Color marketing

Ačkoliv najdeme vzorce preferencí barev mezi různými lidmi, rozdíly na základě pohlaví, rasy či kulturního prostředí jsou značné.
Černá – barva je v západním světě spojená se smutkem, se silou, s inteligencí, ale i zlem. Zároveň však symbolizuje mužný luxus – vhodná je tedy pro propagaci luxusních výrobků pro muže. Do svých reklam ji často obsazují luxusní automobilky a kosmetické značky.

černá barva symbolizuje luxus
Červená – barva přitahuje pozornost, vzbuzuje silné emoce. Lidé obklopení červenou barvou vykazují zvýšený tep, subjektivně pociťují, že se jim hůře dýchá. Barva spojená s agresivitou, energií, životem (krev), vášní, pohybem, dynamikou, vzrušením. Tato barva stimuluje apetit. I proto ji využívá ve své komunikaci mnoho restaurací, jako je KFC, McDonald’s a Pizza Hut.
Růžová – symbol romantiky, něžnosti, lásky a jemných citů. Má velmi uklidňující účinky. Upřednostňují ji především značky cílící na ženy jako jsou Victoria’s Secret či kosmetika Avon v její kampaň proti rakovině prsu.
Modrá – tuto barvu naopak upřednostňují značky pro muže. Modrá uklidňuje a je to barva věrnosti, loajality (viz modré uniformy), stálosti, moudrosti, důvěry (proto ji vyžívá mnoho bank a pojišťoven). Pokud jsou lidé obklopeni modrou barvou, jejich těla produkuje látky, které zklidňují.

Modrá symbolizuje důvěru, proto ji hojně využívají banky a pojišťovny
Žlutá –jedná se o energetickou barvu, která symbolizuje veselost, radost, smích, slunce, štěstí a dobrou náladu. Mozek lidí obklopených žlutou barvou produkuje serotonin (látka způsobující dobrý pocit). Pozitivní barva (použitá v menším množství) dokáže povzbudit prodeje.
Zelená - pojí se se zdravým životním stylem a s přírodou. I proto je to barva mnoha značek propagující zdraví. Po dlouhou dobu . Nese v sobě sexuální podtext, čehož využilo například pivo Tuborg, které ve svých zelených reklamách lákal na „obnaženou“ party.
Bílá - v sobě nese čistotu a nevinnost. Hodí se k propagaci luxusních výrobků, a to nejčastěji ve spojení s černou, zlatou nebo stříbrnou k podtržení sofistikovanosti svých produktů. Spolu s růžovou a fialovou používá k propagaci produktů pro ženy.
Komentáře