Jak jeden hashtag z Instagramu bojuje proti znečištění přírody

Instagram podá každou situaci z té lepší stránky: Květiny se zdají růžovější, nebe jasnější a pleť čistší. V této mobilní aplikaci pro sdílení fotografií se mohou stát uměním dokonce i odpadky.

Odstartovalo to víčko od piva

Asi před rokem šel Jeff Kirschner se svými dvěma malými dětmi lesem, když si najednou jeho dcera Tali všimla víčka od piva, které leželo na zemi. „Tohle bych tady nikdy nehledala,“ poznamenala Tali k otci.

Všechno odstartovalo jedno víčko od piva.

Všechno odstartovalo jedno víčko od piva.

Tahle poznámka připomněla Jeffovi jeho dny na letním táboře. Tenkrát vedoucí táboru požádal každého z 200 účastníků, aby předtím, než přijedou jejich rodiče, posbírali ze země pár kousků odpadků. Když se všichni zapojili, trvalo jen chvíli vyčistit celý prostor Jeffa to přimělo přemýšlet o tom, zda by takový model hromadného úklidu mohl být aplikován k planetě jako celku.

To bylo tenkrát, když začal používat Instagram k dokumentování fotografií odpadků na účtu @litterati s hashtagem #litterati.

„Díky Instagramu jsem najednou měl záznam o dopadu mého bytí na Zemi,“ řekl Jeff Mashable.

Podělte se o to, kde jste odpadek sebrali

Po nějaké době začalo stále více lidí své fotografie s odpadky označovat hashtagem #litterati. Když si Jeff jednou prohlížel fotografie s tímto hashtagem, všiml si fotografie odpadku před Velkou čínskou zdí. Toho dne si poprvé uvědomil, že jeho jednoduchý hashtag #litterati se jednoduše může stát účelným. Prostřednictvím Instagramu může být totiž sdílena i poloha místa, kde byla fotografie pořízena – kde leží daný odpadek.

Teď už se projekt rozjel natolik, že jsou fotografie s hashtagem #litterati sbírány na webu litterati.org. Zde vás vyzývá ke třem krokům:

1. Najdi odpadek.

2. Vyfoť ho na Instagram.

3. Označ tuto fotku hashtagem #litterati.

4. Odhoď ho do popelnice, zrecykluj nebo dej na kompost.

V současné době již bylo takhle zmapováno přes 10 000 obrázků odpadků z 22 zemí. Největší úspěch tento projekt slaví doma v USA. Svět je díky němu čistší o 642 cigaret, 246 obalů z McDonaldu, 69 lahví či víček od Coly, 58 odpadků značky Pepsi, a mnoho dalších.

Důležité je ukázat lidem, že v tom nejsou sami

„Když něco zvednete nějaký odpadek a pochlubíte se tím, ukážete ostatním lidem na Instagramu, že v tom nejsou sami,“ tvrdí Jeff. „Je to maličkost, pokud přemýšlíte o globálních problémech, ale je to začátek a naším cílem je vytvořit povědomí o této problematice.“

Jeff věří, že Digital Landfill na webu litterati.org je skvělou cestou k vytvoření hodnotné databáze oblastí nejvíce znečištěných odpadky. Také doufá, že jakmile se na webu shromáždí větší množství dat, podaří se navázat spolupráci s firmami nakládajícími s odpadem. Předpokládá rovněž partnerství se společnostmi, které vyrábí výrobky, jejichž obaly se nejčastěji povalují po zemi.

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru