Jan Štrbán: Když jsem začínal dělat první komerční Facebook, byl jsem za mimoně

Málokdo může říct, že se spolupodílel na utvoření největší akce svého druhu ve střední Evropě. Jan Štrbán se tímto úspěchem chlubit může. Jeho jméno je spojováno s největším festivalem milovníků zmrzliny ve střední Evropě, který se příhodně jmenuje Prague Ice Cream Festival. Jan Štrbán je specialista na sociální sítě, který má bohaté zkušenosti s propagací a marketingem firem IKEA, KARE, H&M a mnoha dalších. V současné době provozuje firmu Creative Office Prague.

15219398_10211131615384213_184659515174856048_nupravaAhoj Honzo. V čem jsi podle tebe lepší než ostatní správci sociálních sítí?

Každý má svůj vlastní náboj pro správu sociálních sítí. Já se snažím více pracovat s eventy a skupinami a více dělat s mixem zábavy a komerčního sdělení. Můj cíl není postovat xkrát za týden, ale pravidelně jednou za čas s větším dosahem.

Můžeš popsat, co všechno práce specialisty na sociální sítě obnáší? Hodně lidí si představuje, že správci sociálních sítí se vlastně jen poflakují, koukají na videa, prohlíží si nový obsah a občas sami přidají nějaký příspěvek. Můžeš čtenářům prozradit, jak zhruba vypadá tvůj pracovní den?

Mám na starosti momentálně 15 social media kanálů, a musím říct, že je to práce v podstatě non-stop. Pokud nejste u svého počítače, musíte být neustále na telefonu. 🙂 Sledovat reakce lidí, číst zprávy atd. Začínám každý den kontrolou systému Trello. Tam přidávám texty + grafiky pro klienty (na 14 dní, měsíc nebo podle individuálních požadavků) a ty se mi k tomu vyjadřují. Nastavuji PPC kampaně, vytvářím analýzy, rozpočty. Sleduji samozřejmě zahraniční social media pro inspiraci, a to především Instagramy. 🙂 Ten mám osobně raději než Facebook. 🙂

Co tě na práci specialisty na sociální sítě nejvíce baví?

Naprostá rozmanitost, ta práce se neustále mění. Co včera platilo, za týden může být pasé. A žádný návod, a že jich je, na to nemusí platit. 🙂 Musíte si hodně věcí osahat a vyzkoušet sami.  Nejvíce mě na tom baví ta dynamika práce. Můžete se inspirovat donekonečna ostatními sitěmi i tím, že nemáte jednu kancelář a nejste omezený jedním výhledem. 🙂

Je něco, co tě naopak štve?

Momentální rozdělení Facebooku na personální a průzkumník – raketa. 🙁 Uvidíme jak dlouho to vydrží… Jinak bylo ze začátku zvláštní, že se s některými majiteli firem nikdy nevidím. 🙂 Vystačíme si s Trellem nebo Skypem, ale to k on-line práci patří.

Co je z tvého úhlu pohledu na celé práci nejsložitější?

Social média je mladá oblast a je důležité si udržet i mladou mysl. Jak se občas u cool prací řiká: „Neveř nikomu nad třicet.” 🙂 Moje inspirace pochází spíš od mladších lidí než od velkých gigantických reklamek.  Takže udržet si mladou mysl a svěží tempo v kombinaci s časovým plánem je občas složité.

Se sociálními sítěmi jsi pravděpodobně pracovně v kontaktu každý den. Používáš vůbec osobní profily na sociálních sítích, nebo se snažíš ve svém volnu těmto věcem vyhýbat?

Určitě používám. Na eventy Facebook, na zprávy a sledování také. Twitter na novinky, ale teď už mě tolik nebaví a využívám i hodně Instagram. Tam rád postuji a sleduji ostatní. Mám rád i Instastories. A musím říct, že ty jsem si oblíbil více než Facebookové stories. Mají lepší dynamiku a sledovanost. Dříve jsem používal Pinterest na inspiraci pro wall posty a Tumbler. Samozřejmě mám Swarm na čekování poloh, nebo Snapchat na party videa. 🙂 LinkedIn mám také, ale popravdě na ten zrovna skoro vůbec nechodím.

Je z marketingového hlediska dobře, že sociálních sítí přibývá?

Nová generace je s těmito kanály srostlá. Vidím to u mladší generace. A pokrok nezastavíš, a proto záleží jak s těmito kanály člověk naloží. Já, když jsem začínal dělat první komerční Facebook, tak jsem byl za mimoně. Každý mě od toho odrazoval, že se přes to v České republice nebude nic komerčního řešit. A podívejme, kde je to dnes. Jistě, tříští to publikum, ale právě proto musíte být ve střehu a přemýšlet, jak s takovým publikem pracovat.

Jak stíháš sledovat všechny změny na sociálních sítích? Já se kolikrát nestíhám orientovat ani na Facebooku, protože se neustále něco mění. Ať už to je vzhled, principy zobrazování příspěvků, reklama, ale i mnohé další věci.

Jsem tak trochu oběť své práce a mám iPhone přirostlý ke své ruce. Ale upřímně mě baví tyto věci prostě zkoumat… neberu to ani tak jako práci, ale spíš jako zábavu. Mě ta dynamika fascinovala od začátku. 🙂

selfíčkoJaká změna v poslední době nejvíce ovlivnila tvou práci?

Nejvíce mě přijdou fascinující tzv. Chatboti, což je program, který si dokáže automaticky povídat s klienty stránky například přes messenger. Přes tuto chytrou inteligenci si můžete koupit vaši oblíbenou věc a ani o tom nemusíte občas vědět, že vám ji prodal robot. Také celkem dobře funguje chatbot v aplikaci Booking. To je budoucnost a to je důvod, proč k tomu chci více proniknout.

Bude podle tebe Facebook do budoucna pro firmy dostatečně zajímavým marketingovým nástrojem? Není žádným tajemstvím, že se na Facebooku snižuje organický dosah, takže kdo si nezaplatí, ten není vidět.

Už poslední 4 roky říkám, je potřeba platit wallposty. I když se mi podařilo bez jediné PPC kampaně dostat na event přes 10 000 lidí. Myslím si, že stále platí: máš dobrý nápad, není zbytečně komplikovaný? Tak je Facebook pořád skvělým kanálem.

Jak si v tomhle ohledu stojí ostatní sociální sítě?

Spíš je otázka jaký produkt nebo službu nabízíte a pro jaké publikum. Pro někoho je skvělý Instagram a někdo zase hledá informace na Facebooku, někdo využívá obojí. Mně se líbí tyto kanály mixovat a využívat právě zminované chatboty, videa, stories atd. s eventy a klasickými posty.

Rád bych se tě zeptal ještě na několik věcí spojených přímo s vedením účtů na sociálních sítích. Jaké jsou dneska trendy? Co v současnosti funguje?

Uritě videa! Giphy, zkrátka, všechno co má pohyb. Dále také propojení s Vlogery, Influencery. S lidmi kteří umí pracovat se svými sítěmi tak, že inspirují ostatní. A samozřejmě je nutné, nebát se investovat do reklamy…

V mnoha oblastech stačilo, a pravděpodobně i dnes stačí, přebrat něco, co funguje v zahraničí a udělat českou mutaci. Příkladem mohou být ViralBrothers. Je možné vést sociální sítě obdobně jako zahraniční správci, nebo je české prostředí specifické?

Určitě je možné se inspirovat, ale vedení ve stylu zahraničních social media by mohlo určité publikum vnímat jako neosobní, asi bych doporučoval skutečně individuální přístup pro publikum které máte. Asi je něco jiného když máte produkty IKEA, než když máte lokálního designéra, který tvoří pro určité publikum a jeho snem je spíš tvorba produktu na míru. Také záleží jaká social media vás více baví dělat.

Jak si vedou české firmy na sociálních sítích? Snesly by srovnání se společnostmi z jiných zemí?

Mě zrovna moc nebaví srovnávat Škodovku a Hyundai v jejích bojích tak tady nechám bez další odpovědi.

m ses výrazně podepsal pod projekt Prague Ice Cream Festival. Kde ten nápad vznikl, a jak se na něm podílíš?

Nápad vznikl před čtyřmi lety a pracuji na něm neustále. Teď připravujeme čtvrtý ročník Prague Ice Cream Festivalu a k tomu máme ještě zimní edici Prague Sweet Winter Festival. Přemýšlel jsem dlouho nad svým vlastním food festivalem a do té doby dělal drobné hudební akce pro velmi omezenou komunitu. A po nějaké době mě napadla zkrátka zmrzlina a vše kolem ní – výroba, workshopy, zajímavosti a mnoho dalšího. Domluvili jseme si pár zmrzlinářů pro event. No, a druhý den jsem se přihlásil na event a bylo tam 15 000 lidí. Volali nám novináři z radia a rozjel se event větších rozměrů, na který musí člověk pracovat denně přes celý rok. Teď už chystáme věci na další ročník a pořád se učíme, co nového je potřeba udělat. A vedení takového eventu na Facebooku je snad na samostatnou kapitolu. :-)))

Prague Ice Cream Festival

Prague Ice Cream Festival

Považuješ to za svůj největší úspěch v pracovním životě, nebo se něco řadí ještě výš?

Prague Ice Cream Festival považuji za velký úspěch, je to kontinuální event který pořádáme na Pražském výstavišti a pracujeme na něm se svým hlavním partnerem MEC3 a dalšími lidmi ze zmrzlinářského průmyslu, kteří mají rádi tuto ideu a dělají s námi festival s naprostou radostí.

Je ve světě sociálních sítí něco, co tě ještě dokáže překvapit?

Momentálně to je zapojení umělé intelegence s tím, že bude zajímavé sledovat, jak se to bude vyvíjet dál. Fascinuje mě například využití reakcí na Facebooku, komentářů, různých druhů lajků apod. k dokonalé analýze uživatele. V zahraničí se tak analyzují různé politické sdělení, volby, Brexit a podobně.

Na závěr by mě zajímala ještě jedna věc. Pokud vím, tak se aktivně nevěnuješ oblasti politického marketingu. Ale jsi specialista na sociální sítě, tak se tě chci zeptat, jestli mohou mít sociální sítě opravdu tak velký vliv na volby, jak někteří prezentují.

Jsme přesvědčený, že dokážou zamávat volebními čísly a mají na politickou prezentaci vliv.

Honzo, děkuju ti za čas, který jsi nám věnoval. Přeju hodně úspěchů v osobním i pracovním životě!

Díky, rád jsem se podělil o pár věcí z pracovního života.

 

Komentáře

Nahoru