Dnes vyšlo 15 článků

Letiště Václava Havla ukončí pravidlo 100 ml tekutin

Letiště Václava Havla ukončí pravidlo 100 ml tekutin

Modernizované skenery umožňují cestujícím přenášet v příručních zavazadlech nádoby o objemu až 2 litry.

Východolondýnské letiště se od úterý oficiálně stalo prvním hlavním britským letištěm, které ukončilo nařízení drobných toaletních potřeb, která zde panovala od roku 2006, kdy byl poprvé zaveden 100ml limit na tekutiny, pasty a gely v příručních zavazadlech, a to po zmařeném bombovém spiknutí, jehož cílem bylo použít výbušné tekutiny maskované jako nealkoholické nápoje. Nyní mohou cestující odlétající z letiště přepravovat v příručních zavazadlech tekutiny a gely v nádobách o objemu až 2 litry. Letiště modernizovalo svůj systém kontroly zavazadel na nejnovější skenery CT (počítačová tomografie), které poskytují 3D obraz obsahu zavazadla cestujícího.

Tato technologie funguje i pro elektroniku, což znamená, že odpadl zdlouhavý proces ukládání věcí na několik boxů. Je to konec miniaturních toaletních potřeb. Z pohledu cestujících je to mnohem méně stresující. Informace, které jsou poskytovány bezpečnostnímu pracovníkovi, jsou mnohem lepší, takže se výrazně zlepšila detekce hrozeb.

London City prvním velkým britským letištěm, které může plně uvolnit pravidlo o tekutinách. Nicméně brzy se bude tato změna týkat i letiště Václava Havla. Nové skenery budou instalovány na Terminálu 2, kde se odbavují cestující, jejichž cílovou destinací je Schengenský prostor. Terminál 1 zůstane beze změny – nové skenery se do prostoru nevejdou.

Ve Spojeném království vláda stanovila pro velká letiště termín instalace nového kontrolního zařízení do června 2024, což znamená definitivní konec pravidla 100 ml. K dnešnímu dni jsou Austrálie a Nizozemsko jedinými dalšími zeměmi, které modernizaci nařídily, ačkoli po celém světě probíhají zkušební testy. Každý, kdo cestuje s příručním zavazadlem, si musí ověřit, jaký je aktuální zkušební režim nebo pravidlo pro místo, odkud a kam cestuje.

Skenery staré i nové generace používají rentgenové snímání, ale kamera ve starších přístrojích je stacionární, takže výsledkem je 2D obraz, zatímco v CT skeneru se otáčí. „Pořídí sérii snímků kabinových zavazadel ve velmi krátkém čase, takže můžeme vytvořit 3D obraz, ale také provést sérii detekcí, abychom hledali špatné věci,“ říká Jonathan Stone, manažer divize leteckých řešení americké firmy Leidos, která nové skenery na London City dodala. Nové stroje také dávají „detekční schopnosti do rukou algoritmů a vědy, na rozdíl od spoléhání se pouze na člověka“.

Nové skenery mají svou cenu: odhaduje se, že na celém světě bude třeba vyměnit 10 000 až 15 000 skenerů, přičemž náklady na jeden stroj se pohybují kolem 200 000 liber. Investice by se však měla vrátit díky vyšším tržbám v letištních obchodech a nižším nákladům na zaměstnance, protože nové systémy vyžadují méně bezpečnostních pracovníků, kteří monitorují zařízení a odvádějí cestující.

Zdroj, foto: theguardian.com, prague.eu

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru