Greg Baroth: Dan Bilzerian je důkazem toho, že lidé prostě milují kontroverzi

Někde v mediálním pozadí existují lidé, kteří vytváří příběhy o nichž se denně dočítáte v novinách. Najdete je v různých pozicích na mnoha místech – někteří pracují v agenturách, jiní jsou živnostníky nebo jsou součástí velké korporace. Často si však jejich práce všimnete ještě předtím, než se o nich dozvíte. 

Greg Baroth je právě jedním z nich. Greg je mediální guru, který je zodpovědný za mimořádný mediální úspěch takových osobností jako jsou Dan Bilzerian, Randy Jackson, Verne Troyer a mnoha dalších.

Magazín Observe.com s Gregem Barothem nedávno zveřejnil rozhovor a my jsme pro vás připravili jeho překlad.

gbaroth

Jak by jsi popsal svou práci? Mám pocit, že když lidé slyší  pojem „správce sociálních sítí“, pravděpodobně si myslí „To je ten chlápek co se stará o můj účet na Twitteru“. Ale jak je to doopravdy? Když sleduji, co děláš, připomíná mi to mnohem více roli stratéga, než cokoliv jiného.

Je hodně obtížné popsat všechno co dělám. Celkově bych řekl, že jsem stratég nebo konzultant digitálních médií. Když lidé slyší něco vztahující se k sociálním sítím, obvykle si myslí, že jsem celý den na Twitteru. Nebo že to co dělám, by mohli dělat jejich brigádníci. Tohle je celkově jeden z problémů práce se sociálními médii. Existuje mnoho „expertů“ a to sice z důvodu nízkých požadavků pro vstup na trh. V těchto dnech za mnou přichází klienti z různých sfér, ať už se jedná o hudebníky nebo kapely, startupy či zaběhlé značky, vždy mi říkají, že potřebují pomoct se správou sociálních sítí. Ve skutečnosti to ale znamená, že chtějí budovat vlastní brand. To co ve skutečnosti dělám je, že rozvíjím jejich značku nebo-li brand. Je to mix věcí jako jsou sociální sítě, fotografie, video produkce, tvorba obsahu, rozvoj byznysu anebo PR aktivit spojených do jedné profese. Obvykle je práce založena na vyprávění příběhu, což je v podstatě branding. Čím lépe nebo unikátněji vytvořím příběh obklopující celý projekt, tím vyšší budou šance na úspěch. Samozřejmě, že pro své klienty dělám každodenní správu sociálních sítí, avšak pouze denní příspěvky na sociálních sítích pro někoho nemusí být dostatečně efektivní.

Většina lidí se kterýma pracuji v týmu jsou manažeři, agenti, publicisté a tak dále. Až příliš často mi klienti říkají „potřebujeme pomoct se sociálními sítěmi“, ale ve skutečnosti mě žádají o to, abych jim dal volný čas. Což samozřejmě není vždy možné bez ohledu na to, jakou částku jsou ochotni zaplatit.

Někteří klienti, se kterými jsem pracoval se staly populární značkou a díky jejich publiku na sociálních sítích dostaly velkou mediální pozornost, které přinesly množství komerčních obchodů, televizních nabídek a mnohem více.

Začal jsi pracovat pro Total Frat Move a od té doby jsi vybudoval několik účtů na sociálních sítích, které patří v současnosti mezi ty nejpopulárnější – Dan Bilzerian je jedním z nich. Jak jsi se dostal k tomuto byznysu?

Šel jsem na vysokou školu a chtěl jsem se stál mořským biologem. Rychle jsem se rozhodl, že v mořském světě pracovat nechci, a tak jsem přešel na obchodní marketing. Kamarád mi dohodil stáž v zábavní agentuře Bill Silva Management (manažer zpěváka Jasona Mraze/promotér Hollywood Bowl) a prostě jsem začal pracovat v hudebním průmyslu bez nároku na honorář. Pak jsem narazil na kámoše mého kámoše, který chtěl být zpěvák, a to pro mě byl skvělý způsob, jak získat praxi. Tehdy se mi poprvé podařilo dostat do článku v magazínu Mashable, a to sice díky tomu, že jsme udělali unikátní hudební video pomocí aplikace Draw something. Vydali jsme to ve stejný den, kdy byla společnost prodána za stovky milionů dolarů. O tomhle konceptu jsem opravdu hodně přesvědčený. Pokud něco chceš dělat, vyhledej lidi, kteří to chtějí dělat také a prostě začněte. Není to zas tak složitý. Posléze jsem využil Facebook a kontaktoval jsem partu holek po celém západním pobřeží a uspořádali jsme pro ně „holčičí tour“. Hráli jsme zadarmo po celém západním pobřeží. Od UCLA, USC, UC Davis až po Santa Clara. Na vstupném jsme sice skoro nic nevydělali, ale prodali jsme nějaký merch, poznali nové přátele a prožili opravdu báječný období.

Poté co jsem ukončil spolupráci v BSM, tak jsem dostal nabídku od společnosti WhoSay na pozici správce sociálních sítí pro aplikaci vyvíjenou v inkubátoru CAA. Tohle byla moje první opravdová práce a zároveň jsem ještě stále navštěvoval vysokou školu. Přes den jsem tedy chodil do práce a v noci do školy. Z obou světů jsem se snažil dostat to nejlepší a do CAA jsem chodil každý den. Neplnil jsem ale stereotypní roli asistenta, jelikož WhoSay byl startup. Bylo to náročné a fascinující zároveň. Sekuriťáci měli problém si mě zapamatovat, takže jednou třeba stopli výtah a vrátili ho zpátky do prvního patra (uvnitř byli lidé), kvůli tomu abych jim potvrdil svou totožnost. Pro WhoSay jsem pracoval rok a půl a pozoroval jsem, že lidé mají o správu sociálních sítí obrovský zájem – chtěl jsem to tedy začít dělat na plno.

Zlom přišel ve chvíli, kdy jsem dostal prvního velkého klienta. Rozhodl jsem se opustit zaměstnání a začal jsem pracovat jako konzultant na volné noze. Jakmile si mě mezi sebou začali klienti doporučovat, vypadalo to jako domino efekt. Ke společnosti Total Frat Move jsem se dostal v době, kdy jsem ještě pracoval na WhoSay. Komunikovali jsme přes email, líbilo se mi co dělají a chtěl jsem být jejich součástí. S některými věcmi jsem jim dokázal pomoct, a tak mi od nich jednoho dne přišla zpráva „Zrovna hledáme posilu, tak si říkáme, proč nenajmout tebe? „. To bylo pár let zpátky.

Vernera Troyera jsem získal díky tomu, že jsem potkal jeho manažera, zrovna když jsem pracoval pro jiného klienta. Přišel za mnou ve chvíli, kdy jsem nasazoval masku Darth Vadera na obličej Kaarema Abdula Jabbara.

Občas dostanu emaily od lovců talentů, kteří mi píší, že jejich klienti by potřebovali pomoct. Takže takhle se postupně dostávám k dalším klientům. V polovině případů ani nevím, kdo mě doporučil. Tohle se mi nyní stává často a mám z toho perfektní pocit.

Od prvního dne jsem hrdý na to, že pracuji jen na projektech, které jsou opravdu cool nebo mě zajímají. Samozřejmě na začátku jsem bral kohokoliv, kdo mě zaplatil. Jsem šťastný, že jsem se dostal do bodu, kdy lidem mohu říct ne. Mám malou stáj klientů již několik let a i když se stále dívám po nových projektech, tak pracuji jako samostatná jednotka, tudíž mám omezenou pracovní dobu. Vždy když mám všeho plné zuby, tak si dělám legraci, že se na to vykašlu a vrátím se zpátky k mořské biologii.

gregbarothfuck

V tvé práci často vidím efekt podobný řetězové reakci. Menší příspěvky dokáží na sociálních sítích vyrůst až do takových rozměrů, že se objeví i na titulcích předních časopisů. Můžeš nastínit strategii jak toho docílit?

Řetězová reakce je jedná z věcí, na kterou jsem přišel náhodou a pokud se ti to jednou podaří, bude se tě to držet napořád. Je to v podstatě příběh malého a neznámého blogu, který se přihlásí na blogerkou soutěž, daří se mu stoupat výš a výš až nakonec dostane na BuzzFeed s miliónovou návštěvností, jehož příspěvky sdílí všechny média od Huffington Post po Daily Mail. Občas využívám kontakty, které jsem v těchto sférách získal. Můj dosavadní rekord vypadá asi tak, že jsem někomu napsal “ahoj, sdílej prosím tohle” a on to prostě udělal. Ne vždy to tak ale funguje. Mám však určitou hrdost, takže lidem, kteří mě odmítnou znova nenapíši. Vždycky však u sebe mám, několik publikovaných článků, které těmto lidem předložím a je to většinou přesvědčí. V době Twitteru a Linkedinu si můžeš lehce najít kontakt na leckterou osobu. Ještě lepší je pak najít člověka, který tě s ostatními spojí. Poradím ti jednu věc – snaž se dělat život jednoduší.

Rád zkouším věci, které přede mnou nikdo nedělal nebo se nezdají v danou chvíli nejvýhodnější. Něco jako když ještě před několika lety bylo lidem těžké vysvětlit jak jsou spolupráce s Youtubery důležité a perspektivní. Člověka můžeš opravdu hodně zviditelnit, když využiješ mediální síly populárního Youtubera. Jednou jsme se s Vernem vypravili navštívit Roman Atwooda. Strávili jsme spolu pouhých 24 hodin a následující den získal Vernův kanál úžasných 75.000 odběratelů. Porazil i takové celebrity jako Taylor Swift nebo Wize Khalifa v zisku odběratelů během dvou dnů. Video Romana Antwooda získalo více jako 7 milionu zhlédnutí. Denní sledovanost jeho kanálu byla vyšší, než jakou mají leckteré TV shows..

Jak je moc je důležitá kontroverze ve tvých kampaních? Je zřejmé, že zrovna Dan ji využívá poměrně často.

Lidé milují kontroverzi. Kontroverze je něco, co dokáže kampaním výrazně pomoct. Ať už je dobrá nebo špatná. Vytváří to v lidech určitý názor na věc, což je lepší pro sdílení a šíření. Takže i když to není nutné, rozhodně to pomůže. Jestli neumíš vytvořit kontroverzi, zapoj do toho nějaké kočičky. Vždy se snažím najít vlastní cestu jak to udělat.

Jak se zvládáš vyrovnávat s očekáváním tvých klientů? Všiml jsem si, že spousta lidí chce prostě jenom okopírovat to, co se povedlo jiným (aniž by si uvědomovali, že po druhé se to povést nemusí) nebo chtějí to, co mají ostatní (aniž by byly ochotni podstoupit stejné riziko).

Já jsem velkým zastáncem myšlenky, že by se měl klást důraz na menší očekávání a snažit se nic nepřeceňovat. Je to mnohem lepší než obrovská očekávání, díky kterým pak mohu uškodit vlastní značce. Kvůli tomuhle pravděpodobně přijdu o spoustu klientů. Prostě odmítám se setkat s člověkem a říct mu “Slibuji ti, že z tohohle se stane virál. Získáme nejmíň 1.000.000 odběratelů”, takhle to prostě nefunguje. Spousta lidí si myslí, že existuje nějaké červené tlačítko Virál, které můžeš zmáčknout. Mám vždy problém jim to vysvětlit. Mnohokrát jsem si myslel, že tahle kampaň by mohla fungovat – a ona se skutečně podařila. Pak tu jsou ale i chvíle, kdy bych se vsadil, že se to určitě povede a opak byl pravdou.

Pak je tu velký rozdíl mezi kopírováním a budováním něčeho. Vždy je nejdůležitější, aby jsi to dělal líp než ostatní. Ani tolik nezáleží na tom, jestli chceš upoutat pozornost s nápadem, který tu už byl – nesmíš to ale přehánět. Je to podobné jako služba UBER, kterou se nyní snaží spousta lidí rozšířit do dalších odvětví ve stylu “Uber pro x”. Stejně tak je tu Dan Bilzerian a jeho následovatelé, kteří se snaží upoutat pozornost stejným způsobem jako on, avšak s určitou odlišností. Lidé prostě milují atraktivní příběhy.

greg

Jakou chybu dělají značky nebo celebrity na sociálních sítích nejčastěji?

Myslím, že spousta lidí nechápe kolik práce dá vytvořit kvalitní obsah. Obdivuji všechny Vine celebrity, jejichž videa se šíří skrz celý Facebook a to s jakou kreativitou přistupují k tvorbě. Věřte mi, že to zabere opravdu spoustu času. Můj obdiv patří určitě i Youtuberům, kteří vytváří videa den co den.

Dále pak taky nerozumí procesu, ze kterého vzejdou kvalitní příspěvky, příběhy nebo jednotlivé střípky v celkovém obsahu. Častokrát slyším “do této doby chceme být úspěšní”, přičemž na to většinou odpovím “ok, ale nejprve musíte udělat tohle a pak zase tohle”. Následně mé nápady odmítnou, jelikož to chtějí dělat bezpečněji nebo tak, jak to dělali předtím. Což pak ale nepřinese žádné ovoce.

Je někdo, s kým jsi chtěl opravdu pracovat ale nevyšlo to?

Jednu chvíli existovala možnost, že bych se podílel na marketingu k filmu Zoolander 2, ale nakonec mě nevybrali. Když to řeknu upřímně, tak v poslední době jsem o nikom neuvažoval, ale práce s osobnostmi jako Dwayne Johnson nebo DJ Khaled by byla určitě zábavná. Je tu obrovský rozdíl mezi vytvářením nového příběhu a prací pro někoho kdo už má velké jméno a silný příběh. Myslím si ale, že práce pro někoho s velkým jménem by byla zajímavá, jelikož se mi daří přicházet s inovativními nápady. Jsem zvyklý lidem říkat, že chci prostě dělat “cool shit”. Někteří mentoři mi radí ať se odnaučím říkat slovíčko “shit”, jelikož by to některým značkám mohlo vadit.

Kdo bude další? Ze kterého klienta hodláš udělat nový typ celebrity?

V současné době pracuji spíše se startupy. Opravdu mě to baví, zejména protože jsem s nimi pracoval na začátku kariéry. Stále se porozhlížím po nových talentech a věcech, které mě posunou. Nyní jsem se dostal bodu, kdy si myslím, že jsem udělal spoustu věcí pro ostatní lidi a od teď se budu víc zaměřovat na vlastní projekty.

Zdroj: Observe.com

Student ekonomické fakulty a junior konzultant internetového marketingu v agentuře AdVisio. S velikou zálibou sleduje novinky ze světa technologií, reklamy, e-commerce nebo veřejného dění. Twitter: @petrkonicek

Komentáře

Nahoru