Airlander 10: ekologická vzducholoď by měla vzlétnout do roku 2025

Airlander 10: ekologická vzducholoď by měla vzlétnout do roku 2025

Hybridní letadlo sníží emise CO2 o 90 % při meziměstské letecké dopravě z Liverpoolu, Seattlu, Barcelony, Osla a dalších míst.

Cestování letadlem na krátké vzdálenosti a cestování po městech získá ekologickou alternativu díky nové hybridní vzducholodi vyvíjené ve Velké Británii.

Airlander 10 společnosti Hybrid Air Vehicles (HAV) je vzducholoď pro 100 cestujících, která je poháněna heliem a elektřinou a je schopna letět rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Ve vzduchu vydrží nepřetržitě 5 dní.

Anglická společnost, která má za cíl “přehodnotit leteckou dopravu”, chce hybridně-elektrickou vzducholoď Airlander 10 uvést na trh do roku 2025 a zveřejnila podrobnosti o některých možných trasách, které by mohla obsluhovat. Patří mezi ně cesty z centra města do centra města z Liverpoolu do Belfastu, ze Seattlu do Vancouveru, z Barcelony do Palmy a z Osla do Stockholmu.

Při letech na krátké vzdálenosti dokáže Airlander 10 snížit emise oxidu uhličitého až o 90 % ve srovnání s běžným letadlem. Společnost HAV uvádí, že emise CO2 na její vzducholodi činí přibližně 4,5 kilogramu na cestujícího, zatímco v běžném letadle je to více než 50 kilogramů na cestujícího.

To je možné díky tomu, že letadlo Airlander využívá technologii lehčí než vzduch, která při letu spaluje méně paliva než běžná letadla. Vztlak helia také kompenzuje hmotnost letadla, které potřebuje mnohem menší tah pro vzlet, což obvykle činí z letectví jedno z odvětví s největší uhlíkovou zátěží.

Vzducholoď ve futuristickém stylu pohodlně pojme až 100 cestujících a má prostornou kabinu, kde má každý přímý přístup k uličce. Okna od podlahy ke stropu poskytují všem cestujícím neuvěřitelný výhled a zároveň do vozidla propouštějí dostatek přirozeného světla.

“Po mnoho desetiletí znamenalo létání z bodu A do bodu B sedět v kovové trubce s malými okénky – nutnost, ale ne vždy potěšení. V letadle Airlander je celý zážitek příjemný, ba dokonce zábavný.”

Lety Airlanderem nabízejí také klidnější cestu než tradiční lety. Nižší rychlost znamená, že cestující musí čelit menšímu hluku v kabině, a snižuje vibrace vozidla.

Díky maximální cestovní výšce 20 000 stop vzducholoď obvykle létá v nižších výškách než tradiční letadlo, což cestujícím poskytuje zajímavější pohled na Zemi z oblohy. Turbulence se snižují také díky téměř 100 metrů dlouhému trupu vzducholodi.

A přestože se může zdát, že by se vzducholoď mohla dostat mimo dráhu stejně snadno jako obří heliový balón, byla zkonstruována tak, aby byla schopna přistát ve větru o rychlosti až 30 uzlů a byla schopna odolat úderu blesku a náledí. Je také méně ovlivňován bočním větrem než běžná letadla, protože se může otočit proti větru a vzlétnout jakýmkoli směrem.

Díky tomu může Airlander 10 dopravit cestující do nejvzdálenějších koutů světa. Společnost HAV již podepsala smlouvu na dodávku vzducholodi švédské cestovní společnosti OceanSky Cruises, která plánuje využít vozidlo k nabídce výletů nad severní pól.

Před uvedením Airlanderu 10 na komerční trh jedná HAV s leteckými společnostmi, které budou vozidla provozovat. Airlander, který již byl schválen Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (Easa), bude mít předtím, než začne létat s cestujícími na palubě, certifikát Úřadu pro civilní letectví.

Zdroj, foto: thenationalnews.com

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru