Jak vypadá dobrý banner

Jak vypadá dobrý banner

Nejdůležitější součástí marketingu je vaše značka a vizuální podoba, podle které si vás budou lidé pamatovat. A jednou z důležitých věcí je dobře zpracovaný banner. Ano, nejlepší je asi nechat si ho udělat profesionály. Ti rozumí grafice i marketingu. Ale pojďme se na banner podívat trochu z pohledu laika.

I když se to tak možná nezdá, bannery ještě ani v dnešní době nejsou mrtvé. Jsou v pohodě a budou používané jistě ještě nějakou dobu. Je jen málo případů, kdy by banner nepřekonal textovou reklamu. Grafický prvek zaujme každého dříve hned na první pohled. A to vše znamená jedinou věc. Bannery jsou jako součást kampaně nutné.

Co je to dobrý banner?

Dobrý banner není ten, který dobře vypadá. Dobrý banner je ten, který dobře funguje. Může vypadat naprosto příšerně, ale pokud funguje a přivádí zákazníky, je přesto perfektní. Nezapomínejte na to, že důležitá je jediná věc – měřitelné výsledky, ne dočasný obdiv.

Základní pravidla dobrého banneru

1. Poznejte umístění banneru.

 Aspoň se o to pokuste. Chcete-li vytvořit dobrý banner, měli byste vědět, kde se bude zobrazovat. To však není vždy tak jednoduché, jak to vypadá.

Je totiž možné, že vaše bannery budou automaticky umístěny na několika různých místech po celém internetu. Problém je v tom, že nevíte kde. Nevíte nic. Samozřejmě to můžete později zjistit, ale vy to potřebujete vědět teď. A proč?

Představte si, že je váš banner již někde umístěný a zamyslete se nad pár otázkami. Kolik reklamy už tam je? Ve které části webu se objeví? Existuje tam mnoho textových reklam? Jaký je styl ostatních bannerů? Myslíte, že se snaží splynout nebo vystupovat? Čím je váš banner obklopen? Čím více odpovědí dostanete, tím lépe. Tyto odpovědi jsou užitečné již ve chvíli, kdy banner začnete vytvářet.

2. Dobrý text prodává.

Jasně, že banner není textová reklama, ale stále musí obsahovat chytlavý text. Není tu místo pro tutoriál copywritingu, ale pojďme se podívat na pár rychlých tipů.

Titulek zaručuje 80% úspěchu. Pokud je k ničemu titulek, na ničem dalším už pomalu nezáleží. Vymýšlení titulku proto věnujte velké úsilí. Inspirujte se například z titulků, které již jsou úspěšné , a používejte je jako šablonu.

Odpovězte na uživatelovy otázky. Co? Proč? Jak? Co z toho budu mít? Každá z těchto otázek je stejně důležitá. Lidé chtějí vědět, co nabízíte, proč to děláte, jak to mohou získat, a co by z toho měli. Odpovězte jim a čeká vás úspěch.

Výzva k akci. Asi nejdůležitější věc. Nezapomeňte uživatelům poskytnout nějakou výzvu k akci. Dokonce i něco tak zdánlivě primitivního jako tlačítko „Klikněte zde“ nebo „Získejte dárek zdarma“. Pokud chcete, aby něco udělali, řekněte jim, co to je.

Banner z dílny technologygraphics.sk. Uživatelům je jasné, že pro navštívení obchodu slouží tlačítko v pravém dolním rohu.

Banner z dílny technologygraphic.sk. Uživatelům je jasné, že pro navštívení obchodu slouží tlačítko v pravém dolním rohu.

3. Přesvědčivá grafika

Zákazníky získáte tím, že spojíte některé specifické informace s grafikou.

Potřebujete něco, čeho si lidé všimnou a pak začnou jednat. Druh grafické informace, která je vhodná pro cílovou skupinu.

Vezměme si příklad. Pokud vytváříte banner pro online obchod se spodním prádlem, pravděpodobně použijete obrázky polonahých žen, abyste upoutali pozornost. (Jen okrajová poznámka – polonahé ženy pracují na upoutání pozornosti stejně dobře pro oči mužů i žen.) To je v pořádku. Ale je lepší ukázat i názvy a ceny produktů, které mají ženy na sobě. Tak je celý banner na oko příjemný a informativní.

4. Čitelné písmo

To byste se divili, kolik bannerů používá fonty, které jsou zcela nečitelné. A nemluvíme jen o samotném písmu. Mluvíme celkově o stylu. Špatný kontrast, rozmazaná písmenka, příliš malá nebo velká písmenka a tak dále.

Je zde jedno dobré pravidlo. Když budete mít před sebou hotový banner, vezměte jej a ukažte jej své babičce. Požádejte ji, aby ho nahlas přečetla. Pokud se jí to nedaří, změňte písmo. Tak jednoduché to je. Babička – váš profesionální bannerový rádce.

Zamyslete se tedy nad kombinací písma a kvalitními fonty.

5. Vhodné barvy

Různé barvy znamenají v různých kulturách různé věci. Vzpomeňte si na svoji cílovou skupinu uživatelů, abyste neudělali nic hloupého. Barvy jsou opravdu širokým tématem, inspiraci můžete hledat například zde:

Existuje tu však jeden dobrý trik. Jsou tu dvě barvy, které obvykle pracují výjimečně dobře: oranžová a modrá.

Oranžová je ideální pro všechny druhy tlačítek (pokud nevěříte, stačí navštívit Amazon). To proto, že oranžová je nejnápadnější barvou hned po červené, ale nevyvolává všechny negativní emoce, které vyvolává právě červená barva (věci jako „stop“, „pozor“ nebo „nebezpečí“).

Modrá je barva bezpečí. To vytváří pocit důvěry. Dobře funguje pro nadpisy a obecně text.

Nemusíte samozřejmě používat tyto dvě barvy, ale je dobré být si vědom jejich předností.

6. Rámeček

I tenká čára kolem banneru může pomoci upoutat pozornost. Proč? Jsme na ni zvyklí ze snímků v reálném životě (např. obrazy), proto má podvědomý vliv na naše vnímání. Prostě více zaměříme svoji pozornost na věc, která je uvnitř rámečku. To je vše. A navíc… Přidání rámečku kolem banneru je záležitostí asi 15 s práce ne?

To byla základní pravidla. Teď se pojďme podívat na trochu zábavnější část.

Bannerová slepota – nemoc internetu

Zřejmě to znáte. Bannerová slepota je problém, který se dotýká téměř každého uživatele internetu. Jsou zde dvě skupiny, které (zatím) nemocné nejsou. Lidé, kteří jsou na internetu dobu kratší než jeden měsíc, a lidé, kteří jsou mladší sedmi let.

Celý problém má jen jeden jednoduchý symptom. Každý, kdo je jím ovlivněn, je slepý vůči všemu, co vypadá jako banner. A ve skutečnosti to vůbec ani být banner nemusí. Stačí, když to vypadá dost podobně.

A slepota je myšlena doslova. Nestane se tak totiž na vědomé úrovni. Není to jako že vidíme banner a pak se rozhodneme, že o něj nebudeme mít zájem. Banner je pro nás doslova neviditelný. Naše podvědomí ho vymaže z našeho pohledu.

A jsou tady 2 hlavní způsoby, jak porazit bannerovou slepotu. No dobře, možná jich existuje i více, ale pojďme se soustředit na tyto dva.

1. Navrhněte banner, který sice vypadá jako banner, ale zároveň i jako mistrovské dílo

Navrhněte banner, který vynikne mezi všemi ostatními věcmi, které jsou zobrazeny na stránce. Musí to být na celé stránce ta nejviditelnější věc. Něco, co je prostě nemožné přehlédnout. Něco jako fialová kráva uprostřed místnosti.

K dosažení tohoto cíle můžete použít několik triků.

Použijte fotky atraktivních lidí. Vzpomínáte na příklad obchodu se spodním prádlem? Pěkné tváře a postavy vždy upoutávaly pozornost. Využívejte toho kdekoliv je to možné. Ještě efektivnější je použít obrázek někoho, kdo se dívá přímo do kamery. Kdykoliv se někdo pokusí navázat s námi oční kontakt, máme tendenci si ho všímat a to zejména v případě, že je osoba atraktivní. A ano, i v případě, že je oční kontakt falešný, jak je tomu v případě obrázku.

Hezká roztomilá zvířatka. Pokud možno malá a chlupatá. To je starý trik. Kočky jsou roztomilé, malé a chlupaté. Existuje dobrý důvod, proč se naopak nechcete dívat na velkého nosorožce. Používejte obrázky roztomilých zvířat, pokud můžete.

Zdarma, nové, sleva, -80% atd. Pomocí těchto spouštěcích klíčových slov produkujete okamžitý impuls jednat. Důvodem, proč to však není zase tak úžasné, je fakt, že je to velmi starý trik. Lidé jsou na něj zvyklí z tisíců marketingových sdělení, jsou mu vystaveni denně. Když už, tak využijte „zdarma“ nebo „free“, protože dnes se toto slovo mnohdy vyskytuje i v češtině. A je to jedno z nejsilnějších slov. Kdykoliv lidé toto slovo vidí, získají bláhový pocit, protože jak jistě víte, výraz „free“ neoznačuje jen že je něco zdarma ale zároveň i volnost a svobodu.

Legrace zabíjí nudu. Pokud můžete být vtipní, buďte. Ale ne aby to dopadlo tak, že budete jediní, kdo se bude smát. Rozesmát někoho není zase tak jednoduché, stejně tak jako v životě tak i v bannerové reklamě. Legrační obrázky, legrační lidé, legrační zvířata, legrační situace. K dispozici je však ještě jeden lehký trik, jak přinutit někoho k úsměvu: stačí se usmívat jako první. To je skutečný životní přístup. Pokud jde o bannerovou reklamu, můžete jednoduše použít fotku někoho, kdo se usmívá. Usměvavý atraktivní člověk s pohledem upřeným do fotoaparátu.

Interakce si zaslouží pozornost. Existuje několik oblastí, kde opravdu dobře funguje interaktivní banner. To je druh banneru, který podporuje lidi, aby s ním něco dělali. Například pokud vytváříte banner pro web o hubnutí, můžete přímo z banneru poskytnout tlačítko „Kalkulačka tělesného tuku“. Poté, co někdo klepne na tlačítko, je přesměrován na vstupní stránku. Ujistěte se však, že je celá věc jasná a jednoduchá. Vstupní pole by mělo vypadat jako klasické pole HTML formuláře a stejně tak i tlačítko Odeslat. Lidé rádi používají věci, na které jsou zvyklí. Se standardním formátem HTML formuláře je obeznámen každý uživatel internetu. Dobrým nápadem může být i Flash technologie.

2. Navrhněte banner, který nevypadá jako banner.

Pokud něco nevypadá jako banner (alespoň na první pohled), není to ovlivněno bannerovou slepotou. Je to tak jednoduché.

Ale teď jak na to. Existují dva možné způsoby.

První z nich je vytvoření textového banneru. Něco, co vypadá jako textová reklama, ale je to banner. Něco, co má jen velmi málo grafických prvků a jen pár vět textu. Budete ošklivé, to je jasné. Ale víte co? Funguje to.

Druhý způsob jak na to, je udělat to tak, aby banner splynul s místem, kde bude zobrazen. Máte-li možnost, pokuste se vytvořit banner takovým způsobem, že vypadá jako součást webové stránky. Jako další menu nebo jako standardní prvek postranního panelu nebo jako cokoliv jiného. Jen zapadnout. Opět platí, že pokud si lidé nevšimnou, že se jedná o banner, nedostaví se ani bannerová slepota. A to je právě to, co chcete. Můžete dokonce experimentovat s některými falešnými prvky. Prvky jako falešné zaškrtávací políčko nebo tlačítko PLAY (takže banner napodobuje video).

Tak teď jste o mnoho informací o tvorbě bannerů bohatší. Pokud si však myslíte, že odteď zvládnete vytvářet krásné profesionální bannery, přijde asi trocha zklamání… Bez trochy grafického talentu na to můžete asi zapomenout.

Naprosto stačí podívat se například na https://www.technologygraphic.sk/web-bannery.html a bannery, které dělají. Pak vám bude jasno, že sice znáte dostatek potřebné teorie, ale nic takového patrně stejně nevytvoříte, pokud nejste schopný grafik…

Komentáře

Nahoru