Český výrobce Mana představil revoluční burger. Nutričně kompletní, rostlinnou alternativu k hovězímu masu. Chce s ním prorazit i v Americe

Český výrobce Mana představil revoluční burger. Nutričně kompletní, rostlinnou alternativu k hovězímu masu. Chce s ním prorazit i v Americe

Pražský výzkumný a výrobní startup Heaven Labs, který se specializuje na výrobu funkčních potravin Mana, představil jako první česká společnost plnohodnotnou rostlinnou alternativu k hovězímu burgeru. Firma dnes zahájila předprodej v České republice, Německu i Spojených státech, kde letos na podzim otevřela svou druhou zahraniční pobočku. Produkt chce zákazníkům v Evropě doručit na konci března příštího roku, v Americe poté během léta. Rostlinný burger bude dostupný i v běžných řetězcích, Mana svou novinku také plánuje nabídnout ve spolupráci s vybranými restauracemi a food-delivery službami.

Podle spoluzakladatele Heaven Labs a tvůrce Many Jakuba Krejčíka je rostlinná alternativa k masu nejrevolučnějším produktem, který česká firma dosud vyrobila, a výrazně ji pomůže uspět na globálním trhu. Mana vyvíjí alternativní, nutričně kompletní rostlinné potraviny s ohledem na udržitelnou produkci plodin a šetrnost k planetě od roku 2014. Začínala ve skromných podmínkách a s výrobou v garáži, ale díky každoročně dvojnásobnému růstu obratu se postupně dokázala vypracovat v jednoho z tuzemských lídrů s alternativními potravinami. Dosud nabízela své jídlo ve formě prášku, který se smíchává s vodou, a ve formě hotového drinku. Vloni za prodeje celkem utržila 151 milionů korun.

ManaBurger_production_3

Nutričně plnohodnotná, rostlinná alternativa k hovězímu masu

“Na vývoji burgeru jsme pracovali téměř tři roky. Hledali jsme ty nejlepší suroviny a unikátní výrobní proces, díky kterému nyní můžeme uvést jako první výrobce na světě nutričně kompletní, rostlinnou alternativu k masu,”říká spoluzakladatel Heaven Labs a tvůrce Many Jakub Krejčík. “Vyvinuli jsme burger, který má skvělou chuť a strukturu jako skutečné maso, jeho výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí a energetická náročnost je o polovinu nižší než u výroby hovězího. Ale hlavně jsme dokázali vyvinout rostlinný burger, který je kompletní po nutriční stránce a obsahuje ideální poměr všech živin, které člověk podle vědeckých doporučení potřebuje. Jsme přesvědčeni, že je to v současnosti nejzdravější rostlinný burger na světě,” dodává Krejčík.

Burger si Mana kompletně vyrábí ve vlastním výrobním závodě v Uhříněvsi, kde zaměstnává vlastní odborníky z potravinářství a biochemie. Produkt je složen ze surovin, které firma nechává testovat ve státem certifikovaných laboratořích. Rostlinný ekvivalent masa obsahuje směs pěti rostlinných bílkovin (hrachové, rýžové, konopné, mungové a řasové bílkoviny), vysoký obsah vlákniny i omega-3 z mořských řas včetně DHA a EPA, nenasycené oleje, 14 vitamínů a 24 minerálních látek. Naopak má nízký obsah soli, jejíž vysoké množství je některým rostlinným burgerům vyčítáno.Potravina je také bez přidaného glutamátu, bez lepku a jakéhokoliv jiného alergenu.

“Nejedná se o potravinu zaměřenou jen na vegany. Naopak. Chceme nabídnout alternativu všem, kteří mají rádi maso a ikonické hovězí burgery, ale chtějí si dopřát zdravější verzi. Takovou,  která je vyrobená s minimálním dopadem na planetu a zároveň i nutričně překonává maso,”říká šéf pražského startupu.

 

S burgery zamíří i do Ameriky 

S novým produktem chce Krejčík prorazit i za oceánem, kde Mana na podzim otevřela po Německu svou druhou zahraniční pobočku Heaven Labs Inc se sídlem v New Yorku. Své funkční jídlo ve formě prášku začala doručovat 2. prosince skrze vlastní eshop drinkmana.com prvním zákazníkům. Během předchozích týdnů, kdy běžely pouze předobjednávky, si Manu v USA předplatilo více než tři sta lidí. “Věříme, že nám burger pomůže v Americe výrazně prorazit už v druhé polovině příštího roku a naplno pak o rok později. Kvalitativně a nutričně náš burger populární rostlinné varianty v Americe překonává,”míní Krejčík. V příštím roce by chtěl v Americe dosáhnout na obrat milion dolarů.

V první fázi expanze startup bude vyrábět i nadále svůj produkt v Česku, finální balení a distribuce zákazníkům už probíhá v USA. S ohledem na očekávaný růst odbytu svých výrobků zároveň plánuje k současným šedesáti zaměstnancům během následujícího kvartálu přijmout asi patnáct nových. “V budoucnu plánujeme přesunout a lokalizovat celou výrobu Many do Ameriky, tedy i najmout místní zaměstnance. Chceme co nejvíce snižovat uhlíkovou stopu vydanou na přepravu zboží, snižovat energetickou náročnost a průběžně také množství výrobního materiálu. Zatím trh obsluhujeme přímo z centrály v Praze, kde postupně nabíráme zahraniční zaměstnance,”říká tvůrce Many.

 

Zmražený burger v obchodě, čerstvý v restauraci

Rostlinnou alternativu k masu Mana ode dneška nabízí zákazníkům na eshopu mojemana.cz formou předprodejů. Prvním zákazníkům v Česku a Německu novinku doručí na konci března příštího roku. Zmražené burgery od jara postupně nabídnou také online obchody s potravinami a běžné supermarkety, kde firma od loňska prodává své drinky. “Jsme v kontaktu s předními restauracemi, které Mana burger zvažují zařadit do své stálé nabídky,”říká Krejčík. Naznačil, že by se mu líbila exkluzivní spolupráce s některou z restauračních sítí a také službou na rozvoz jídel.

 

Investice do nové výrobní linky 

Než firma začne svůj zmražený burger doručovat, dokončí modernizaci a rozšíření výrobní linky. Nový výrobní stroj dokáže vyprodukovat až dvě stě padesátkrát více než současná poloprovozní linka, a pomůže tak firmě lépe uspokojit očekávanou poptávku v roce 2020. Zároveň s tím společnost buduje ve svém sídle v Uhříněvsi nové zázemí a laboratoře pro své výzkumné a vývojové oddělení, kde vznikají všechny nové produkty Many. Jedná se o investice v řádu deseti milionů korun. Celkem Heaven Labs od svého začátku investoval do nových výrobních technologií a modernizace zázemí více než 55 milionů korun.

Zvýšené investice do výrobních strojů a vývoje nových produktů jsou reakcí na dosud každoročně strmý růst obratu. Mana urazila od svého vzniku velký kus cesty. Poté, co byla v prvních dvou letech k dostání pouze ve vlastním eshopu, začal její práškovou verzi v roce 2017 prodávat světový e-commerce gigant Amazon. Od roku 2018 už mohou hotový drink Mana koupit zákazníci v běžných hypermarketech, trafikách, na čerpacích stanicích či v potravinách se zdravou výživou. Celkem se jedná o více než tisíc prodejních míst. Ve stejném roce firma otevřela svou první zahraniční pobočku v německém Hannoveru a představila novou robustní linku na výrobu práškové substance pod označením Mana mark 5. Celkem už Krejčíkova firma prodala více než 11 milionů porcí jídla do celého světa.

Po skromných začátcích v roce 2014 se Maně podařilo o rok později dosáhnout obratu 23 milionů. V roce 2017 to bylo 87 milionů a v loňském roce už 151 milionů. I letos by obrat měl prudce růst, Krejčík očekává tržby okolo 200 milionů korun.

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru