Inflace klesá, slevy stagnují a růst kupní síly Čechů pokračuje
Inflace klesla z dvouciferných hodnot na méně než tři procenta, čímž posílila kupní sílu obyvatel díky rostoucím mzdám. Rok 2024 přinesl makroekonomický mix, který ovlivnil náladu lidí a projevil se i v jejich nákupním chování.
Podíl slev na výdajích Čechů přestal růst po prudkém nárůstu obliby akcí v letech 2022 a 2023. Během těchto dvou let vzrostly ceny zboží v průměru o 26 %, což vedlo k masivnímu zájmu o slevy. Letos však ekonomické oživení tento trend zastavilo.
„Podíl prodejů podpořených akcemi rostl v prvním čtvrtletí, ale od druhého čtvrtletí se tento trend začal obracet. Třetí čtvrtletí tento směr potvrdilo,“ uvedl Karel Týra, ředitel analytické společnosti NIQ. Slevové akce ale stále zůstávají českým fenoménem, který ovlivňuje skladbu jídelníčku. Dvě třetiny zboží se prodávají s diskontem, což v Evropě nemá obdoby.
„Některé produkty jsou v akcích tak často, že se je nevyplatí kupovat za běžnou cenu. To platí například pro limonády, piva, mycí a prací prostředky, čokoládové cukrovinky nebo instantní kávu,“ říká Monika Kopčilová.
Letos od ledna do listopadu nejvíce propagovaly nápoje jako Coca-Cola, Pepsi Cola, Pilsner Urquell a Fanta. Také prací gel Persil, Jar na nádobí, Kofola, brambůrky Bohemia Chips a piva Braník a Gambrinus byly častými akčními položkami.
Nejvyšší slevy dosahovaly až 70-80 %. U produktů jako čokoláda Studentská Pečeť, prací prášky nebo některé oleje, však vyšší sleva může signalizovat předraženost běžné ceny. Některé zboží se proto mimo slevy téměř neprodává. Například 77 % instantní kávy, 80 % perlivých vín a 81 % trvanlivého mléka se prodává ve slevách. „Lidé mohou považovat akční ceny za běžné, protože za neakční tyto produkty téměř nekupují,“ vysvětluje Týra z NIQ. Alkoholické nápoje, hořké bylinné likéry, rumy a piva mají také vysoký podíl slev.Naopak slevy nejsou významné u vlhčených ubrousků (3 %) a mražené zeleniny (17 %).
Dalším trendem je růst privátních značek obchodních řetězců, které jsou levnější díky úsporám nákladů a úpravám receptur. Od roku 2019 se jejich podíl zvýšil z 21 na 27 %. Tyto značky se staly alternativou k značkovým produktům, přičemž se zvyšuje i jejich kvalita.Analytici NIQ označili rok 2024 za zlomový. Maloobchod má pozitivní výhled do roku 2025 díky rostoucí kupní síle a odeznění inflačních tlaků. Dlouhodobé efekty inflace však úplně nezmizely a spotřebitelé se posunuli směrem k záměrné spotřebě.
Věrnostní aplikace má nyní 70 % populace, což je výsledkem zhoršeného subjektivního vnímání finanční situace. Reálné mzdy jsou stejné jako v roce 2018, ale ceny výrazně vzrostly. To ovlivňuje nákupní chování lidí, kteří nakupují méně a jinak. Tři hlavní trendy jsou nákupy ve slevách, digitalizace a „nákupy v sousedství“. Online prodejci potravin jako Košík.cz a Rohlík.cz rostou díky věrným zákazníkům, a mobilní aplikace věrnostních systémů využívá přes 70 % lidí. Lidé také preferují nákupy v blízkosti domova nebo práce.
Zdroj foto: www.pexels.com
Komentáře