičkami“ vyjdou na $9, nejdražší ze série Legendary stojí $290.

Druh balíčku Cena Obsah
Common (běžný) $9 9x Common Moment
Rare (vzácný) $22 7x Common + 1x Rare Moment
Legendary (legendární) $290 6x Common + 3x Rare + 1x Legendary Moment

Existuje také sekundární trh, na kterém se jednotlivé kartičky aktivně přeprodávají.  Každá kartička, ať fyzická nebo virtuální, je originál a jsou vydávány v limitovaných verzích (znáte třeba z hry Magic The Gathering, kde se karty dělily na běžné, vzácné, legendary apod.).

Neméně důležitou technologickou pojistkou je to, že výroba NBA Top Shots je postavena na technologii blockchainu. Ačkoli například Momentů se zmiňovanou LeBronovou smečí bylo v podsérii Cosmic Dunks vydáno 49 kusů, každá taková „kartička“ je sama o sobě unikátem s vlastním sériovým číslem.

NBA Top Shots Moments – limitace jednotlivých Momentů

  • Common (běžné): 10,000+ kusů každé kartičky.
  • Rare (vzácné): 150 – 4,999 kusů každé kartičky.
  • Legendary (legendární): 25 – 499 kusů každé kartičky.

Možná vám to přijde jako trochu uhozený projekt, ale když se zamyslíte nad tím, jak donedávna fungoval běžný sběratelský trh basketbalových nebo hokejových nebo jiných kartiček, které byly vytištěny na papíru.

Velký vliv na cenu kartičky má totiž její fyzický stav – prakticky lze totiž zhodnotit kartičky ve velmi dobrém stavu – pokud jste se někdy dívali na seriál Hvězdy zastavárny / Mistři zastavárny (v angličtině Pawn Stars) – tak to znáte.

Pokud ne, mrkněte se – najdete některé dílny třeba přímo na Facebooku, ono ostatně tento seriál vám pomůže lépe pochopit, jak velký je trh sběratelů v USA, sběratelské kartičky tam mají velkou tradici, která sahá někam do počátku 20. století. Lépe tak pochopíte, proč by tohle nejspíše bude budoucnost a revoluce ve sběratelství. Jen pro představu – za první půlrok své existence přilákal projekt NBA Top Shots přes čtvrt milionu uživatelů a obraty NBA Top Shot Marketplace za tak krátkou dobu přesáhly 400 milionů dolarů (8,7 miliardy korun). A právě díky spojení sportu, sběratelství a obchodování (protože na jednotlivých kartičkách můžete také pohádkově zbohatnout) a díky propojení s reálnou ligou přidává NBA dodává tomuto projektu hloubku, která jiným NFT produktům chybí. A je tak velmi pravděpodobné, že tento projekt bude dále růst a ceny kartiček úměrně také. Jinak nabízí se pak propojení Dapper Labs na hokejové ligy NHL nebo na další sporty (NFL, nedávno pak došlo k podpisu smlouvy mezi Dapper Labs a slvnou UFC – Ultimate Fighting Championship. Spojení s nejlepší světovou bojovou organizací UFC fanouškům prostřednictvím blockchainu Flow nabídne více než 300 milionům fanoušků UFC po celém světě možnost vlastnit také unikátní sběratelské předměty.

Ohnutý růžek či škrábanec investiční předmět znehodnocují, hodnocena jsou i další kritéria a síla barev, někdy se může stát, že nějaké kazy ani sběratel nemůže ovlivnit (kartička je špatně natištěná, nebo něčím se liší oproti všem ostatním kusům v sérii).

A byť jsou kartičky skladné, pořád je může znehodnotit sluneční svit, prach či vlhkost (takže v podstatě je musíte mít uložené na bezpečné místě ve speciálních fólií a obalech). Ty nejcennější karty je vhodné si nechat u autorizovaných společností „oznámkovat“, zhodnotit atributy konkrétní karty – zkrátka tohle vše vám v případě digitálních produktů naprosto odpadá.

Se skladováním digitálních kartiček se jejich vlastníci trápit nemusí, vnější vlivy NBA kartičky postavené na NFT tokenech brání neznehodnotí. Majitelé si je mohou kdykoli prohlédnout a sběratelská kartička se tím nepoškodí. Zápis do blockchainu brání padělání. Digitální NFT předměty z hlediska bezpečného uložení investice jednoznačně převyšují své fyzické předobrazy. A jak asi sami uznáte, rozpohybovaná akce ve formě videa, je navíc mnohem atraktivnější než statická fotografie.

F1 Delta Time

 

F1 Delta Time je oficiální hra, která ve spolupráci s Formula 1 představuje blockchainovou hru, která je založená na blockchainu ethereum. Provozuje ji společnost Animoca Brands, která má oficiální licenci od držitelů komerčních práv na formuli 1.

Hra F1 Delta Time má vlastní digitální měnu REV, za kterou je možné nakupovat různé předměty. A to je podstatou celé hry, sbírání unikátních digitálních objektů, jako jsou vozy, díly a jezdci, které mají formu blockchainových tokenů. Fanoušci Formule 1 mohou nejen sbírat virtuální kartičky, trofeje a tokeny, ale mohou se i účastnit závodů anebo dokonce vydělávat na tom, že se závody jezdí. Reálně sice nejezdíte s formulí ani ji neovládáte jako kdybyste hráli závodní hru, ale hra funguje spíše něco jako Manager, kdy si formuli nastavujete, vylepšujete a dosahujete tak lepší časů na kolo. Formule můžete tzv. stakovat a získávat odměny v kryptoměně REV.

Automobil 1-1-1 – úplně první monopost hry F1 Delta Time se prodal za 416 etherů (tedy v přepočtu zhruba 2,2 milionu korun).

Podrobnosti o kupujícím byly zveřejněny na podcastu Blockchain Gaming World a společnost Animoca Brands, blockchainová herní firma, která prodala NFT a vytvořila Delta Time, odhalila, že kupujícím byl pseudonym „Metakovan“. Metakovan [@MetaKovan] je investor, podnikatel, ETH velryba a sběratel NFT. Během rozhovoru s hostitelem podcastu Jonem Jordanem investor prozradil, že to nebyl ani nejdražší nákup, který provedl, a že dosud digitální auto na digitální trati neprovětral.

Jiné vozy dosáhly hodnot ve stovkách tisíc korun. F1 Delta Time nyní spustila prodej digitálních „přepravních beden“ v ceně od 20 do 500 amerických dolarů. Každá bedna obsahuje několik různých sběratelských kousků z formule 1 v digitální podobě. Ty nejdražší budou obsahovat minimálně jeden vzácný kousek.

Curio.cards

Curio-Cards-NFT2-1024x554

Curio.Cards je údajně nejstarší známý NFT projekt s uměním postavený na ethereu. Curio.Cards spatřilo světlo světa v květnu 2017 a představuje sbírku 30 různých karet, z nichž každá má jiný význam a jinou ilustraci, kterou stvořilo 7 různých umělců. Je to vlastně taková dřívější obdoba později daleko úspěšnějších projektů CryptoPunks a CryptoKitties, které byly také postavené na NFT standardu ERC-721 (ten definuje, že každý smart contract = karta – je unikátní a může mít také rozdílnou hodnotu / cenu).

Každá z karet opět je k dispozici v omezeném množství a celý set 30 karet vlastní pouze 4 lidé na světě. Jedná se o nejstarší umělecký projekt využívající NFT (platby probíhají opět za pomocí kryptoměny ethereum). Tyto karty se jinak stále čile obchodují a průměrná prodejní cena jedné karty se pohybovala kolem 5 800 dolarů (cca 127 000 korun). Aktuální statistiky k prodejům NFT za Curio Cards najdete zde.

Historické prodeje NFT

  • YouTuber Logan Paul ve spolupráci s platformou Bondly vydal NFT sběratelské kartičky PolkaPets, inspirované Pokemonem, a utržily celkem přes 100 milionů dolarů (cca 2,1 miliardy korun).
  • Obraz od umělce Mike Winkelmann aka Beeple s názvem The First 5000 days se prodal za 69 milionů dolarů (1,5 miliardy korun).
  • Doposud nejdražší CryptoPunk #3100 se prodal za 7,6 milionu dolarů (cca 166 milionů korun).
  • Video CROSSROAD od Beeple bylo prodané za 6,6 milionu dolarů (cca 143 milionů korun).
  • Za první tweet spoluzakladatele a CEO Twitteru Jacka Dorseyho z roku 2006 ve znění “just setting up my twttr” zaplatil nový majitel neuvěřitelných 2,9 milionu dolarů (více než 60 milionů korun).
  • Nyan Cat, pop-artové meme se prodalo za 590 tisíc dolarů (12,9 milionu korun).
  • Krátké video Death of the Old od Grimes bylo prodané za 388 tisíc dolarů (cca 8,5 milionů korun).
  • Originál Banksyho plakátu Morons koupený za 90 tisíc dolarů byl digitalizován a fyzické dílo bylo spáleno v přímém přenosu. NFT bylo následně vydraženo za 380 tisíc dolarů (8,3 milionů korun).
  • Sběratelská kartička NBA Top Shot amerického basketbalisty LeBron Jamese se prodala za 200 tisíc dolarů (4,3 milionů korun).
  • CryptoKitties Dragon se prodala za 170 tisíc dolarů (cca 3,7 milionů korun).
  • Herec ztvárňující kapitána Kirka ze Star Treku – William Shatner – prodal za pouhých 9 minut skrze NFT set digitální fotografií, které zachycují jeho memorabilie za 125 000 dolarů (cca 2,7 milionů korun).
  • Úplně první monopost hry F1 Delta Time se prodal za 416 etherů (tedy v přepočtu zhruba 2,2 milionu korun).
  • Virtuální pozemek v Decentraland s názvem „The Secrets of Satoshis Tea Garden” se prodal za 80 tisíc dolarů (1,7 milionů korun).
  • Pohyblivý obrázek Gucci Ghost Yellow Aqua se prodal za 3 600 dolarů (79 tisíc korun – nic moc co, když se podíváte na celý seznam výše).

Reálná hodnota NFT

Někteří možná stále kroutí hlavou a nechápou, kde se bere tak vysoká cena NFT a proč je kolem toho takový povyk, ale jak vidíte na příkladech výše, projekty postavené na NFT mohou představovat (a představují) zajímavou investiční příležitost – dalo by se to srovnat s prvním boomem u kryptoměn (kdy ještě bitcoin stále pár dolarů a pak během pár špiček se jeho cena vyšplhala na 30 000 a pak až 60 000 dolarů).

Dle mého názoru pochází hodnota NFT zejména z těchto elementů:

Klíčové body vztahující se k NFT tudíž jsou:

  • Jednoznačné vlastnictví tokenu (včetně zabezpečení kryptopeněženkou).
  • Jednoduchá přenositelnost (prostřednictvím blockchainové P2P transakce).
  • Autentičnost.
  • Spekulativní charakter.
  • Nový umělecký trend.

Kdokoli rozumí konceptu a tomu, jak fungují členské karty v reálném světě (členská kartička do fitness či do sauny), tak porozumí NFT. Obdobný koncept využívají i kreditní karty, které za nákupy připisují odměny, ale také aerolinky nabízejí sbírání leteckých mílí, což je také odměnový a členský koncept.

Ten, kdo si někdy koupil něco ve hře, ať už bonusové schopnosti či nějakou extra zbraň, pochopí fungování NFT snadno.

Důvodem, proč si chceme koupit něco ve virtuálním prostředí je zvýšený užitek, protože tam trávíme čas. Je to něco, co máme rádi a o co se staráme.

NFT zefektivňuje digitální aktivitu

NFT umožní naše lepší (efektivnější a radostnější) fungování na internetu, zvýší naši sociální hodnotu a zajistí jedinečné přístupy na internetu.

Jednou větou: NFT zvýší užitek našeho fungování v digitálním prostředí.

Důvod, proč si lidé budou chtít kupovat NFT je podobný jako když si kupují značkové oblečení, automobily určité značky anebo chtějí ten konkrétní obrázek pověsit na stěnu ve svém domě.

Budoucnost NFT směřuje tak daleko, že každý z nás bude mít nějaké NFT, tak jako dnes má každý z nás profil na sociální síti.

NFT reprezentují změnu společnosti, která z fyzického světa prostupuje do světa digitálního. Je to změna společenská a kulturní. S každou takovou změnou přichází vlny skepticismu, nevěřícnosti a nepochopení.

Randění a seznamování dříve probíhalo pouze z očí do očí a dnes používáme online seznamky častěji než fyzické seznamování. AirBnB rozlomilo ledy v online rezervacích ubytování u kohokoli “doma” a služby jako je Uber nám ukázaly, že se můžeme nechat vozit autem neznámými lidmi. Připomeňme si, že tohle vše bylo před 20 lety doslova nemyslitelné!

Každá idea, která nezapadá do aktuálního světa je bláznivá do té doby, než se stane realitou.

NFT bude vnímáno jako “hloupost” těmi, kdo chce zůstat ve starém světě a nechápou sílu vývoje a změny společnosti.

Je NFT investiční příležitost?

Pokud je NFT takovou revolucí, má tedy smysl do něj investovat? Budou NFT stát o pár měsíců nebo let mnohem více než stojí nyní? Lze na tom vydělat?

NFT je velmi mladý trh, který prožívá boom a doporučuji k němu přistupovat s extrémní opatrností. Většina NFT, které dnes vzniká či je nabízeno, hodnotím jako zranitelné a mající tendenci nebýt dobrou investicí.

Trh je zaplaven mnoho investory, kteří mají peníze anebo prožívají FOMO (fear of missing out) a orientují se na rychlý výdělek. Jejich cílem je nakoupit teď a prodat později (za měsíce či za rok) a pořádně na tom vydělat. Do konce roku 2021 bude trh NFT zaplaven neuvěřitelným množstvím NFT, které překoná dosavadní statistiky. Většina z transakcí bude však krátkodobě orientovaná na rychlou obrátku a zisk.

Pokud investovat do NFT v dnešní době, tak pouze do projektů, které dávají smysl dlouhodobě.

Spekulace na trhu NFT ve smyslu, že nyní jsou NFT v trendu, tak na tom vyděláme nějaké peníze, je krátkozraká a s největší pravděpodobností se ukáže jako investice se ztrátou.

Jak vybírat NFT pro investici

Výběr NFT znamená ohodnotit dvě části jako kdybychom se dívali na žokeje a koně.

Kůň je v našem případě samotné NFT, u kterého lze sledovat určité ekonomické metriky, historii, původ, příběh, kreativitu, ale i tržní podmínky a současně můžeme zahrnout naše osobní zainteresování.

Kůň ale celý závod neodjede a je potřeba dobrý žokej. To je pro nás autor NFT, kdo stojí za projektem, jak tvoří, jakou má historii, reputaci a sociální dosah na internetu. Je to pro něj životní záležitost anebo jen reklamní trhák a potenciální příjem? Pracuje s komunitou? Jaký má vztah s fanoušky a jak komunikuje na sociálních sítích?

Není NFT jen další bublina v kryptosvětě?

NFT je dnes tam, kde byl internet kolem roku 1999  úplně na začátku – je to něco nového, neprobádaného a možná zcela revolučního. Je to skutečný začátek nové technologie, která postupně začíná pronikat do společnosti. Když přišla dot com bublina, mnoho lidí ztratilo velké peníze na akciovém trhu a mnoho společností zkrachovalo. A naopak jiní zase z této kritické doby dokázali vytěžit maximum. Podobně jako jsme zažili Covid-19 krizi, mnoho podniků se dostalo do problémů, mnoho lidí se dostalo do velkých nesnázích. A přesto existují tací, kteří využili této krize a dokázali prosperovat, dokonce mnohem více než před covidem.U NFT tomu nejspíše nebude jinak.

Na trhu NFT nás čeká splasknutí a mnoho projektů, které se dnes prodává za velké peníze, ztratí 80-95% své ceny.

Zničí to však NFT trh a tenhle trend vymizí a NFtýčka se nebudou už používat? Nejspíše ne a NFT přežije a bude fungovat dál – svědčí o tom i nedávné prohlášení společnosti Ripple, která stojí za kryptoměnou XRP, že hodlá věnovat 250 milionů dolarů na zajímavé projekty postavené na bázi NFT.

NFT je bublina, říká mnoho lidí. Ceny jsou nesmyslně vysoko, kupují to jen blázni a vzniká mnoho projektů a digitálního umění, které se snaží využít aktuálního hype (přehřátí trhu) a ukořistit co nejvíce. S tím nelze než souhlasit. Navíc nutno dodat, že ceny jsou tlačeny nahoru i úmyslně, a to tak, že se některá díla přeprodávají jen proto, aby se zvýšila jejich cena.

Trh NFT je velmi mladý. Jsme ve fázi, kdy je hodnota určována spíše odhadem a stylem pokus omyl. Rozhodně se v tomto případě nejde opírat o fundamenty. Cenu žene nahoru poptávka, emoce a FOMO (fear of missing out, strach, že nám něco uteče).

Výhody NFT

  • V prostředí blockchainu je investice ochráněna.
  • Nehrozí poškození koupeného sběratelského předmětu.
  • Nemusíte řešit skladování daného sběratelského předmětu.
  • Předmět se dá jednoduše prohlédnout (protože je digitální).
  • Reálná možnost velkého zhodnocení krátkodobé investice (tak jako v počátcích u kryptoměn – můžete být u zrodu něčeho, jehož reálná hodnota se teprve tvoří).
  • Provozovatelé jednotlivých tržišť nebo projektů postavených na NFT mají další aditivní příjem = díky NFT mohou vznikat nové zajímavé projekty (týká se spíše herního odvětví, ale na příkladu NBA, F1, UFC je již teď možné vidět, že NFT může generovat zajímavé peníze, když už nyní zajímá i takové obrovské globální hráče).
  • Dalším hlavním přínosem NFT je možnost nastavení licenčních poplatků. Při každém prodeji díla může odcházet autorovi odměna např. 10% (ang. royalties). Umělci tak konečně budou motivováni své umění distribuovat na internetu a autorské právo na internetu získá díky NFT tokenům zcela nový rozměr. Doufejme jen, že se to nezvrhne jako organizací typu OSA a dalších parazitujících firem typu Profimedia, Isifa, Logicall, které pak nahánějí „poplatky“ ne úplně košer cestou, byť tyto firmy mají samy máslo na hlavě…
  • NFT mohou mít desítky dalších využití – mohou sloužit jako verifikační tool / k určení patentů (viz – výše společnost Niky a její nápad patentovat sneakersky pomocí CrtyptoKicks a umožnit ověřit vlastnictví k těmto botám). Mohou sloužit jako forma předplatného pro magazíny (pro prémiový obsah) nebo jen jako support tokeny, kdy zkrátka chcete podpořit svého „umělce“ (influencera, herce, speakera, žurnalistu, malíře atd.) a poděkovat mu tak tímto způsobem za skvěle odvedenou práci. NFTýčka budou sloužit třeba i jako vstupenky nebo zkrátka budou sloužit k zpřístupnění VIP obsahu i v reálném světě – viz Rapper SnoopDog, který koupil virtuální pozemek a pro držitele NFTček zde chystá privátní párty a koncerty atd.
  • Okolo NFT tokenů vzniká zajímavý ekosystém služeb. Zdaleka nejde jen o spekulativní trh s kryptouměním, velký potenciál mají NFT v oblasti decentralizovaných financí (DeFi). Nabízí se jejich propojení (tokenizace) s movitým a nemovitým majetkem. Tyto NFT tokeny by následně mohly sloužit např. jako zástava. První vlaštovkou je P2P platforma NFTfi, která ovšem operuje s NFT tokeny spjatými s digitálními produkty (o kterých hovoříme výše). Samotné NFT tokeny mohou sloužit i jako finanční produkt. Příkladem je start-up Armor, která nabízí NFT pojišťovací kontrakty.

Negativa a nevýhody NFT

Mezi nejhlasitější negativní stránky NFT patří:

  • Umělecká díla se tvoří zatím spíše jen kvůli zisku samotnému, ně kvůli podstatě jako takového umění. Ne všichni jsou proto z NFT tokenů nadšeni. Skeptické hlasy se ozývají především z umělecké a akademické komunity, podle kterých se kryptoumělecká díla tvoří s ohledem na maximální zisk, nikoliv estetickou hodnotu. Zároveň je třeba říci, že NFT tokeny dávají umělcům možnost prodávat svá digitální díla napřímo, decentralizovaně (což je v souladu s myšlenkou kryptoměn). Většina z nich do chytrého kontraktu vkládá příkaz k vyplacení až 30% provize, kdykoliv dojde k přeprodání tokenu spjatého s jejich dílem.
  • Obchod s NFTs je zároveň poněkud kontroverzní kvůli svým dopadům na klima, zejména velkému množství emisí skleníkových plynů, které jsou produkovány při takto energeticky náročných operacích. Například podle webu The Verge spotřebuje jen ethereum zhruba tolik elektřiny jako celá Libye.
  • Ekosystém a use-case se tvoří především ve virtuálním prostředí silně navázaném na svět kryptoměn a internet 2.0 (to s sebou nese také spoustu složitostí a obrovské množství vykuků, kteří vás chtějí jednoduše obrat o peníze).
  • Nikdo neříká, že tato technologie tady bude i zítra, je také možné, že stejně tak rychle, jako se NFT zabydlely, tak také odejdou do věčných lovišť.
  • Aukce NFT mohou zmanipulované a prodeje nemusí být reálné, resp. jsou provedené jen za účelem zvýšení ceny. Ostatně – pokud sledujete krypto, jste na tohle asi již tak nějak zvyklí, že někdo v pozadí může tahat za nitky podle toho, jak moc se mu to zrovna hodí.
  • Obrovský hype okolo investic do NFT pro nováčky, aby si něco takového koupili než bude pozdě (FOMO). Což povede k tomu, že spousta prvních průkopníků se nejspíše šeredně spálí a nakoupí si bezmyšlenkovitě věci, které nebudou mít žádnou hodnotu (ostatně opět se nabízí paralela s prvními roky u krypta).
  • Většina NFT projektů bude nejspíše nesmyslných (viz řádek výše) a tak roste šance, že se spálíte a peníze vyhodíte za něco, u čehož cena strmě fakt neporoste. Už teď vznikají projekty – tak jako u kryptoměn – jako AngryBoars (které nejspíše hodnotu mít nebudou – nebo zatím to tak nevypadá, prodávají se za pár centů – protože něco nakreslit / vytvořit ilustraci umí dnes spousta ilustrátorů, ale to stále neznamená, že takové dílo má bůhvíjakou hodnotu, lze to přirovnat k investici do kryptoměny Dodge – pokud by nebylo Elona Muska, tak by o ní nikdo nevěděl, ale na to při investici nelze spoléhat), CyberKongz (které jsou v podstatě skoro to samé, ale již nějakou hodnotu v nich kupci vidí = menší šance, že to časem bude provar). Podobných projektů budou vznikat nejspíše tisíce a odlišit tak, kam se vyplatí investovat a kam ne, bude stále složitější. Bude to nejspíše zase taková divoká kovbojka jako u krypta. Někdo na tom pohádkově zbohatne a masy prodělají.

NFTs vděčí za současnou pozornost zřejmě pandemii koronaviru a s tím souvisejícímu přesunu mnohých aktivit do online světa, ale také rostoucí hodnotě kryptoměn obecně. Ač si pomalu razí cestu k mainstreamu (například i díky umělcům, kteří mohou s jejich pomocí nahradit ztracené zisky posledního roku), lze jen spekulovat, zda je čeká velká budoucnost, nebo se jedná o bublinu, která za nějaký čas zase splaskne (já si myslím, že nesplaskne :-), protože už teď se v tom točí spousta peněz).

A byť je u NFT stále spousta rizik a nedostatků (stejně jako u kryptoměn obecně – protože je vše v začátcích). Ale již nyní je docela patrné, že NFT bude nejspíše znamenat další revoluci na poli internetových technologií.

Další zdroje informací:

Převzato z Krcmic.cz:NFT – co to je a proč byste si jej měli koupit?

Komentáře

Nahoru