Dnes vyšlo 15 článků

Lidl v čele boje proti výzvám: Tržby vzrůstají, zisk klesá a Česko na výsluní

Lidl v čele boje proti výzvám: Tržby vzrůstají, zisk klesá a Česko na výsluní

Německý obchodní gigant Lidl během posledního fiskálního roku vykázal obrat přesahující 1,9 bilionu korun. I přes tlak inflace se zisk snížil, avšak česká pobočka stále dosahuje nadprůměrných výsledků. Diskontní řetězec, patřící pod německý Schwarz Gruppe spolu s Kauflandem, uzavřel rok 2022/2023 s tržbami 81,8 miliardy eur a ziskem 1,64 miliardy eur. Zatímco tržby vzrostly o 23 procent, zisk zůstal na stejné úrovni. Tento vývoj byl patrný i v České republice, kde Lidl figuruje jako vedoucí maloobchodní řetězec.

Příjmy zde stouply z 76,3 miliardy Kč na téměř 84,4 miliardy Kč, ovšem zisk klesl z 5,52 miliardy Kč na 5,18 miliardy Kč. Podle účetní závěrky byl veškerý zisk převeden do zahraničí, což odpovídá situaci z předchozího roku.

Lidl odvedl z příjmu z právnických osob do českého státního rozpočtu více než 1,1 miliardy korun za minulý rok. Přestože nadnárodní mateřská společnost působí na několika evropských trzích a v USA a od roku 2022 provozuje vlastní námořní flotilu, čelí náročným podmínkám na trhu. Tržby za fiskální rok 2022/2023 se zvýšily z 66,7 na 81,8 miliardy eur, což odpovídá přibližně 1,922 bilionu korun. Nicméně čistý zisk klesl z 2,14 miliardy eur na 1,64 miliardy eur, což je zhruba 39 miliard korun. Tento pokles zisku je přičítán válce na Ukrajině, poklesu kupní síly a zvýšeným nákladům na energie, dopravu a zboží. Hlavním faktorem, jak uvádí zpráva, jsou také vyšší finanční náklady v důsledku rostoucích úrokových sazeb.

Dluh globální společnosti i české pobočky stále roste. Česká pobočka snížila své dluhy u místních bank a místo toho si vzala téměř 1,7 miliardy korun ve formě půjčky od mateřské společnosti v Německu. Jednou z možných příčin mohou být vysoké úrokové sazby v České republice.

Rok 2022 byl stále ovlivněn pandemií a výpadky zboží ze strany dodavatelů. Německá centrála Lidlu vidí budoucí rizika v nejistotě ohledně vývoje ekonomiky, dluhových krizí, nezaměstnanosti a války na Ukrajině. Navíc očekává, že dodavatelé budou mít problémy se zásobováním zbožím.

Lidl se však snaží na trhu udržet svou konkurenceschopnost. Už v roce 2022 začal budovat vlastní námořní flotilu, která přepravuje spotřební zboží z Číny a Bangladéše do Evropy a zpět. Dnes má osm lodí, které využívají i další společnosti, a firma se stala jedním z nejrychleji rostoucích rejdařských podniků na světě. V roce 2023 se její přepravní kapacita zvýšila z 95 tisíc na 108 tisíc námořních kontejnerů.

Podle vedení společnosti by se do aktuálního roku mělo projevit oživení ekonomiky a průmyslu, nicméně výsledky budou stlačeny horšími podmínkami pro financování.

Zdroj foto: www.pexels.com

Jsem studentka magisterského oboru Politologie. Zajímám se o marketing, zejména copywriting a sociální sítě. Pozornost upírám také na politické a společenské dění doma i v zahraničí a na technologické inovace. Volný čas naplňuji sportem, četbou a vášní pro cestování.

Komentáře

Nahoru