BYD vs. Tesla: Nástup čínského giganta na evropský trh s elektromobily zahání Teslu do úzkých
- Zařazeno v:
- Nejzajímavější
- Podnikání a firmy
- Zajímavosti ze světa

Elon Musk kdysi pohrdal myšlenkou, že by čínský výrobce automobilů mohl konkurovat jeho Tesle. Nyní se čínská značka BYD, kterou mnozí dosud vůbec neslyšeli, blíží k tomu stát se světovým lídrem v prodeji elektrických vozidel. Ve třetím čtvrtletí prodala americká Tesla 435 000 elektrických vozů, zatímco BYD, ve které má podíl i americký miliardář Warren Buffett, dodala 431 600 čistě elektrických vozidel. Rozdíl činí pouhých 3 400 aut, tedy sotva jedno procento.
Tato mezera se rychle zmenšuje, a podle agentury Bloomberg je velmi pravděpodobné, že BYD v aktuálním čtvrtletí Teslu předstihne. Zatímco nejprodávanější čínská značka těží ze sílícího exportu, Tesla kvůli odstávkám továren pravděpodobně zaznamená stagnaci ve výrobě.
BYD rovněž rozšiřuje svůj dosah a nedávno potvrdila plány postavit svou první evropskou továrnu na osobní vozy v Maďarsku. Závod ve městě Szeged má vytvořit tisíce nových pracovních míst. Podle Petra Knapa, experta na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY, se čínská BYD vyznačuje vynikajícími technologiemi baterií, což z ní dělá nejvážnějšího konkurenta pro Teslu.
Čínská auta soutěží jak technologicky, tak cenově. Například kompaktní hatchback Dolphin s dojezdem 430 kilometrů se prodává v Evropské unii za zhruba 30 000 eur, zatímco nejprodávanější model Tesly, Model Y, stojí kolem 1,2 milionu korun. K nízkým cenám přispívají i státní dotace z Pekingu, což je praktika, které se těší i Tesla ve své čínské výrobě.
BYD si dobře vedoucí postavení získává na evropských silnicích, zejména v Norsku, Švédsku a zemích Beneluxu. Ačkoli zatím není v České republice k dispozici kvůli nízké podpoře elektromobility, BYD má významnou přítomnost ve Španělsku, Německu a Rakousku.
Úspěch BYD je přisuzován čínskému miliardáři Wang Čchuan-fu, zakladateli automobilky v roce 1995. Původně pracoval pro vládu jako výzkumník vzácných kovů nezbytných pro výrobu baterií a elektroniky. Společnost založil s pomocí půjčky od kamaráda, která v přepočtu činila 6,7 milionu korun. Wang Čchuan-fuho současný odhadovaný majetek činí 14,8 miliardy dolarů.
Zatímco Tesla momentálně překonává BYD v klíčových finančních ukazatelích, jako jsou tržby a hodnota firmy, analytici předpovídají, že tyto rozdíly se budou zúžovat již příští rok. Navzdory odhadovaným tržbám Tesly ve výši 114 miliard dolarů, což je o dvě miliardy více než u BYD, čínská automobilka již Teslu předběhla v modelech s hybridním pohonem.
Plánovaná továrna v Evropě, nedaleko Budapešti, čelila soutěži od Francie a Německa. Nicméně příznivá politika maďarské vlády vůči čínské vládě zajistila tuto dohodu. Čína je velkým zahraničním investorem v Maďarsku, kde staví továrny na baterie pro elektromobily, a sama BYD již v zemi vyrábí elektrické autobusy.
Tato expanze do EU představuje výzvu nejen pro Teslu, ale i pro další evropské automobilky v čele s Volkswagenem a jeho dceřinou Škodou Auto.
Zdroj foto: www.pexels.com
Komentáře