Airbus představuje první letadlo vyrobené pomocí 3D tisku

Společnost Airbus představila první letadlo vyrobené pomocí 3D tisku na letecké výstavě v Berlíně. Ačkoliv oproti ostatním letounům mělo zařízení menší rozměry, přitáhlo větší pozornost. Bezpilotní letadlo Thor (Test High-tech Objectives in Reality) je první letadlo vyrobené pomocí 3D tisku.
Bílý letoun jménem Thor nemá žádná okna, váží pouze 21 kilogramů a měří necelé 4 metry. Moderní technologie slibuje, že by v budoucnosti mohla ušetřit při výrobě čas, palivo a náklady. A zároveň by bylo létání ekologičtější.

Letadlo vyrobené pomocí 3D tisku.
„Tento test ukazuje, čeho je možné dosáhnout s 3D technologií,“ řekl Detlev Konigorski, který měl na starosti vývoj letounu Thor. „Chceme zjistit, zda 3D tisk urychlí proces vývoje nejen jednotlivých částí, ale i celého systému.“
Stroj je vyrobený z polyamidu, kromě elektrických součástek. Hlavní inženýr Gunnar Haase dodal, že letoun létá krásně a je velice stabilní. Inaugurační let prováděl inženýr už loni v listopadu nedaleko německého města Hamburk.
Lehčí, rychlejší a levnější
Airbus a jeho rival Boeing už používají 3D tisk při výrobě jednotlivých částí trupu pro letadla A350 a B787 Dreamliner.
Vytištěné kusy mají tu výhodu, že nejsou potřebné žádné stroje a jsou vyrobené velice rychle,“ konstatoval Jens Henzler ze společnosti Hofmann Innovation Group, která se specializuje na nové technologie.
Kovové součástky vyrobené pomocí 3D tisku jsou o 30 až 50 procent lehčí. Zároveň je výrobní odpad téměř nulový. A vedle úspory nákladů 3D tisk slibuje ekologický přínos, přičemž lehčí trysky spotřebují méně paliva a produkují méně znečišťujících látek.

S prvním letadlem vytištěným 3D tiskárnou přišla společnost Airbus.
Technologie by měla najít uplatnění také při vývoji stroje, jejichž destinací je vesmír. Evropská kosmická agentura (ESA) chce v roce 2020 vyslat do kosmu raketu Ariane 6, která by se měla skládat z několika vytištěných součástek. Výroba by tak mohla být až o polovinu levnější než výroba předchůdkyně Ariane 5.
Zdroj / Foto: PHYS
Komentáře