Dnes vyšlo 15 článků

IKEA: archiv katalogů starých 70 let je k dispozici k nahlédnutí v online podobě

IKEA: archiv katalogů starých 70 let je k dispozici k nahlédnutí v online podobě

Švédský nábytkářský gigant zveřejnil své archivy katalogů v online podobě a umožnil nakupujícím procházet 19 000 stránek skandinávského designu z minulého století.  

Miliony lidí po celém světě důvěrně znají švédskou nábytkářskou firmu IKEA. Na počest 70. výročí prvního katalogu společnosti IKEA právě zveřejnila digitální verzi každého katalogu na svých webových stránkách. Od roku 2019 se IKEA může pochlubit 433 obchody v 53 zemích a zaplavováním trhů po celém světě svou výraznou značkou a cenově dostupnými produkty „build-it-yourself“. Společnost existuje od roku 1943, kdy ji zakladatel Ingvar Kamprad založil jako zásilkový obchod prodávající zápalky, pohlednice a tužky ve švédské oblasti Smaland. V roce 1951 vydal první katalog IKEA, říká manažer archivu a sbírek muzea IKEA Per-Olof Svensson. Na jeho obálce jsou ikonická křesla MK. Retro comeback v katalozích 2013 a 2014 jako STRANDMON.

Obchod se rychle rozběhl. Bylo možné provést telefonickou objednávku nebo vrátit zboží poštou. Od roku 1958 mohli navštívit první obchod IKEA ve švédském Almhultu. Koncept „nábytkového supermarketu“ je klíčem úspěchu IKEA. Sestava pro kutily však nebyla původní myšlenkou. „Zpočátku to už byly smontované výrobky,“ říká Svensson. „Ale docela brzy jsme se pokusili experimentovat tak, že jsme sebrali nohy ze stolů.“

Rané katalogy jsou poměrně užitečnou záležitostí; produkty začnou být opravdu zajímavé až koncem šedesátých a sedmdesátých let, kdy se objeví barevné plasty a druhy textilií. Fotografie začnou zobrazovat nábytek v ukázkových bytových uspořádáních, které i dnes vypadají lákavě. Jedna věc se nezměnila: Kupující stále naříká na odolnost laminovaného dřevotřískového nábytku. (Zeptejte se kohokoliv, kdo se pokusil přesunout BILLY z jednoho bytu do druhého, aniž by se na cestě rozpadl.) Ale archivář IKEA Svensson, hrdý zaměstnanec IKEA druhé generace, poznamenává, že některé výrobky společnosti mohou žít dál a dál.

 Zdroj, foto: bloomberg.com

 

 

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru