Dnes vyšlo 15 článků

Jak na kvalitní produktové fotografie pro váš internetový obchod?

Jak na kvalitní produktové fotografie pro váš internetový obchod?

Při obchodování na internetu jednoznačně prodává fotografie. Zákazník zboží nevidí a nemůže si ho osahat, takže na kvalitě focení kriticky závisí jeho rozhodnutí. Zejména u dražších produktů nebude většina zákazníků riskovat. Co by tedy měla splňovat kvalitní produktová fotografie a jak se dělá?

Co musí splňovat fotografie?

Zcela jednoznačně musí být fotografie kvalitně zpracované, ostré a dostatečně velké. Zašuměné, neupravené a neostré fotografie vypadají amatérsky a vaše reputace okamžitě klesá. Další obvyklou chybou jsou příliš malé fotografie. Naprosto minimální velikost je cca 600 x 400 pixelů, raději více. Neumisťujte přes produktové fotografie výrazný vodoznak, raději uvádějte © někde při okraji fotografie. V tuto chvíli je vaší hlavní starostí oslovit zákazníka, nikoliv zabránit krádeži fotografií. Zejména u dražšího zboží chce zákazník přesně vědět, co kupuje.

John Betts je vynikající fotograf a na prezentaci produktů je to vidět

John Betts je vynikající fotograf a na prezentaci produktů je to vidět

Jaká se používají pozadí?

Nejčastěji se používá bílé pozadí, protože neruší a je poměrně univerzální. V případě potřeby ho lze ve Photoshopu také poměrně snadno vyměnit za jiné. Další vhodné možnosti jsou černá a tmavě šedá, které se hodí zejména pro světlejší a barevně výrazné produkty. Na černé vynikne barva produktu a lépe ladí s tmavšími designy e-shopů. Pokud je černá příliš kontrastní, lze použít tmavší šedé odstíny. Raději zbytečně neexperimentujte s příliš divokými přechody v barvách pozadí ani s výraznými barvami, často je pak pozadí výraznější než produkt a to samozřejmě nechcete.

Jako pozadí se nejčastěji používají fotostoly, sklo, plexi apod. V žádném případě nefotíme produkty na textilu či papíru, vypadá to amatérsky a téměř nikdy to nedopadne dobře.

Jaké je potřeba vybavení?

Jestli má být výsledek kvalitní, obvykle nestačí kompakt nebo zrcadlovka s nejlevnějším objektivem. Mezi nezbytné vybavení patří také stativ, polarizační filtr, pozadí, světelný stan, odrazné desky, difuzéry a světla. Doplňkové vybavení často stojí více než samotný fotoaparát. Také je potřeba toto vybavení náležitě ovládat a to vyžaduje značnou praxi.

Takovouto prezentací asi zákazníka příliš neohromíte

Takovouto prezentací asi zákazníka příliš neohromíte

Nafotit sám, či raději objednat?

Pokud nemáte zkušenosti s produktovou fotografií a neovládáte Photoshop, raději si na to někoho sjednejte. Bude to sice stát nějaké peníze, ale bude to rychle a nesrovnatelně lépe. Při výběru fotografa jsou stěžejní reference, nikoliv cena! Při zadávání práce jasně specifikujte, co chcete fotit, kolik toho je, kdy to chcete, jakou preferujete barvu pozadí a jak velké fotografie potřebujete. Bez těchto údajů vám fotograf těžko dokáže navrhnout cenu. Obvyklá cena za upravené produktové fotografie se podle druhu a náročnosti pohybuje od 50 Kč za kus. Cena roste zejména s členitostí, velikostí a lesklostí produktů. Větší množství produktů najednou zase cenu snižuje.

Cena za nafocení nemusí být právě nízká, ale pokud investujete tisíce do vývoje e-shopu, nešetřete na obsahu. Neprodává totiž nejnovější grafický výstřelek ani validita HTML, ale kvalita prezentace zboží. Navíc se obvykle jedná o jednorázovou investici.

Shrnutí

Kvalita a dostatečná velikost fotografií produktů jsou pro rozhodování zákazníka naprosto stěžejní. Sebelepší zboží se těžko prodá, pokud z fotografie nejste schopni nic poznat. Pokud nemáte s focením produktů zkušenosti, raději si objednejte nafocení u šikovného fotografa, mnohonásobně se vám to vrátí. Při výběru fotografa se zaměřte zejména na reference a do zadání jasně specifikujte vaše požadavky. Pokud chcete významně ušetřit, připravte si větší várky produktů najednou.

Komentáře

Nahoru