Evropská unie chce férovější elektronické tržiště

Evropská unie chce férovější elektronické tržiště

Evropská unie se v poslední době nechala slyšet, že chce určitým způsobem regulovat elektronický trh, aby byl pro obchodníky férovější. Slibuje si od toho větší transparentnost trhu a posílení pozic obchodníků, jež obchodují přes virtuální platformy.

Proč se k tomu EU uchýlila?

Mnozí obchodníci si začali stěžovat, že jsou nabídky na elektronických platformách řazeny velmi nepřehledně, a že je tím ohrožena hospodářská soutěž – jsou jimi například Amazon, eBay nebo Google Play. V EU se přes takové internetové obchody prodá přes 60 procent zboží určeného konečnému spotřebiteli. Je proto zřejmé, že tyto obchody ovlivňují nákupní chování uživatelů. Zhruba dvě třetiny kupujících si nejprve před nákupem vyhledá zboží na některém z webových srovnávačů. Dokonce celá jedna třetina lidí si prohlédne zboží v e-shopu před samotnou koupí v klasickém kamenném obchodě.

Jak funguje vyhledávání a zobrazování výsledků?

Pokud zadáte určitý druh zboží do vyhledávače, je téměř jisté, že se vám jako první nezobrazí nejvýhodnější nabídka. Díky rozsáhlému vyšetřování Evropské unie, jenž trvalo více než 10 let, se zjistilo, že Google manipuloval s výsledky vyhledávání a tím pádem upřednostňoval vlastní služby před konkurenčními. Google za to také právem inkasoval od antimonopolního orgánu EU značně vysokou pokutu. Orgány Evropské unie chtějí proto provést opatření, aby byla ochráněna hospodářská soutěž a tím pádem nebyly zvýhodňovány služby konkrétních vyhledávačů.

Jaká budou nová pravidla?

V Bruselu se již tvoří nová pravidla pro elektronické obchody, které by měly omezit tyto nekalé praktiky a vrátit tak hospodářské soutěži ztracená pravidla. Ta by se měla týkat především evropských trhů, srovnávačů a také vyhledávačů. Tyto závazky budou samozřejmě platit jak pro evropské, tak mimoevropské elektronické obchody, pokud na nich ovšem prodávají obchodníci z Evropy.

jarvis_5bfe89fc498ec86e3848a17b

Provozovatelé by měli tedy zveřejnit základní podstatu fungování jejich e-shopů, takže by již nemělo docházet k vyřazení některých obchodníků. Mimoto budou muset popsat také hlavní parametry, kritéria a procesy, jež ovlivňují vyhledávání a také řazení zobrazených výsledků.

Někteří obchodníci již nebudou bezdůvodně vyřazování

V některých obchodech se stalo, že obchodník byl vyřazen z prodejů, aniž by mu kdokoli sdělil důvod, proč tomu tak bylo. Dnes se toto ovšem děje běžně a prakticky denně, stovky českých obchodníků by mohly vyprávět svoje trpké zkušenosti. Nově tak bude muset být zveřejněn výčet důvodů vedoucích k vyřazení prodejce z daného elektronického obchodu.

Takto vyřazení obchodníci budou mít nově možnost se proti rozhodnutí odvolat, což bylo do teď nemyslitelné. E-shopy budou muset také oznámit změnu obchodních podmínek alespoň 15 dní předem.

Evropská unie se v tomto ohledu jistě vydala správným směrem. Všechny trhy by totiž měly být férové a umožnit tak všem obchodníkům ucházet se o prostor v nich.

Ochrana hospodářské soutěže by tak měla být vždy na prvním místě.

 Zdroj text, foto: https://ekonom.ihned.cz/c1-66362280-eu-chce-ferovejsi-e-trziste-prinuti-srovnavace-zverejnit-pravidla-razeni-nabidek

Komentáře

Nahoru