Autobusy budoucnosti budou jezdit v Pekingu


Technologie postupují i v dopravě. Denně přijíždějí autobusy kvůli dopravním zácpám pozdě . V Číně vzniká „rozkročený autobus“ který bude nezávislý na provozu.
Skoro každý den se větší města potýkají s dopravními špičkami. Autobusy, které musí v těchto kolonách čekat přijíždí pozdě na své zastávky. S tímto problémem se snaží poprat radní, inženýři nebo plánovači velkých měst po celém světě, ale prozatím bez žádných výsledků a tak dopravní zácpy denně zužují provoz ve městech.
Budoucnost již dnes
I kdyby chtěla města více autobusů, tak se provoz ucpe ještě víc a jiná řešení, jako například metro v podzemí je poměrně drahá záležitost. Firma Shenzhen Hashi Future Parking Equipment původem z Číny, přišla s konceptem tzv. „rozkročeného“ autobusu, který by mohl situaci přeplněných silnic a pozdních příjezdů MHD na zastávky napravit.
Moderní design
Autobus vypadá poměrně moderně, jednoduše řečeno vypadá jako dvoupatrový vagón na nohou. Pro cestující je určeno druhé patro, do kterého budou nastupovat pomocí speciálních vyvýšených zastávek. Spodní patro slouží jako tunel, kterým budou projíždět automobily. Počítá se, že výška tohoto tunelu budou dva metry, kdyby se k autobusu přiblížilo auto větší než zmiňované dva metry, překážka nebo chodec zaznamenají vše senzory a spustí se alarm. Dopředu je jasné, že autobus bude nezávislý na ostatním provozu, takže bez problému přejede dopravní zácpy.
Energie a úspora
Autobusy mohou jezdit několika způsoby. Tím složitějším a i nákladnějším je vybudování kolejí na stranách silnic. Tento způsob má tak své výhody – cca 30% ušetření energie. Dalším způsobem je na silnici nakreslit speciální čáry, kterými se bude řídit autopilot. Příprava by u tohoto byla rychlejší než například stavba metra.
Výhodou těchto autobusů je boj proti znečištění ovzduší, neboť je poháněn elektromotorem s částečným zapojením solární energie.
„Stroj nahradí zhruba čtyřicet autobusů, což znamená úsporu více jak 800 tun pohonných hmot a dvou a půl tisíce tun emisí uhlíku.“
uvedl designér Youzhou Song
Autobus by měl být široký 6 m, vysoký 4,5 m s kapacitou asi 300 pasažérů, v návrhu je i delší a objemnější autobus. Tyto autobusy by měl být uvedeny do provozu nejdříve v Pekingu a zájem mají i do budoucnosti další čínská města.
zdroj: www.stoplusjednicka.cz / foto: google.com
Komentáře