Je to symbol míru, hájí se firma a tiskne na trička svastiky

Je to symbol míru, hájí se firma a tiskne na trička svastiky


Vlnu bouřlivých reakcí vyvolala minulý týden americká módní značka Teespring. Pro svou novou kolekci triček a mikin zvolila totiž přinejmenším neobvyklý design: jejich hruď zdobí hned dva kontroverzní symboly. Na duhovém pozadí (což je barva, která tradičně symbolizuje tzv. LGBT komunitu – tedy homosexuály a transgender osoby) se vyjímá nechvalně proslulá svastika.

teespring-swastika-cropped

Boříme hranice?

Firma se hájí ušlechtilým záměrem. Odkazuje na původní význam symbolu, který již před staletími používali jako náboženský symbol míru a štěstí například hinduisté či buddhisté. Teprve ve dvacátém století převzali tento znak nacisté, kteří původně pravotočivou svastiku přetočili o 45°. Na výrobcích firmy Teespring se svastika nachází ve své původní orientaci a je doprovázena nápisem LOVE, PEACE nebo ZEN.

„Boříme hranice. Udělejme ze svastiky symbol lásky a míru,“ vyzývá firma a dodává, že svými produkty chce proti nacismu bojovat. Za účelem jejich propagace dokonce na serveru Youtube zveřejnila speciální video. S pochopením či zájmem o kontroverzní oděvy se však nesetkala. Naopak.

Zájem měli jen neonacisti

Proti uvedení nové kolekce se zvedla vlna odporu a odsuzující reakce veřejnosti na sebe nenechaly dlouho čekat. Své rozhořčení neskrýval na sociálních sítích například výkonný ředitel Izraelského židovského kongresu, stejně jako zástupci muzea holocaustu v Osvětimi. Ti požadovali stažení triček z prodeje a Teespring jim nakonec vyšel vstříc, takže v jejich internetovém obchodu již nejsou k dostání. Podle vyjádření firmy o ně navíc byl minimální zájem a i přes rozsáhlou kampaň se prý neprodal ani jeden kus. Zřejmě jediný pozitivní ohlas tak obdrželi od americké neonacistické skupiny Daily Stormer, která se na Facebooku vyjádřila pochvalně.

Jednou už to tu bylo

Není to však poprvé, co o sobě společnost Teespring dává vědět kontroverzními potisky svých triček. V minulosti například pobouřila veřejnost červenou mikinou s nápisem „Černé ženy nejsou lidé, je to odpad“.

Na malý zájem zákazníků si přesto nemůže stěžovat. Společnost založená před šesti lety dvěma mladými studenty zažila raketový nástup, ročně prodá desítky milionů triček a podle serveru CNBC.com činily její loňské tržby bezmála šedesát milionů dolarů. Za úspěch vděčí především ojedinělému konceptu umožňujícím zájemcům navrhnout si vlastní design svého produktu a ten následně nabídnout ostatním nakupujícím.

Zdroj: lidovky.cz

Po maturitě zamířila na Filosofickou fakultu UK a potom se vrhla do psaní. Přispívá na řadu webů i tištěných časopisů, věnuje se copywritingu a hraje si s češtinou. Taky miluje čtení, takže týdně přelouská tři čtyři romány. Když právě nedělá nic z toho, vypomáhá v prodejně ovoce a zeleniny nebo sportuje. Zajímá se o média, psychologii a historii obyčejných věcí. Je nekuřačka a abstinentka, miluje mrkev a nesnáší kmín.

Komentáře

Nahoru