Francouzská města bojují proti zácpám a zavádějí veřejnou dopravu zdarma

Vybraná francouzská města se rozhodla bojovat se znečištěným ovzduším a ranními zácpami v ulicích tím, že zavádějí bezplatnou veřejnou dopravu. A výsledky jsou zatím velmi dobré. Ve městech se lépe dýchá a občané se ráno dostanou bez problému do práce.

Veřejná doprava zadarmo ale není ve Francii žádným novým projektem. V některých městech toto probíhá již více jak deset let. První město, kterou dopravu zadarmo zavedlo, bylo město Compiègne již v roce 1975. Nejvýraznější výsledky ale má jedno z největších měst, které přistoupilo k bezplatné dopravě, město Dunkerk. Projekt zde běží pouze několik měsíců, ale vedení města již obdrželo velmi pozitivní reakce z řad svých občanů.

„Nesnažíme se jen změnit kupní sílu obyvatel, ale chceme se zbavit nerovností ve společnosti tím, že umožníme lepší přístup do zaměstnání i k zařízením pro trávení volného času. Chceme posílit sociální strukturu a je zde samozřejmě i významný ekologický dopad,“ řekl starosta listu Le Parisien. S projektem má již bohaté zkušenosti, neboť již v roce 2015 zavedl dopravu zdarma o víkendech. V tu chvíli začali využívat veřejné dopravy především senioři a rodiny s dětmi, a počet přepravovaných stoupl o 5000 osob. Starosta udává, že největší výhodou víkendové dopravy zdarma bylo snížení sociálně nebezpečného chování a nehodovosti. I proto v letošním roce projekt rozšířili na všechny dny v týdnu.

Ekologie i pomoc občanům

Veřejná doprava zdarma ovšem není žádnou samostatnou iniciativou ze strany francouzských měst. Jedná se vlastně o přípravu na rok 2040, kdy z nařízení francouzské vlády skončí prodej aut s benzínovým a naftovým motorem. V Paříži se k nařízení přistoupí už dokonce v roce 2030.

Francie se výrazně snaží zamezit dalšímu znečišťování ovzduší a Francouzi jsou z danou myšlenkou natolik ztotožněni, že jim ani nevadí v některých případech platit speciální daně, které mají pokrýt náklady na veřejnou dopravu zdarma.  Město Compiègne, které má již z projektem několikaleté zkušenosti, tuto daň uvalilo na firmy, které mají více jak 11 zaměstnanců. Starosta města udává, že problém s placením daní ještě nenastal, firmy vlastně s touto daní poskytují svým zaměstnancům výhodu veřejné dopravy zdarma.

Jak by se vám líbila veřejná doprava zadarmo v Praze? Nechali byste svá auta doma a jeli do práce tramvají? Napište nám!

Zdroje: rozhlas.cz, dreamstine

 

Vystudovala humanitní studia na UK. Kávoholik, cestovatelka a spolumajitelka Kavárny Kočičí v Karlíně. Ve volném čase zpívá s kapelou a hraje v divadle. Miluje knihy, nesnáší kukuřici a její životní sen je trvale žít na Islandu.

Komentáře

Nahoru