Michal Burda: Styly tetování se vrací. Je to jako s módou či hudbou (2/4)

Michal Burda: Styly tetování se vrací. Je to jako s módou či hudbou (2/4)

Michal založil před mnoha a mnoha lety asi nejznámější tatérské studio u nás (Tribo). Stal se doslova českou žijící legendou a průkopníkem české tatérské scény. I díky němu se dnes dívají Češi na tetování trošku jinak. A i díky němu mají mnozí z nich nějakou malůvku na svém těle. 

Četli jste už první část rozhovoru?

Mohl bys zkusit vyjmenovat nějaké druhy tetování? Jaká jsou teď oblíbená tetování, čím se liší?

To je těžká otázka, protože na začátku se to dalo dělit docela jednoduše. Barevné, černobílé, japonské, tradiční, apod. V dnešní době, kdy se tetování věnují i lidé s uměleckým vzděláním, je to trochu složitější. Stylů a přístupů je strašně moc.

Takové základní jsou ty, co jsem zmiňoval, a pak třeba motivy, které vycházejí z tradičních kmenových motivů jako třeba tribal. To bylo dosti populární hlavně v 90. letech, takže se teď toho chce celkem hodně lidí zase zbavit :-).

Na druhou stranu zas hodně přichází do obliby neo-tribal neboli dotwork, což jsou takové tečkované kresby, mandaly a další věci, které také vycházejí z těchto tradičních stylů.

Styly se postupně mění a vracejí. Dříve se lidé báli hodně barev a postupně se to, díky bohu, měnilo. V dnešní době se zase někdy tatéři opět vrací k černé barvě a k té jednoduchosti. Je to zkrátka stejné jako u módy nebo hudby.

broadface_kachina_fb

Tattoo by Miki

Co je pro tatéra lepší – když se věnuje více stylům nebo jenom jednomu?

To je hodně individuální. Jsou prostě univerzální tatéři, kteří jsou schopni dělat takřka všechno. A pak jsou zase tatéři, kteří se věnují hlavně jednomu stylu, který je zajímá. Snaží se v něm zlepšovat a rozvíjet. Naší výhodou je, že u nás máme tatérů hodně a každý preferuje jiný styl. Takže my pak můžeme třeba zákazníka nasměrovat přímo ke specializovanému tatérovi a nelámat to složitě přes koleno.

Zhruba platí, že když se někdo věnuje a dělá třeba old school a tradiční kérky, tak není většinou dobrý třeba v realistice a naopak. Takže lidi, co se vyžívají v tom realismu, dělají portréty a kopírují věci z fotek, tak je většinou pak nějaká tlustá linka nebo abstraktní kresba moc neoslovuje. Tím pádem se to tříbí vlastně samo.

fb_filip_f_017

Tattoo by Filip

Kolik u vás v Tribu dělá tatérů?

Stálých a spolupracujících tatérů u nás dělá 8-10.  Ale někteří z nich pracují jen na částečný úvazek. To znamená, že dělají třeba týden u nás a týden jinde, protože mají svá vlastní studia v jiných městech a takhle to střídají.

Jaké by měl mít tatér vlastnosti, co by mělo tatéra odlišovat od průměrných?

Důležité je asi správné namíchání těch správných ingrediencí ve správném čase. Tatér samozřejmě to tetování musí umět udělat dobře. Musí umět dobře kreslit, ale také se musí k těm lidem umět dobře chovat.

Musí být pokorný, pracovitý, trpělivý a jeho styl se musí lidem líbit. Tím mám na mysli, že musí být trochu v kurzu. Protože nemusí být nutně pravidlem, že člověk, který dělá parádní umělecké originální tetování a má vlastní styl, který oceňují lidé z branže, se nutně musí líbit lidem, kteří jsou za tetování ochotni zaplatit a že bude mít dost práce.

fb_filip_f_025

Tattoo by Filip

Občas se pak i stane, že je najednou jeden styl a nebo tatér neskutečně v kurzu, i když třeba ten člověk dělá stále to samé několik let a nikoho to předtím až tak nezajímalo. Objeví se někde nějaká fotka (samozřejmě média a sociální sítě v tom dnes hrají důležitou roli), někdo si o něm něco přečte a strhne to lavinu a pak to nějaký čas jede. I štěstí hraje svou roli. Hlavně musí být ale tatér šikovný, bez toho to nejde. A hlavně pokorný a trpělivý. To bych asi ještě jednou zdůraznil.

Je u tatérů důležité, aby jezdili do zahraničí na různé výstavy, soutěže? Nebo se to dá i bez toho?

Dřív to určitě důležité bylo, neboť internet ještě neměl takovou váhu. Respektive, když jsme začínali, tak ještě nebyl :-).

Čili cestování byla důležitá věc ve sbírání zkušeností, inspirace, kontaktů s lidmi a předávání zkušeností zase dál. V dnešní době je to samozřejmě také důležité, ale už ne tak moc jako dříve.

Neboť těch informačních zdrojů je mnohem víc, než bývalo před lety. Ale myslím si, že osobní kontakt a osobní vazby a přátelství, kdy tatér jezdí na tatérské akce a festivaly hostovat k někomu do studia, tak právě tohle člověka dokáže neskutečně obohatit. Abych tedy odpověděl na otázku – ano, je to důležité. Ostatně jako v každém jiném oboru je důležité se vzdělávat a učit se od ostatních.

FB_pavouk

Tattoo by Miki

Jezdí k vám zákazníci ze zahraničí? A jak velké zastoupení má u vás česká klientela? Jste na ní hodně závislí?

Jádro určitě tvoří česká klientela. Ale také k nám jezdí hodně hostů ze zahraničí, kteří se za námi často vrací. Ale liší se to tatér od tatéra.

Je hodně lidí, co cestují přímo za tetováním, a ti o nás vědí. Spousta lidí si ty výlety nebo dovolené přímo spojují s tím, že si najdou v té oblasti dobrého tatéra do sbírky.

A ti se pak dost často vrací s kamarády nebo s rodinou, takže to se potom takto „virálně“ šíří. Ale jádro Triba leží tedy především v české klientele.

Proč za vámi ti lidé cestují? Může za to vaše kvalita nebo cena?

Obojí hraje svou roli. Ale myslím, že to je dobrý poměr kvality a ceny. Hodně často za námi jezdí lidé ze Skandinávie, kde je tetování často špatné nebo drahé, v horším případě obojí.

Samozřejmě nelze to takto jednoduše zobecnit, je tam i hodně dobrých tatérů. Ale cenově je to někde jinde.

Proto je pro ně pak lepší udělat si týden v Praze – koupit si letenku, nechat se tady potetovat a vyjde je to stále levněji než u nich.

michel_003

Tattoo by Michel

Michale, jaké je u vás věkové rozpětí tatérů? A jaký takový ideální věk pro začátek s tetováním?

U nás máme tatéry  ve věku od 23 do 40 let.

Jako v každém oboru platí, že je lepší začít co nejdříve. Většinou to je tak, že Vás tetování přitahuje v období puberty, ve dvaceti se necháte potetovat jednou, dvakrát, zajímá Vás to, seznámíte se s nějakým tatérem a tam se to někde pak může překlopit, začnete se tomu věnovat víc a víc a už to jede.

Nebo teď se víc stává, že s tetováním začínají lidé, kteří mají za sebou už nějakou Hollarku nebo jinou uměleckou školu. Zvládají třeba dost obstojně focení, kreslení, tvorbu videí nebo grafiky na počítači a napadlo je zkusit si další médium, kde je potřeba ovládnout zase zcela jinou techniku.

Jak moc je u tatéra důležité, jestli má či nemá talent?

Talent je samozřejmě důležitá věc. K tetování musí mít člověk nějaké vlohy, ale to není vše. Musí mít také vkus, cit, musí být pracovitý, musí dřít, měl by být pokorný a takoví lidé to pak někam dotáhnou.

michel_038

Tattoo by Michel

Tetování totiž může často svádět k tomu, že tatér může mít časem dosti nabubřelé ego a to potom nedopadá úplně dobře. Člověk pak může třeba rychle pracovat, vydělávat peníze a hnedka si myslí, že je mistr světa. A to je pak většinou kámen úrazu a hlavní brzda samotného tatéra. Myslí si, že je nejlepší na světě a už se nezlepšuje.

Pomáháš svým tatérům? Děláš jim třeba něco jako mentora?

Pomáhám těm, kteří o to mají zájem. Já ty zkušenosti, co s tetováním mám, nějak předávám, pokud o to někdo stojí. Spousta lidí za mnou chodí a ptá se, co si o jejich pracích myslím. Tak se jim snažím poradit.

Ale je to hodně individuální. Někdo zase tu potřebu nemá. Někdo s tím pomoct nepotřebuje, jde si sám svou cestou. Někdo naopak tu pomoc potřebuje, potřebuje trochu popostrčit na tu správnou kolej.

stromecek_fb

Tattoo by David

Kolik si tak v průměru tatér vydělá?

Strašně záleží, jak se tomu věnuje, ale většinou se to pohybuje v takovém celonárodním průměru, občas i nadprůměru. Když je tatér fakticky za hvězdu, může vydělávat hodně peněz.

triple_tree_fb

Tattoo by David

Co ovlivňuje cenu tetování?

Většinou je to tak, že si tatér sedne s klientem. Baví se o tom, jakou má představu o velikosti, umístění a stylu. Na základě této konzultace se pak stanoví nějaký cenový rozptyl před samotným tetováním.  A výsledná cena se pak odvíjí od času stráveným tetováním.

V případě větších projektů se domluví fixní cena za jedno sezení. Složitější to potom mají tatéři, kteří se zabývají abstraktními kompozicemi nebo čárami, tam je to těžké to dopředu odhadovat, co z toho vznikne a jak to ve finále bude vypadat. Tam se to většinou pak určuje podle celkového rozsahu a velikosti a celkového dojmu. Umění jako takové se dost obtížně naceňuje. Tetování je někdy řemeslo, ale může být také uměním.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru