Dosah facebookových stránek poklesl o 44%

Dosah facebookových stránek poklesl o 44%

Na prosincovou změnu algoritmu doplatily stránky různých značek. A to bez ohledu na to, jaký mají o obsah této stránky zájem fanoušci. Analytici Ignite Social Media hodnotili 689 příspěvků z 21 stránek různých značek (různých velikostí, různých průmyslových odvětví) a zjistili, že v týdnu od 1. prosince dosah poklesl v průměru o 40 %. U některých stránek to bylo dokonce více než 88 %. Pouze jedna ze zkoumaných stránek se tomuto jevu vyhnulo a její skóre bylo 5,6 %.

Jak klesl dosah, propadl se i počet uživatelů, kteří se do dění na stránce nějak zapojují. Tady byl pokles zhruba o 35%. U některých stránek to bylo zase až 76% a u jediné světlé výjimky došlo ke zvýšení o 0,7%.

Pro objektivní výsledky byly z analýzy vyřazeny stránky, které do své obsahové strategie zrovna zaváděly nějaké změny, které by mohly šetření ovlivnit.

Dosah stránek je teď často i pod 3%

Facebook kdysi uvedl, že příspěvky stránek dosáhnou přibližně na 16 % fanoušků. Toto číslo je však nyní pro velkou většinu nereálné. Analýza ukazuje, že u standardních příspěvků velkých stránek je nyní běžnější hodnota 2,5 %. Zatímco před rokem tedy mohla stránka očekávat, že dosáhne na 16 fanoušků ze 100, nyní je šťastná, když osloví 3 ze 100. Zvlášť špatná zpráva je to pro stránky, které investovaly hodně prostředků do toho, aby získaly mnoho fanoušků.

fb-reach-data

Proč je změna tak negativní?

Změna v tom, jak Facebook zpracovává obsah stránek, je jednoznačně velká. K čemu je mít svou stránku na Facebooku, když se váš obsah nemůže dostat k těm, kdo jí dali „lajk“ a opakovaně se o její obsah zajímali?

Máme-li ještě přisypat sůl do otevřené rány, uveďme, že aktuální výzkum ukazuje celkem zřejmou věc. Uživatelé, kteří se často zabývají obsahem stránky, jsou nejčastějšími zákazníky. Je u nich více pravděpodobné, že si něco koupí nebo někomu doporučí, pokud se o tuto značku na Facebooku zajímají.

Bylo to úmyslné nebo jen nedbalost?

S firmami, které do svých stránek investují více než 6 miliard dolarů, vypadá dost nepravděpodobně, že by tuto změnu algoritmu Facebook navrhl záměrně, aby firmy poškodil.

Facebook má právo algoritmus upravit, když zjistí, že je pro uživatele špatný. Nějaká naděje na změnu tu je, protože stránek, které nový algoritmus vidí jako problematický, je více než dost. Facebook toho v posledních měsících mění docela dost, takže v duchu optimismu si můžeme říct, že důsledek těchto úprav snad opravdu nebyl zamýšlený.

Nicméně přišlo to ve špatnou dobu. Mnoho společností momentálně dokončuje své strategie, cíle a rozpočty pro rok 2014 a většina z nich při tom rozhodně nezapomíná ani na svou facebookovou stránku.

Komentáře

Nahoru