Fenomén YouTube: Jsem hezká nebo ošklivá?

Fenomén YouTube: Jsem hezká nebo ošklivá?

Umělkyně Louise Orwin vytvořila projekt – Pretty Ugly – založený na výzkumu fenoménu dospívajících dívek. A o jaký fenomén že to jde? No dospívající slečny rády představují svá těla a dozvídají se, co o nich říkají ostatní lidé na sociálních sítích. Jsou hezké nebo ošklivé?

Tohle je vážná věc

„Ok, kluci, tohle je vážná věc… Já chci vědět, jestli jsem hezká nebo ne,“ říká dospívající dívka s vysoko posazeným hlasem a výrazně nalíčenýma očima, která vystupuje pod jménem girlsite101.

A pokračuje vysvětlením, že jí spolužáci říkají, že je hezká, a každý rok vyhrává titul královny krásy, ale že o tom stále není přesvědčená. Jediný způsob, jak to vyřešit, je požádat o názor nestranné komentátory z YouTube.

Video je okomentováno více než 110 000 názory a připomínky jsou, upřímně řečeno, někdy dost brutální: „Máš ošklivou osobnost a tím, že děláš tyto s***** budeš ještě ošklivější,“ říká jeden z názorů. A je tu ještě spousta dalších podobných: „Vypadáš vadná!“, „Jsi ošklivá jako k****!“ Naprostá většina z připomínek je negativní.

Video Girlsite101 však rozhodně není ojedinělé. Když do vyhledávání na YouTube zadáte „am I pretty or ugly“, získáte téměř 600 000 výsledků. A to je právě ten jev, kterým se začala zabývat umělkyně Louise Orwin a použila je k vytvoření projektu s názvem Pretty Ugly.

Thinspiration

Cesta Orwin začala, když narazila na Tumblru na komunitu Thinspiration. Tam objevila obrázky štíhlých žen – až nepřirozeně štíhlých a vyhublých žen. Tyto obrázky jsou sdíleny jako inspirace pro ty, kteří se snaží zhubnout. Současně Orwin zjišťovala, jak používají dospívající dívky sociální sítě.

„Byla jsem posedlá tím, jak tyto dospívající dívky používají Tumblr. Připadala jsem si jako Alenka padající do králičí nory. Když jsem byla teenager, psala jsem si do deníku, dnes teenageři sdílí na Tumblru.“

V průběhu svého výzkumu pak narazila na jedno z výše uvedených „am I pretty or ugly?“ videí.

„Viděla jsem opravdu mladou dívku, jak pózuje před kamerou. Její vyjadřování bylo něčím, co mě opravdu nakoplo. Bylo to vyjadřování dospívající dívky. Mluvila o tom, jak si ji kluci ve škole nevybírali, ale byl zde jeden kluk, který si ji namlouval, a ona nevěděla, proč se klukům nelíbí. Ta dívka se natáčela a přitom se ptala, jestli si diváci myslí, zda je hezká nebo ošklivá,“ vysvětluje Orwin. „Byla jsem šokovaná. Pak jsem se podívala na komentáře dole, byly strašné.“

Vlastní zkušenost

Pak Orwin vedle uviděla mnoho souvisejících videí. Poté, co se snažila kontaktovat některou z dívek z videa, rozhodla se zveřejnit své vlastní video. Přišla s řadou dospívajících dívek: emo slečnou říkající si Becky, nerdy dívkou jménem Amanda a další postavu pojmenovala Baby.

Tím získala skvělou představu o tom, jak to funguje. Na emo dívku Becky se jí dostalo překvapivě dost zpětné vazby. Jeden z komentářů jí například radil, že je ošklivá, ale jen proto, že má spoustu make-upu.

„Probudila jsem se a četla si všechny ty komentáře. A bylo mi z toho špatně od žaludku. Musela jsem si připomenout, že se nejedná o mě, ale jen o falešnou postavu.“

Orwin je ve skutečnosti 26 let. Ale i ve svém věku z toho byla dost zděšená. Nevyhnula se ani stovkám soukromých zpráv, mnozí lidé ji žádali, aby vytvořila další videa. Jeden muž například napsal: „Myslím, že jsi pěkná. Nedovol, aby někdo říkal něco jiného. Můžeš udělat taneční video, abych viděl, jak jsi sexy? xx“

Konečná analýza

Když si k tomu Orwin sedla a zanalyzovala komentáře a zprávy, dostala se k překvapivým výsledkům. 70% zpětné vazby bylo od mužů a většina z nich byla určitě starších 18 let. Zatímco většina žen, které komentovaly, byla mladší 19 let.

prettyOr

Hezká nebo ošklivá?

Jeden z mužů, který napsal komentář: „Vypadáš na 4 a bez brýlí na 5.“ je ve skutečnosti z Londýna. Je to akademik, který pracuje v oblasti vzdělávání a sám sebe nazývá anti-feministickým. Tady se můžete podívat na jeho blog. „Bere se velmi vážně, ale pak jde na YouTube a hodnotí tam patnáctileté dívky,“ přemítá Orwin.

Projekt Pretty Ugly začíná a Orwin pokládá publiku ústřední otázku: jestli si myslí, že je krásná nebo ošklivá. Chtěla ukázat, jak irelevantní je tato otázka. Nejdete přece normálně za někým na ulici a nezeptáte se ho na to. Orwin se snaží přirovnat anonymní svět internetu do živého světa face to face.

Když srovnává své dospívání s dospíváním v dnešní době, mluví o tlaku médií.

„Tehdy to bylo o médiích, ale když se dnes podíváte na Tumblr, YouTube, Twitter, není to médium. Jsou to dospívající dívky, které si za to samy mohou. To ony dále sdílí fotografie. Tlak vrstevníků tu byl a bude vždycky, ale sociální sítě dělají tento problém ještě horší.“

Odpověď prý nespočívá v tom, aby rodiče dětem zakazovali přístup k určitým webům. Je to o změně přístupu k věci a o tom, aby se dívky naučili za sebe v online světě samy převzít odpovědnost.

Zdroj: Wired

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru