FTC žaluje společnost Amazon a tvrdí, že podvedla spotřebitele

Federální obchodní komise ve středu zažalovala společnost Amazon a tvrdí, že tento gigant v oblasti elektronického obchodu oklamal miliony spotřebitelů, aby se přihlásili k předplatnému služby Prime, a to prostřednictvím klamavého uživatelského rozhraní.
Stížnost podaná u amerického okresního soudu pro západní okres Washingtonu se rovněž zaměřuje na společnost Amazon za to, že se údajně snaží udržet v předplatném uživatele, kteří si přáli členství zrušit.
„Konkrétně společnost Amazon používala manipulativní, nátlakové nebo klamavé návrhy uživatelského rozhraní, aby spotřebitele přiměla k registraci automaticky obnovovaného předplatného služby Prime,“ uvádí se ve stížnosti FTC. Dodala, že společnost Amazon záměrně ztížila zrušení předplatného mnohem více než registraci do programu Prime, a tvrdila, že vytvořila „labyrintový“ proces zrušení, jehož cílem bylo odvést pozornost spotřebitelů nebo je odradit od toho, aby svůj záměr dotáhli do konce. Žaloba představuje dosud nejvýznamnější krok FTC proti obchodním praktikám, které podle agentury poškozují spotřebitele tím, že je buď lákají, nebo je udržují v pasti pomocí psychologických triků. Představuje vyvrcholení několikaměsíčního vyšetřování praktik Amazon Prime, které zahrnovalo svědectví zakladatele společnosti Jeffa Bezose a generálního ředitele Andyho Jassyho.
Zasahuje také do klíčové oblasti podnikání společnosti Amazon. Společnost v roce 2021 překonala hranici 200 milionů placených předplatitelů služby Prime, k čemuž částečně přispěly významné investice do původního obsahu a rychlejšího doručování. Díky službě Prime je Amazon schopen generovat miliardové příjmy z předplatného a motivovat zákazníky, aby na jeho platformách trávili více času a peněz.
Společnost Amazon ve středečním prohlášení označila tvrzení FTC za „nepravdivá z hlediska faktů a práva“ a uvedla, že před podáním stížnosti neobdržela žádné oznámení. „Považujeme také za znepokojující, že FTC oznámila tuto žalobu, aniž by nás o tom informovala, uprostřed našich jednání s pracovníky FTC, aby se ujistila, že rozumějí faktům, souvislostem a právním otázkám, a předtím, než jsme mohli vést dialog se samotnými komisaři před podáním žaloby,“ uvedla společnost v prohlášení. „I když je absence tohoto běžného zapojení pro nás velkým zklamáním, těšíme se, až budeme moci u soudu dokázat svůj názor.“
Středeční stížnost na společnost Amazon představuje první velkou žalobu proti této společnosti, kterou podala předsedkyně FTC Lina Khanová, která v roce 2017 pomohla odstartovat širší debatu o vlivu technologických platforem na hospodářskou soutěž vlivným článkem v časopise, v němž upozornila na možné antimonopolní problémy týkající se společnosti Amazon.
Minulý měsíc společnost Amazon souhlasila s tím, že zaplatí více než 30 milionů dolarů za urovnání dvou stížností FTC týkajících se ochrany soukromí v souvislosti s jejími produkty Alexa a Ring.
Zdroj, foto: cnn.com
Komentáře