Facebook: Zvyšuje více obrázků v příspěvku dosah?

Facebook: Zvyšuje více obrázků v příspěvku dosah?

Jon Loomer se pohybuje v oblasti digitálního marketingu a sociálních sítí. Během posledních měsíců se objevilo více lidí, kteří mu vyprávěli, jak objevili souvislost mezi větším počtem obrázků ve facebookovém příspěvku a jeho následném větším dosahu. Přišlo mu to zajímavé, ale byl trochu skeptický. Chtěl si celou věc ověřit.

Jak se množili lidé, kteří na danou věc přicházeli, rozhodl se Jon, že by tomu měl věnovat větší pozornost. A tak to podrobně prozkoumal.

V čem to spočívá

Lidé mu říkali, že když do příspěvku přidají více obrázků, příspěvek se dostane k mnohem více uživatelům, než když by použili pouze jeden obrázek. Ne, nejde o sdílení albua fotografií. Jde tady o normální textový příspěvek, ke kterému jsou přidány obrázky.

facebook-page-post-multiple-images-trick

Ve výše uvedeném příkladu můžete vidět, že jde vlastně o to, když píšete nový status. Zadáte text a klepnete na ikonu fotografie, abyste přidali obrázky ze svého počítače. Pak to bude vypadat asi nějak takhle:

facebook-page-post-multiple-images-trick-2

Fór je v tom, že když snímky nahrajete společně, vypadá to prostě líp, než když je přidáváte po jednom. A taky jde o to, jestli budete sdílet lichý nebo sudý počet.  Jen si to vezměte. Takhle to bude vypadat, když budete sdílet tři obrázky:

facebook-page-post-three-images-trick-2

A tady když budete sdílet čtyři:

facebook-page-post-multiple-images-trick-2

Takhle to funguje v praxi

Jeden z prvních lidí, kteří to zpozorovali, byl Patrick Cuttica ze SocialKaty. Patrick poskytl i několik příkladů z praxe, kde je vidět, že nárůst dosahu je opravdu významný. Stránka jedné firmy s 5 – 10 tisíci fanoušků prý zaznamenala 262% nárůst oproti průměrnému dosahu. A další firma s 20 – 40 tisíci fanoušky dokonce 280% nárůst.

Dobře, větší dosah je fajn. Ale je tu ještě něco důležitějšího. První firma zaznamenala 989% nárůst i v kliknutí na příspěvek! A druhá jmenovaná stránka 870% nárůst.

Tady je pár dalších příkladů:

„Když přidáte do příspěvku 2 obrázky místo 3, vypadá to lépe. Nejen že se takový příspěvek dostane k více lidem, ale lidé se i více zapojí,“ vysvětluje Michelle Goulevitch.

„Ano, publikoval jsem 3-4 fotky najednou a měly 2-3x větší dosah,“ píše Dennis Meador.

A teď jedno naprosto přesné vyjádření od Kati Heffield. Takhle to vypadá s oblíbeností jejích příspěvků:

1. Příspěvek se 2 obrázky – 1 komentář – 17 liků – 1 sdílení (dosah 1107)
2. Příspěvek s 1 obrázkem – 8 komentářů – 5 liků – 1 sdílení (dosah 433)
3. Příspěvek s 1 obrázkem – 3 likes (dosah 226)

Podle konvenční facebookové logiky byste zřejmě očekávali, že příspěvek na druhém místě by měl mít mnohem vyšší dosah, protože má nejvíce komentářů. Jenže takhle to prostě nefunguje. V příspěvku, který je na prvním místě, je totiž více než jedna fotografie!

Test a výsledky

Fajn, to zní dost přesvědčivě, že? Ale Jon byl k takovým trikům, jak získat větší dosah, vždy skeptický. Jednou někdo něco řekne a hned tomu všichni věří. Tak se to rozhodl vyzkoušet.

Nejdříve jednou v sobotu odpoledne na své facebookové stránce vytvořil tento příspěvek:

facebook-page-post-multiple-images-trick-test

A příspěvek posloužil velmi dobře. V době psaní článku měl 37 komentářů, 86 liků a 11 sdílení. Dosah byl přinejmenším dvojnásobný oproti jedné fotografii, kterou sdílel nedávno. Nejvíc působivé však bylo, že nahromadil téměř 2000 kliknutí – jen 66 jich bylo kliknutí pro zobrazení fotografie. Zbylých 1861 bylo kvalifikováno jako „další kliknutí“.

Jenže je sporné, zda je možné z toho vyvodit nějaké závěry. Co když byl dosah způsobený samotným tématem příspěvku a nejen fotkami? Navíc nebyly použity opravdové fotografie, ale jen testovací snímky, takže to může být trochu nerelevantní. Opravdové fotografie by ale mohly ovlivnit výsledek. Stejně jako ho mohlo ovlivnit to, že byli lidé nadšeni z textu příspěvku. Je to prostě nejasné.

Vysvětlení

Jon ale dospěl k závěru, že to není náhoda a skutečně to tak funguje. Otázkou ale zůstává, proč?

Jedna teorie je, že Facebook klasifikuje příspěvek s jednou fotkou jako textový. Pak je dosah stejně nízký jako dosah každého textového příspěvku. V Insights je to docela dobře vidět:

facebook-page-post-multiple-images-trick-3

Ikonka, kterou vidíte ve sloupci Type, je ikonka pro text. Tady je příklad fotografie:

facebook-page-post-multiple-images-trick-4

Jenže na to se fakt nejde spoléhat, protože sledujte:

facebook-page-post-multiple-images-trick-5

Taky je tedy pěkně možné, že systém Facebooku je z typů příspěvků docela zmatený.

A je tu ještě jedno možné vysvětlení. Facebook možná neumí počítat. Možná započítává každého uživatele dvakrát – v příspěvku jsou dva obrázky. Jon to dokonce otestoval…

facebook-page-post-multiple-images-trick-6

Tenhle příspěvek viděl pouze on a jeho žena. Oba na fotografie klikli několikrát a nemělo to žádný vliv. Takže ne. Tím to není.

Ale máme tu další vysvětlení. Třeba je to všechno prostě přirozené. Fotografie se lidem líbí. A více fotografií se třeba lidem líbí ještě více. To dává smysl, ne?

No… Je těžké to říci. Z různých zdrojů se zdá, že fotografické příspěvky získávají až podezřele velký dosah na to, že jsou to jen fotografie. Jenže nikomu není jasné, zda je to přirozené, či nikoliv. Je potřeba to dále zkoušet.

Ve jménu dosahu

Jestli teď všichni začnete rvát na Facebook plno příspěvků s tisícem fotografí… Fajn, je to vaše volba. Kdo by přece nechtěl znát trik pro větší dosah? Každý chce velký dosah. Jenže proč?

Zamyslete se. Co vám to přinese, když budete sdílet hodně obrázků? Budou na to reagovat vaši fanoušci? Poskytne vám to nějakou hodnotu?

Zkuste to. Když na něco převratného přijdete, dejte nám vědět. Nebo se ozvěte přímo Jonovi.

Zdroj: Jon Loomer

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru