Kde se vzala elektrická auta a co mohou světu přinést
O elektromobilech se v posledních letech mluví především v souvislosti s Tesla Modelem S. Nedávno byla představena jeho novější verze, která by se měla začít prodávat koncem května a na jedno nabití by měla ujet necelých 400 km. Ale s autem na elektřinu se můžete běžně setkat také v Česku. Možná jste již měli čest projet se vozidlem s tichým motorem.
Nápad elektromobilu přitom není ničím novým. Přišel s ním už chorvatský vynálezce Nikola Tesla, který se narodil v polovině 19. století. Jeho koncept byl ovšem ještě o trochu jiný. Tesla byl ve své době významným vynálezcem, který je známý především jako propagátor střídavého proudu, rentgenového záření či robotické techniky. Hlavně zastával myšlenku, že se všude ve vzduchu vznáší energie, kterou bychom mohli zdarma používat.
Podle Tesly by se elektromobily mohly nabíjet ze vzduchu
Byl posedlý nápadem, že by si jednou lidé mohli brát energii ze vzduchu, a pracoval na bezdrátovém přenosu elektřiny. V roce 1901 opravdu začal na severním břehu Long Islandu stavět svou dřevěnou věž Wardenclyffe, která měla vysílat elektřinu. Jenže nikdy ji nedokončil, protože investoři přestali dávat peníze.
„Pokud by se mohl k této energii kdokoli jednoduše připojit, kam bychom potom umístili naše elektroměry?“ zněl prý komentář investora.
Přesto se Teslovi nakonec povedlo stvořit stroj, který poháněla síla dostupná bezdrátově na kterémkoliv místě na světě. A bylo to právě auto.
Existují důkazy a očití svědci, kteří mohou potvrdit, že vzal osobní auto Pierce Arrow, vyjmul z něj benzínový motor a nádrž a přidal motor na střídavý proud. Na sedadle se nacházel tajuplný konvertor, který převáděl energii ze vzduchu na elektrický proud. Ten pak poháněl motor.
Važme si ropy, dokud ji máme
Tesla prý už kolem roku 1898 objevil energii z éteru a naučil se ji transformovat „z elektromagnetických vln na elektrické napětí“. Už v jeho době mu bylo jasné, že čas pro takovou techniku ještě nenadešel a ropné firmy by z ní určitě nebyly nadšené.
A ten správný čas nenadešel dodnes. Nebo se minimálně nenašel nikdo další, kdo by byl princip schopný aplikovat do reálného využití. Nápad Teslova elektromobilu se ale uchytil a postupem času, jak se zásoby ropy tenčí, si získává stále více příznivců.
Všichni jsme si vědomi toho, že ropa nám jednoho dne dojde. Možná i to je hnací silou firmám, které v posledních letech ve vývoji elektromobilů značně pokročily. Hlavním lídrem v oblasti elektromobilů je bezpochyby Tesla Motors – automobilka ze Silicon Valley. Není to žádná náhoda, jmenuje se totiž právě po Nikolovi Teslovi.
Cena elektromobilu nemusí být nutně vyšší
Jejich prvním modelem byl Tesla Roadster, obrovskou pozornost si ale získali až Modelem Tesla S. Designově vypadá luxusně, střední a nejvyšší model na jedno nabití ujede 426 km. V USA se prodává od června 2012, do Evropy se dostal v druhé polovině roku 2013 za cenu 1,5 milionu korun. Pro většinu z nás je tedy nedostupný, Tesla Motors na jeho rozšiřování v Česku navíc není připravená. Rychlodobíjecí stanice Supercharger by u nás měly vznikat teprve během letošního a příštího roku. Jedna by měla být u Prahy, další na severu Čech, třetí u Brna a poslední někde u Ostravy.
Máme ale jiné automobilky, které nabízí své elektromobily v dostupnějších cenových hladinách. Příkladem může být Renault. Možná jste v nedávné době zaznamenali zprávy o aktualizaci jejich modelu Renault Zoe. Tohle malé autíčko se prodává už od konce roku 2012, ale jeho problémem byl malý dojezd na jedno nabití (zhruba 100 km). To by se v dohledné době mělo změnit, protože se chystá vylepšení jeho technických parametrů. A za cenu v přepočtu 419 tisíc korun to není vůbec špatné.
Když už jsme u toho Renaultu, také on jde cestou, která by mohla být v budoucnu standardem. Při pohledu na nové osobní vozy a na elektrické vozy Renault jde totiž vidět, že nabízí některé vozy v obou variantách – na elektřinu i na benzín. To se zdá jako přijatelná varianta, protože proč by elektromobily měly vypadat jinak než auta na benzín? Jen to přispívá k tomu, že si je pak koupí méně lidí. A až nám jednou dojde ropa, benzínové modely by se mohly přestat prodávat úplně.
Proč používat elektromobily i teď, když ještě ropu máme
Jako všechno v životě, také auta na elektrický pohon mají své výhody a nevýhody. V krátkosti jsou to především tyto:
Výhody
Tiché a rychlé. Elektromobily fungují velmi tiše, a jakmile šlápnete na plyn, energie je dodána okamžitě, takže všechno funguje rychle.
Domácí nabíjení. Jednoduše nebudete potřebovat jezdit na benzínku, stačí auto zapojit do zásuvky a přes noc se vám dobije. Samozřejmě spousta modelů má speciální dobíjecí stanice (viz Tesla Model S), ale většinu jich dobijete rovněž ze zásuvky. Jen to bude pomalejší. Je však nutné zmínit, že tato výhoda by se dala v určitých případech považovat také za nevýhodu. Pro lidi žijící v bytě by mohlo být docela obtížné zapojit si auto do zásuvky.
Levnější provoz. Elektřina je k dispozici ve většině světa a to levněji než ropa. Elektrické vozy navíc nemají výfuk a nepotřebují vyměňovat olej. Stačí se starat o pneumatiky.
Šetrnější k životnímu prostředí. Tohle je nevyvratitelné. Elektrická vozidla nemají výfuk, kdyby je používali všichni, rozhodně se zlepší kvalita ovzduší.
Nevýhody
Dlouhé tankování. Ano, také v benzinovém autě se vám může stát, že vám uprostřed cesty dojde benzín, ale benzinka je přece na každém rohu a natankovat jste schopní za pět minut. Když vám dojde šťáva v elektromobilu, zásuvku sice také najdete všude možně, ale dobíjení bude trvat dlouhé hodiny. A když ho třeba večer zapomenete dát na nabíječku, možná ráno ani nedojedete do práce.
Malý výběr. Na trhu není dostatečné množství elektromobilů a spousta z nich je běžným lidem cenově nedostupná. Postupem času se bude výběr určitě rozšiřovat, ale v současné době se musíte spokojit jen s pár vyhovujícími kousky.
Tak či tak, je to už bezmála 90 let, co Nikola Tesla s nápadem elektromobilu přišel. Jak dlouho bude ještě trvat, než ho dotáhneme do konce?
Komentáře