Dnes vyšlo 1 článků

Jakub Krejčík: Každoročně rosteme zhruba o 100 %

Před čtyřmi lety vymyslel Jakub Krejčík se svými společníky jídlo v prášku, které pojmenovali podle biblického pokrmu Mana. Dnes této unikátní stravy prodávají přes 200 tun měsíčně po celé Evropě. K dostání je u internetových prodejců, ale nově také v Globusu a trafikách Relay. A přitom začátky společnosti Heaven Labs byly velice skromné. „Mana začínala v sáčcích z IKEA a byla zabalená v krabici, co jsem našel doma. Na sáčky s práškem jsme lepili první logo, které jsme vystřihli z nalepovacího archu,“ vzpomíná 34letý Jakub Krejčík. Více si o úspěšném českém startupu přečtěte v rozhovoru.

Jakub KrejčíkJakube, můžeš na úvod Manu trochu představit?

Mana je lehce stravitelný pokrm, má přesně dané množství nutrientů včetně stopových prvků, minerálů, vitamínů a dalších tělu prospěšných látek přispívajících ke správné funkci těla a mysli. Může sloužit jako úplná náhrada stravy, případně jako alternativa při nedostatku času na přípravu jídla. Nebo jako jednoduché řešení jídla na cestách.

Kdy a jak se u tebe zrodil nápad vynalézt Manu? V Česku do té doby žádný podobný produkt nebyl.

Potravinami a jejich složením jsem se začal zabývat shodou několika okolností. Bylo to v době, kdy dva z mých prarodičů onkologicky onemocněli a měli problémy přijímat potravu. Někdy v té době jsme také s manželkou drželi dvoutýdenní očišťovací kúru. Na konci toho detoxikačního půstu jsem přemýšlel nad tím, co budu jíst, až to skončí. Začal jsem se podrobně zajímat o složení potravin a zjistil, že má všechno nějaká „ale”. Vzal jsem to proto z druhého konce a vlastní zdravou a vyváženou potravinu si vyrobil.

Takto to zní jednoduše, ale co takový proces výroby Many obnášel, co sis musel všechno nastudovat?

Začal jsem studovat, z čeho se vlastně jídlo skládá. Začalo to rozdělením na sacharidy, tuky a bílkoviny. Postupoval jsem pak stále hlouběji do dalších vrstev, až jsem došel na úroveň chemických prvků. Zjišťoval jsem také, jaká jsou nutriční doporučení světových zdravotnických organizací. Vymýšlel jsem, jak tělu ve vyváženém množství dodat přesně to, co potřebuje, a naopak mu nedávat nic, co nepotřebuje. Vycházel jsem z klinických studií organizace European Food Safety Authority, která zkoumala, co by měl průměrný Evropan jíst. Na mě a mých spolupracovnících pak bylo najít vhodné suroviny a poskládat je v ideálním poměru.

Jak takové „čisté“ suroviny hledáš? A kde?

Dnes už po celém světě. Každou surovinu odhalujeme laboratorními analýzami do posledního prvku, což celý proces extrémně komplikuje. Když jsme chtěli použít třeba oves, museli jsme najít zpracovatele, který dokáže z té suroviny odstranit všechno, co nepotřebujeme. Ale to už je minulost, dnes je celý systém mnohem propracovanější a chytřejší. Jednotlivé suroviny si pak dohromady sami mícháme v naší výrobní hale.  Výsledkem pak byla na začátku prášková Mana, která se spolu s olejem rozmíchává ve vodě. Před rokem jsme uvedli i Mana drink, tedy už kompletně hotové jídlo v lahvi.

Když říkáš, že dnes je celý systém mnohem propracovanější a chytřejší, jak to teda konkrétně vypadá? Jak dnes vzniká Mana?

Prohlubujeme a vylepšujeme náš systém laboratorních analýz. V další řadě klademe stále větší důraz na kvalitu a zpracování surovin od našich dodavatelů, kteří nám umí dodat suroviny ve správné podobě. Dále také kontinuálně investujeme do naší výrobní linky. Právě v těchto týdnech dokončujeme fázi, kdy měníme některé výrobní technologie a přecházíme na poloautomatickou výrobu. Do budoucna bychom se chtěli dostat do třetí fáze, kdy bude výrobní linka plně automatizovaná a její obsluhu zvládne jeden člověk.

DSC_3180Jak dlouho trvalo, než vzniknul první prototyp práškové Many?

Necelý rok. Peníze na jeho dokončení jsme vybírali od fanoušků pomocí vlastní crowdfundingové kampaně. Firmu jsem rozjížděl jen s manželkou, později se mi pak povedlo do projektu přizvat ještě dva talentované kamarády. V roce 2015 jsme dosáhli obratu 23 milionů a to nám umožnilo další vývoj výrobku a především hotového nápoje Mana drinku hradit ze svého. Nepotřebovali jsme investora. Díky tomu vše zůstalo a stále zůstává stoprocentně pod naší kontrolou, přes výzkum, vědecké a laboratorní studie, výrobu, logistiku, prodej. To má pro nás velkou prioritu.

Mana už se prodává na vašem e-shopu, v Alze, Globusu, trafikách Relay, díky Amazonu také po celé Evropě. Nedávno jste otevřeli i vlastní pobočku v Německu a letos chcete začít prodávat také v USA. Ani nyní ti investor nedává smysl?

Je pravda, že v poslední době se naše jednání s potenciálními investory zintenzivnila. Protože pokud chceme být světový produkt, není prakticky možné to platit všechno ze svého. Byli bychom omezení vlastním cash flow. Proto do budoucna investora nevylučujeme.

ManaGlobus_7Proč jste se rozhodli založit pobočku zrovna v Německu?

Díky fúzi s německým partnerem jsme lokalizovali celý byznys a přizpůsobili ho německy mluvícím zákazníkům nejen v Německu, ale i v Rakousku a Švýcarsku. Dohromady tak můžeme oslovit sto milionů potenciálních zákazníků, což je cool.

Kolik procent obratu vám nyní dělá export a jaká čísla si od německé pobočky slibujete?

Teď je celoevropský export asi 40 procent našeho obratu. V Německu jedeme teprve od 15. ledna, pozvolně rosteme, což s sebou nese nároky na výrobu a logistiku. Pokud vše půjde podle plánu, na konci roku zde budeme mít větší obrat než v Česku.

Můžeš tedy říct konkrétní číslo, jaký celkový obrat očekáváte za rok 2018?

Uvádět konkrétní číslo je teď předčasné. Pokud ale přihlédnu k tomu, že každoročně rosteme zhruba o sto procent, letos jsme vstoupili také do velkých kamenných řetězců a na německý trh, očekáváme minimálně podobný růst.

Proč jste se rozhodli expandovat i do kamenných řetězců Globus a Relay?

Vycházeli jsme z toho, kde bychom Manu chtěli potkat, kde by podle nás měla být a kde lidé ocení funkci, kterou nabízí. To jsou přesně místa jako právě největší prodejna s širokým sortimentem zdravé výživy. A pak také místa spojená s pohybem, ať už jde o metro, nádraží, letiště. Navíc nám dává smysl, že jak Globus, tak provozovatel Relay má silnou prodejní síť i v Německu.

V článku na idnes.cz z únoru 2017 je psáno, že expanzi do kamenných obchodů neplánuješ. Co se změnilo?

Od začátku jsme chtěli, aby Mana byla co nejdostupnější, aby lidé měli možnost téměř všude sáhnout po rychlém a přitom plnohodnotném zdravém jídle. Nečekali jsme ale, že to půjde tak rychle. Pak jsme ale vstoupili do jednání s potencionálními partnery a zjistili jsme, že tyto konkrétní retailové lokace dávají perfektní smysl. Adaptujeme se.

Jak složité bylo pro tebe vyjednat rozumné obchodní podmínky?

Musím říct, že jak ze strany Globusu, tak i ze strany provozovatele sítě Relay jsme cítili velmi korektní jednání. Vše probíhá k oboustranné spokojenosti.

ManaGlobus_6Je v plánu i nějaký další kamenný řetězec nebo e-shop, do kterého se chystáte v brzké době zamířit?

Jsme ve fázi jednání s desítkami potenciálních partnerů. V tuto chvíli jsme už k dostání v obchodech s největší (Globus) i nejmenší prodejní plochou (trafiky Relay) na jednotku, ale jsme otevřeni i dalším partnerům. Chceme, aby Mana byla dostupná ve všech velkých prodejních kanálech.

Ještě zpět k funkčnosti Many. Je opravdu možné jíst dlouhodobě jenom Manu?

Ano, Mana je vyvinutá tak, aby na ní bylo možné přežít ze sta procent, ale jak moc si jí člověk zařadí do jídelníčku, je na něm. Pokud má někdo problém se snídaní nebo intenzivně pracuje na projektu, který mu nedovolí jít si sednout na hodinu do restaurace, tomu můžeme vytrhnout trn z paty. Jak moc si člověk zařadí Manu do jídelníčku, to je na něm. Nikomu neříkáme, co má dělat. Každý disponuje vlastní svobodnou volbou. To, že je to pro tělo dobré, máme potvrzené.

Jak dlouho lze Manu používat jako totální náhradu stravy?

Mana je sestavená na stoprocentní režim. Zkoušeli jsme to nejen na sobě dva měsíce pod lékařským dozorem, kdy dobře dopadly krevní testy, biometrická vyšetření, stav svalů a další měření. Máme memorandum o spolupráci s 3. lékařskou fakultou Karlovy univerzity, která už provedla dvě klinické studie sledující glykemický a inzulinemický index u lidí, kteří jedli pouze Manu. Obě studie vyšly skvěle, jsou veřejné, každý si je může dohledat a prostudovat.

Americká potravina Soylent, která se v mnohém Maně podobá, zažila po strmém růstu také v roce 2016 poměrně velký propad kvůli zdravotní závadnosti nového produktu. Nebojíš se podobných obtíží u Many? Jakým způsobem se může takový problém vůbec objevit?

Podobných obtíží se nebojím, protože věnujeme maximum pozornosti tomu, abychom zajistili minimálně pětistupňovou kontrolu ve výrobním procesu. Manu vyvíjíme na základě hloubkových analýz ve státem certifikované laboratoři. Děláme také vlastní klinické studie. Je doslova naší osobní misí vědět o surovinách a produktu jako celku absolutní maximum. Proto Manu stavíme na bázi 44 klinických studií vázaných přímo na námi použité ingredience. Několik klinických studií jsme již provedli, další studie probíhají nyní.

Jaká je vlastně konkurence v této oblasti stravy?

Konkurenci nechci hodnotit. My jsme v situaci, kdy je Mana na evropském trhu úplně nový produkt. V rámci ostatních produktů je potřeba jasně rozlišovat mezi doplňkem stravy, poloplnou stravou a její úplnou náhradou. Mana spadá do posledně jmenované kategorie.

Vyvíjí se v průběhu let nějakým způsobem Mana? Jakým směrem by se měla podle tebe posouvat do budoucna?

Mana začínala v sáčcích z Ikea a byla zabalená v krabici, co jsem doma našel. Na sáčky s práškem jsme lepili první logo, které jsme vystřihli z nalepovacího archu. Takové byly začátky. Od té doby jsme postupně vyvinuly čtyři nové verze práškové Many a třikrát jsme upgradovali Mana drink. Díky detailnějším laboratorním analýzám a klinickým studiím jsme schopni vidět vždy o něco více než předtím, takže v nejnovějším receptu označeném jako Mark 4 jsme vylepšili hlavně texturu a chuť. Taky jsme navýšili některé vitamíny a minerály, ale zároveň zachovali kvalitu a nutriční hodnoty. Vývoj Many je neustálý, každý rok čekejte velkou změnu.

TIL_2918upravaKaždoročně rostete skoro o sto procent. Je hodně zájemců, kteří chtějí pracovat pro úspěšný startup, nebo i na vás dolehl nedostatek lidí na pracovním trhu?

Firmu jsme rozjížděli jako taková komunita přátel a známých. Nyní je nás už skoro čtyřicet a další kvalitní kolegy kontinuálně hledáme. Díky tomu, že se nám daří a přišli jsme na trh s unikátním produktem, jsme atraktivní pro kvalitní a kreativní lidi, kteří se chtějí podílet na něčem, co nejen funguje a má globální potenciál, ale čemu oni sami věří.

Jakým způsobem si úspěšný český startup nové kolegy vybírá?

Nejen k novým kolegům se snažíme přistupovat na základě osobnostních analýz. Jsme data-driven, data milujeme a analyzujeme všude, kde se dá. Chci, abych já, jako šéf, ale i ten konkrétní nový kolega věděl, v čem je dobrý a v čem může své schopnosti uplatnit a jak je ještě rozvíjet dál. Díky tomu se u nás nestane to, co se běžně děje ve velkých korporátech, kdy někdo dlouhodobě pracuje na určité pozici jen kvůli jakémusi kariérnímu postupu a zařazení do tabulek, ačkoliv k tomu nemá předpoklady, nebo ho to dokonce nebaví. U nás lidé dělají to, v čem jsou dobří. A snažíme se je zaměřovat zároveň i na práci, která je bude bavit. Jen tak to má pro obě strany největší efekt. My opravdu nechceme být jako podniky, které zaměstnance jednou za rok pošlou na pohovor s HR manažerem, dají mu kurzy angličtiny, ale jinak se o něj celý rok nezajímají. To je špatně. S lidmi, kteří pro nás pracují, je podle nás potřeba pracovat, poznat je, vzdělávat a zajímat se o to, aby nestrádali psychicky nebo fyzicky. Práce ve firmě, to není jen ta profesionální stránka věci, je potřeba lidem nabídnout přidané hodnoty a vyžití. Interně celý projekt nazýváme Mana Univerzita, který už brzy bude online a každý se bude moci přihlásit o spolupráci s námi.

Na závěr bych parafrázoval velice oblíbenou otázku personalistů. Kde vidíš svou firmu a Manu za deset let?

Vidím Manu jako globální brand dostupný opravdu po celém světě. Chceme i nadále doručovat skvělé produkty, které budou lidem přinášet reálné benefity. Chceme, aby Mana vyhovovala specifickým potřebám zákazníků, aby takový produkt neobsahoval žádné alergeny a byl cenově nadále dostupný pro všechny.

Jakube, díky za rozhovor. Ať se ti daří, je skvělé sledovat úspěšné Čechy a Češky. 

Rádo se stalo. Zdravím čtenáře.

Komentáře

Nahoru