Čeští grafici remcají: „Kvalitní logo pod 20k nejde.“ Opak je pravdou!

Spousta firem hledá na půdě grafického designu kreativního reklamního grafika, který nabídne skvělý poměr cena / kvalita. Nicméně majitelé poptávající nové svěží logo se dočkali ze strany českých grafiků nečekaných reakcí typu: „Minimální cena loga na českém trhu je 10k. Kvalitní logo pod 20k neseženete.“ Česká nátura se opět ukázala v tom správném světle.

5324125844_76bfe37278_o

Co vládne grafickému světu? Moderní a levné projekty!

Situace z praxe

Doménou českých grafiků je neustále remcat, reptat a hubovat, aniž by se snažili najít kompromis.

Firma XYZ, která má omezený rozpočet na zpracování loga s maximální hranicí 7.5k, poptává grafika. Ten požaduje za vytvoření loga 10k a začne se bránit slovy, že už tak je dost pod cenou a že až na 7.5k neklesne. Kdyby tuto cenu přijal, ztratil by ve výsledku „pouze“ 2.5k, kdežto odmítnutím zakázky ztratil 7.5k. Bravo, čeští grafici umí skutečně „uvažovat“.

2187742393_83e61198b6_b

Stejně kvalitní grafika za méně peněz – proč toho nevyužít

Není tedy divu, že stále více firem poptává loga, vizitky, webdesign, bannery a další grafické prvky prostřednictvím tendrů. Vyhlásí soutěž o nejlepší grafický návrh a vítěz získá adekvátní finanční ohodnocení.

A právě tuto cestu zvolila také firma XYZ. Zadala poptávku po logu na portál 99designs.com, kde zvolila nejnižší nabízený rozpočet, který v přepočtu činil 7.5k. Během dvou dnů firma získala 110 návrhů na design loga od grafiků ze všech koutů světa. Ze zaslaných podkladů si potom vhodné logo vybrala a vítězi vyplatila sjednanou odměnu, která vyhovovala oběma stranám. A je pozoruhodné, že singapurský profi grafik (přičemž v Singapuru jsou služby dražší než v ČR) byl ochotný navrhnout logo levněji než český rádoby profi grafik.

Brašnářství se vydává stejným směrem

Dnes hodinu před polednem – v 11:00 hodin – vyhlásila společnost Brašnářství R. Tlustý & spol. také tendr na akčního reklamního grafika. Zejména komentáře u tohoto příspěvku byly podnětem pro napsání článku o tom, jak čeští grafici ztrácí kvůli přemrštěným cenám zákazníky.

ScreenHunter_001

Brašnářství také vyhlásilo soutěž o grafika.

99designs

Už jste někdy slyšeli o stránce 99designs.com? Ne? Potom nejspíš platíte zbytečně vysoké ceny za grafické práce na české scéně. Tento projekt slouží k uspořádání soutěží pro grafiky a designéry. Předmětem soutěže může být cokoliv, co se designu týče – od loga, přes novou korporátní identitu, až po obal produktu.

ScreenHunter_003

Získejte levné, ale kvalitní logo dík 99designs.com

Soutěží se účastní grafici ze všech koutů světa. Do rukou se vám dostanou desítky až stovky návrhů, z nichž si vyberete ten nejlepší. Dostanete za málo peněz hodně muziky.

TopDesigner

ScreenHunter_006

TopDesigner.cz je český 99desings.com

Konceptem 99designs se inspiroval český projekt TopDesigner.cz, který pracuje na stejném principu. Nicméně zde se tendrů účastní především čeští a slovenští designeři, kteří jsou však ochotni vypracovat grafiku za vámi uvedenou cenu. TopDesigner umožňuje také hodnocení grafiků, a tak můžete zhlédnout designéry od těch nejlépe hodnocených.

Čeští grafici „radí“, proč nepoptávat tyto služby

Opět breptají. Čeští grafici nabádají firmy se zájmem o grafiku k tomu, aby projekty podobné 99desings nevyužívaly. Důvod? Asi jediným vysvětlitelným argumentem je obava, že přijdou na mizinu.

ScreenHunter_002

Reakce: Nikdo tomuto grafikovi nebrání, aby se chytl své příležitosti a začal navrhovat loga také pro zahraniční a české firmy touto formou. Je to lenost? Namyšlenost, že on je něco víc než pracovník v továrně (podle jeho slov)?

ScreenHunter_003

Reakce: Proč ale podceňovat zkušenosti a kreativitu pákistánské studentky? Je to také člověk, je to také grafička a možná ještě s lepším citem pro design než většina českých designérů. A zároveň je tato studentka oproti českým grafikům ve výhodě – neremcá a chopí se příležitosti, aby ukázala světu, co umí.

ScreenHunter_001

Reakce: Zadání musí firma sepsat, ať už pro individuální práci českého grafika, nebo pro projekt na 99designs.com. S překladem by také neměl být problém. Spousta firem má dnes minimálně jednoho zaměstnance, který ovládá perfektně anglický jazyk. Připomínky si žádají také čeští grafici, pokud jim není něco jasné. Tak kde je ten problém? Opět jen bláboly a výmluvy ze strany českých grafiků.

Skvělá příležitost pro firmy renovující firemní design

Jestliže plánujete změnu loga, webdesignu, nebo potřebujete navrhnout banner, grafickou stránku letního katalogu a další, můžete vyhledat grafika zapáleného do práce právě touto formou. Zde platí heslo, že levné neznamená nekvalitní. Do rukou se vám tak dostanou desítky či stovky návrhů od různorodých designérů, z nichž si vyberete ten nejlepší. A sami určujete cenu, jakou jste ochotni za grafickou práci zaplatit. A každý grafik se může svobodně rozhodnout, zda za tuto cenu bude dělat či nikoliv. Stačí provést pouze čtyři roky:

ScreenHunter_004

4 kroky k získání grafických návrhů

Zdroj: 99desings / TopDesigner

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru