Inspirativní udržitelná spotřeba

Inspirativní udržitelná spotřeba

V posledních letech nabírá téma udržitelnosti na významu, a to nejen v zahraničí, ale i u nás. A není se čemu divit, je velmi důležité zkoumat, jaký má náš životní styl dopad na planetu. Jednou z možností, jak podporovat udržitelnost je investovat tzv. zeleně neboli ekologicky do firem a podniků, které provozují svou činnost eticky a nepodílí se tak na zhoršování stavu naší planety. Když si tedy například koupíte akcie Tesly, říkáte ano nejen vyspělé technologii, ale také udržitelnosti. Právě ta je totiž základní strategií této značky. Mezi další udržitelné firmy s potenciálem patří například americká firma na zpracování odpadu Waste Management nebo Clearway Energy – podnik, který se specializuje na výrobu energie z udržitelných zdrojů.

Picture1

 

Zero Waste a zelené investice

Kromě zeleného investování udržitelná spotřeba proniká i do všech ostatních sfér našeho života. Do Zero Waste, neboli života bez odpadu, patří nejen běžný chod domácnosti, hygiena, ale také bezobalové nakupování, slow fashion, ale i cestování. K tomu se ale váže také finanční stránka věci. Tím, že budeme nakupovat méně zboží, logicky více ušetříme a tyto ušetřené peníze pak můžeme například investovat dál do něčeho, co nám dává smysl.

Kromě nepřeberné inspirace ze zahraničí se i v českém prostředí najde nemalá komunita zastánců udržitelné spotřeby. Jedním z nich je například blog Za lepší život, který se tématu věnuje již několik let a pořádá mimo jiné kurzy zeleného investování pro veřejnost.O zodpovědném investování píše také Eva z Investování pro holky.

 

Udržitelné podniky, do kterých se vyplatí investovat

Picture1

Cílem udržitelné spotřeby je omezit plýtvání zdrojů. Každý průměrný Čech totiž za rok vyprodukuje více než neskutečných 300 kilogramů odpadu. Tím, jak nezodpovědně nakládáme s odpadem a plýtváme surovinami, znečišťujeme životní prostředí. Základem udržitelné spotřeby je tedy především správná recyklace odpadu. To ale mnohdy nestačí. Je třeba zcela změnit chování spotřebitele a snížit množství odpadu v domácnostech například díky znovupoužitelným sáčkům na nákup ovoce a zeleniny, nákupem v bezobalových prodejnách nebo používáním nabíjecích baterií místo jednorázových. A to je jeden z mnoha důvodů, proč se vyplatí investovat do firem, které nabízí výrobky právě z udržitelných materiálů.

Vědci po celém světě se snaží přijít na to, jak lidskou spotřebu udělat udržitelnější a přichází s nejnovějšími vynálezy, jako je například ekologická samočisticí toaleta a další.

Mezi průkopníky na poli udržitelnosti patří i česká firma REkrabička, která se specializuje na udržitelnou výrobu vratných obalů. Svou činností eliminují několik tun odpadu měsíčně. Vše funguje velmi jednoduše. Za krabičky na jídlo zákazník zaplatí zálohu, kterou po vrácení dostane zpátky. Investicí do zelených společností jako je REkrabicka se podílíme na redukci plýtvání v životním prostředí.

Za zmínku stojí také Dressibly. Firma, která propaguje uvědomělé nakupování a udržitelnou módu a snaží se veřejnost vzdělávat v oblasti slow fashion. Koncept slow fashion je odpovědí na fast fashion velkých módních řetězců, nabízejících spotřebitelům levné oděvy. Toto hnutí nabádá spotřebitele, aby se zamyslel nad tím, odkud jeho oblečení pochází a jak jeho výroba ovlivňuje životní prostředí. Udržitelná móda je tedy v rozporu s rychle se měnícími trendy a spotřebním zbožím, naopak je brána jako dlouhodobá investice do kvalitnějších výrobků, které spotřebiteli déle vydrží. Na podobném principu funguje také Good On You – aplikace, která nabízí zákazníkům pouze udržitelné značky oblečení.

Velkou odezvu mají také seskupení dobrovolníků jako Ukliďme Česko nebo TrashHero, která vyzývají občany k uklízení odpadků v lesích nebo na ulicích a pravidelně organizují společné úklidové akce. Právě pod jejich záštitou vznikla aplikace Kam s ním?, která mapuje místa v okolí, kde se člověk může legálně “zbavit” určitého typu odpadu a motivuje lidi ke správnému třídění.

Další chytrou aplikací je například Nesnězeno, která bojuje proti plýtvání jídlem. Zákazník si v ní může objednat jídlo z restaurací, které podnikům ten den zbylo, samozřejmě se slevou.

 

 Závěrem

Picture1

Volbou ekologičtějšího a udržitelnějšího životního stylu můžeme dodržovat pravidla 5Z: Zamítnout, Zredukovat, Zužitkovat, Zrecyklovat a Zkompostovat. S tím souvisí i snaha o finanční nezávislost a investice do zelené budoucnosti. Firmy, které se zaměřují na udržitelnost mají bezesporu velký potenciál a rozhodně stojí za to, se jim na trhu s akciemi věnovat.

Trocha inspirace neuškodí. Pokud vás tedy toto téma zaujalo, neváhejte a podívejte se na české i zahraniční blogery a Youtubery, kteří se udržitelné spotřebě a zeleným investicím věnují a jistě nabídnou pořádnou dávku motivace a tipů, jak začít.

 

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru