Česká republika jako nejvíce znečištěná země Evropy! Starý vozový park a nedostatek elektromobilů pod lupou

Britský server Eco Experts označil Českou republiku za nejvíce znečištěnou evropskou zemi z hlediska emisí. Hlavními důvody jsou především vysoký průměrný věk automobilů a nedostatek elektromobilů. V některých zemích je však situace výrazně lepší a kvalita ovzduší je na vyšší úrovni.
Znečištění ovzduší ve městech je vážným globálním problémem, který se Evropa snaží řešit různými opatřeními, jako je omezování plastů nebo spalovacích motorů. Podle dat Světové zdravotnické organizace předčasně zemře až půl milionu Evropanů ročně kvůli špatné kvalitě ovzduší. Navíc každoročně onemocní kolem 6,5 milionu Evropanů astmatem nebo zánětem průdušek kvůli toxickému prostředí, hlavně ve městech.
Jedním z viníků znečištění je automobilový průmysl. I když automobilová doprava není hlavním zdrojem emisí (letecká a lodní doprava produkují více emisí), auta v hustě obydlených oblastech lokálně vytvářejí vysoké koncentrace škodlivých látek. Stará auta, zejména diesely s nižšími emisními normami, významně zvyšují znečištění. Například starý diesel Euro 2 se značně liší od modernějších vozů s emisní normou Euro 6, které vypouštějí podstatně méně toxických látek.
Podle výsledků serveru Eco Experts má Česko šestý nejstarší vozový park v Evropě, průměrné stáří automobilů je 14,5 roku, a šestý nejnižší podíl vozidel na alternativní pohon, pouhých 0,7 %. Polsko skončilo na druhém místě kvůli vysokému průměrnému stáří vozového parku (17,2 roku) a nejvyšší zaznamenané toxicitě ovzduší v Evropě. Třetí místo obsadilo Estonsko, kde průměrné stáří vozidel dosahuje 15,1 roku a alternativní paliva využívá pouze 0,6 % automobilů.
Kde je situace lepší? Ve srovnání s ČR dosáhly lepších výsledků například Velká Británie, která skončila až na 18. místě díky mladšímu vozovému parku (průměrně 8,5 roku), i přes nízký podíl alternativních pohonů. Skvěle dopadlo Irsko na 24. místě a jako nejlepší z evropských zemí se umístilo Švédsko, kde 7 % automobilů používá alternativní paliva a znečištění ovzduší je zde nejnižší. Do výzkumu se překvapivě nezahrnulo Norsko, přestože je lídrem v počtu elektromobilů.
I když se díky dotacím podařilo v ČR dostat na silnice více elektromobilů, šlo pouze o jednorázovou podporu a program se v budoucnu zřejmě nebude opakovat. Navíc se v Praze ruší bezplatné parkování pro elektromobily, což může dále omezit zájem o jejich nákup. Eco Experts hodnotil země na základě čtyř faktorů: průměrného stáří vozidel, počtu vozů na obyvatele, podílu alternativních pohonů a úrovně znečištění ovzduší.
Zdroj foto: www.pexels.com
Komentáře