Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr

Budoucnost létání je elektrická – technologie z Paříže ukazují směr

Elektrická vozidla postupně dobývají silnice a podobná transformace čeká i vzdušný prostor. Letecký průmysl se rychle přibližuje elektrifikaci, což jasně potvrdil letošní aerosalon Paris Air Show 2025.

Tento největší světový veletrh letecké a kosmické techniky přivítal minulý týden rekordní počet vystavovatelů, včetně těch z Česka. Ti zde představili nové typy letadel, pohonných jednotek i bezpilotních prostředků.

Například společnost MGM Compro ze Zlína zaujala hybridním motorem, který ilustruje aktuální vývoj směrem k udržitelnému létání. Významné změny podle odborníků přijdou v příštích 50 letech – ať už v podobě plně elektrických, vodíkových letounů nebo zcela nových konstrukčních přístupů.

Revoluce ve vzduchu: Od velkokapacitních letadel po městská taxi

Řada firem i startupů, jako jsou nizozemský Elysian nebo americký Wright Electric, pracují na projektech elektrických nebo vodíkových letadel pro desítky až stovky cestujících. Airbus, lídr v tomto oboru, představil nový design svého vodíkového letounu ZEROe – stroj pro více než 100 pasažérů, s doletem kolem 1850 km, který by měl vzlétnout kolem roku 2035.

Rychleji se však vyvíjejí menší elektrické stroje určené pro městskou mobilitu – tzv. eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing), tedy létající taxi. Tyto stroje slibují tichou, rychlou a ekologickou dopravu po městech. Airbus svůj vývoj pozastavil kvůli technologickým limitům, jiné firmy však na vývoji dál pracují.

Autonomní létání už dnes

Americká společnost Wisk Aero představila čtyřmístné létající taxi Generation 6, které funguje plně autonomně. Letoun zvládne trasu až 144 km rychlostí téměř 190 km/h a dobití baterií zabere pouhých 15 minut. Firma uzavřela pětileté partnerství s NASA, které má připravit provoz těchto strojů v amerických městech ještě před koncem desetiletí.

Klíčovou výzvou zůstává bezpečné řízení městského vzdušného prostoru a vybudování infrastruktury pro nabíjení, údržbu a odbavování cestujících.

S pilotem do provozu už brzy

Další americká firma, Archer Aviation, plánuje spustit provoz svých eVTOL už v příštím roce – nejprve ve Spojených arabských emirátech, kde je legislativa vstřícnější. Její model Midnight pojme čtyři cestující, doletí 160 km rychlostí až 200 km/h a je řízen pilotem, což zjednodušuje certifikaci.

Šéf firmy Adam Goldstein přirovnává dnešní situaci k historickému momentu uvedení Boeingu 737: „Jsme na úplném začátku nové éry, která bude mít obrovský dopad.“

Jednoduchost elektrických motorů s minimem pohyblivých částí přináší nižší náklady a dostupnost pro širší veřejnost, nejen pro elitu.

Trh za stovky miliard dolarů

Na pařížském aerosalonu se dokonce uzavíraly první kontrakty. Brazilská Eve Air Mobility, dceřiná společnost Embraeru, podepsala smlouvu na dodání 50 eVTOL strojů pro městskou dopravu v São Paulu s termínem od roku 2027.

Podle predikcí by do roku 2045 mělo být v provozu až 30 tisíc eVTOLů, které přepraví tři miliardy cestujících ročně a vygenerují obrat kolem 280 miliard dolarů. Létající taxi by tak mohlo proměnit městskou mobilitu – typickou dvouhodinovou cestu autem by mohlo zkrátit na pouhých 20 minut.

Zdroj foto: www.pexels.com

Komentáře

Nahoru