Absence igelitový sáčků v supermarketu: Austrálie se těší o 80 % nižší spotřebě plastů

Absence igelitový sáčků v supermarketu: Austrálie se těší o 80 % nižší spotřebě plastů

Když se chce, tak to jde. Jedním z důkazů je Austrálie, která za pouhých 100 dní zredukovala objem plastů, které by za normálních podmínek zamořily přírodu. Všichni víme, že žijeme v době plastové, ale tendence k vymanění z této doby jsou stále silnější. Austrálie začíná žít v době obnovitelné. 

Jestli jste zachytili nějaké dojemné video o znečištěném moři plném igelitových sáčků a znečištěné přírodě, pravděpodobně vás neminula krajina Austrálie. Opravdu je smutné, kolik odpadu, který je vyprodukován jednorázovým použitím se do přírody dostane. Lidé žijící ve městě si dopad papírového kelímku na kávu ani nedovedou představit. Stejně tak jako znečištění krajiny opomíjí řada obchodních a kavárenských řetězců. Kvůli veřejnému mínění jsou členy ekologických programů, jejichž myšlenku však ctí jen na oko. V Austrálii nezůstalo pouze u přetvářky a slov. Přišla řada na činy.

Dva z největších vlastníků supermarketů, které v Austrálii působí, započaly změnu. Chtějí skončit s dobou plastovou a jít za lepšími zítřky. Stačilo jediné, zrušit ve svých řetězcích použití jednorázových igelitových sáčků. Maličkost, že? Ale jen díky téhle maličkosti poklesla spotřeba o 80 %. A stačily k tomu jen 3 měsíce. Umíte si představit, jak by se doba plastová zažehnala, kdyby se na tom podíleli supermarkety z celého světa?

A kdo za tím stojí?

Jako první se rozhodla zakročit společnost Woolworths – jednorázové sáčky zakázala 20. června. Největším konkurentem společnosti je Coles, která se do toho pustila s týdenním zpožděním. Za jeden rok každá společnost vyprodukovala 3,2 miliardy igelitový sáčků. Firmy se tak rozhodly po vzrůstajícím nátlaku zákazníků a ekologických nadšenců. Samozřejmě se tato inovace neobešla bez negativních reakcí. Vliv na marži supermarketů to nemělo. Ekonomické důsledky to bude mít především na firmy, které igelitové sáčky dodávají – poptávka se jim snížila až o 90 %.

Byl to malý krok pro člověka, ale velký pro lidstvo. Zákaz používání igelitových sáčků ve velkých supermarketech dodal odvahu malým obchodníkům. My se můžeme inspirovat a doufat, že se i v našem prostředí probudí podobné pohnutky.

Zdroj, foto: theguardian.cz

Zajímá se o psychologii, filozofii a online marketing. Studuje na vysoké škole marketingovou komunikaci. Nyní působí jako Trainee Online marketigu ve společnosti Seznam.cz. Ve volném čase spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla. Cíl je cesta, na které zdoláváte překážky, které vás posilují.

Komentáře

Nahoru