Německé automobilky na pokraji kolapsu, co to znamená pro českou ekonomiku?

Dlouho se o tom hovořilo, ale mnozí doufali, že se tomu nakonec vyhneme. Nyní je však realita nevyhnutelná. Německé automobilky čelí vážným problémům, což negativně ovlivňuje nejen německou ekonomiku, ale i tu českou. Podle některých expertů by dopady na ekonomiku mohly být horší, než se původně očekávalo.
Problémy s prodejem a maržemi
Poslední automobilkou, která ohlásila potíže, je Mercedes-Benz. Společnost zaznamenala nižší než očekávaný odbyt svých vozidel. V uplynulém měsíci klesl počet nově registrovaných vozů Mercedes-Benz v Evropské unii o 13 %. Závažná situace panuje i v Číně, kde automobilka čelí nejen zpomalující ekonomice, ale také rostoucí konkurenci, která se pravděpodobně bude dále zhoršovat. „Celkově očekáváme podobný vývoj v druhé polovině roku 2024 jako v té první, což je méně optimistický výhled, než jsme původně plánovali,“ uvádí Mercedes-Benz podle serveru WSJ. Další komplikací je snižování marží.
Ještě větší potíže zažívá Volkswagen, kterému klesají prodeje a především se mu nedaří prodat elektromobily, na které vsadil svou budoucnost. Podle posledních zpráv plánuje firma propustit až 30 tisíc zaměstnanců, jak uvádí Euronews. Situace není příznivá ani pro Českou republiku, kde Volkswagen vlastní Škodu Auto, která rovněž bojuje s poklesem prodejů.
Následky zasáhnou všechny
Volkswagen také zvažuje uzavření některých závodů v Německu, což by bylo zcela bezprecedentní. Například továrna ve Wolfsburgu nyní vyrábí na pouhou polovinu své kapacity, což je dlouhodobě neudržitelné.
Třetí velkou automobilkou, která hlásí zhoršení výhledu, je BMW. Společnost také čelí klesajícím prodejům v Číně, kde narůstá konkurence. Navíc BMW řeší problémy s brzdovým systémem od dodavatele Continental, který je namontován do 1,5 milionu vozů. Oprava této závady bude stát miliardy eur, což značně zatíží firemní rozpočet, jak uvádí CNBC.
Dopady na Českou republiku budou výrazné. Kromě toho, že se potíže dotknou přímo automobilky Škoda Auto, je třeba si uvědomit, že česká ekonomika je silně závislá na subdodávkách pro německé automobilky. Pokud se jejich prodej dramaticky propadne, bude klesat i poptávka po českých komponentech, což může vést k propouštění.
Zdroj foto: www.pexels.com
Komentáře